sunnuntai 11. marraskuuta 2007

Mieluisa yllätyslahja

Perjantaina ostin Anttilasta The Big Bounce - Huijaus Havaijilla -nimisen leffan, mutten jaksanut blogata sitä, koska ei oikein ollut muuta pölistävää. Tilanne muuttui kun lauantaina Hulk yllättäen soitti ja kysyi haluanko lopullisesti pitää itselläni häneltä lainaamani Pirates of the Caribbean: Kuolleen miehen kirstu DVD:n, koska hän oli itse juuri ostanut koko trilogian sisältävän boksin. No mikäpäs siinä, kyllä ilmainen leffa aina kelpaa varsinkin kun kyseessä on kelpo piraattiseikkailu! Trilogiansa huonoin osa, mutta hyvä kahdeksikon arvoinen leffa silti. Kiitoksia vaan vielä kerran mieluisasta yllätys ”lahjasta” =)! Nyt vaan pitäisi löytää ykkösosan special edition jostain halvalla ja hankkia kolmonen kunhan se halpenee. The Big Bouncen näkemisestä haaveilin nähtyäni sen trailerin jossain ja nyt sen viimeinen kappale komeili hyllyssä sopivan 4,99€ hintalapun kera. Ka-ching, sanoi kassakone :D!

Nyt soi: "Alizée - Gourmandises" 4:12

lauantai 10. marraskuuta 2007

DVD-kokoelmani esittely: Osa XXVII

Speed - kuoleman kyydissä
(Speed)
DVD versio: Twinpack
Genre: Toiminta
Ohjaaja: Jan de Bont
Pääosissa: Keanu Reeves, Dennis Hopper, Sandra Bullock
Maa: USA
Vuosi: 1994
Kesto: 1h 51min
Ikäraja: K-15
Arvosana (0-10): 9,0

Odotettavissa räjähtävää, pulssia kiihdyttävää jännitystä, henkeäsalpaavia stuntteja ja ripaus romantiikkaa elokuvassa, joka pitää sinut tiukassa otteessa. Jack Traven (KEANU REEVES) on Los Angelesin poliisin rankka erikoismies, joka lähetetään purkamaan pommia, jonka kostonhimoinen kiristäjä (DENNIS HOPPER) on piilottanut linja-autoon. Tilanne muuttuu vaarallisesta hengenvaaralliseksi, kun selviää, että linja-auton nopeus ei saa laskea alle 50 mailin tunnissa tai pommi räjähtää ja muuttaa kulkuneuvon matkustajineen palavaksi helvetiksi... Korkeaoktaaninen annos paniikinomaista pelkoa ja herkeämätöntä toimintaa. Suosittelemme turvavöitä!

Harvoinpa takakannen kuvaus osuu niin oikeaan kuin Speedin tapauksessa. Speed on vajaa parituntinen täynnä räjähdyksiä, toimintaa, pulssia kiihdyttävää jännitystä, henkeäsalpaavia suntteja ja ripaus romantiikkaa. Se tosiaankin pitää tiukassa otteessa alusta loppuun ja hellittää kunnolla vasta kun leffa on oikeasti pulkassa, eikä kun matkustajat on pelastettu. Näin ainakin ensimmäisellä katselukerralla, kun näin sen aikoinaan televisiosta. Mutta kyllä nytkin DVD:ltä ties kuinka mones katselukerta oli nautintoa alusta loppuun, vaikka muistikin mitä suunnilleen tulee milloinkin tapahtumaan. Speed kestää sopivin väliajoin ties kuinka monta katselukertaa paitsi näyttävän toiminnan, tiheän tunnelman, jännityksen ja onnistuneen juonen ansiosta, myös vahvojen näyttelijäsuoritusten ansiosta.

Keanu Reeves on nappivalinta LAPD:n erikoismieheksi ja vetää homman läpi tyylillä, joka saa musekeleitaan pullistelevat tusinatoimintatähdet kalpenemaan. Sandra Bullock vie pisteet kotiin höpsönä raskaasta kaasujalasta kärsivänä Annienä ja Dennis Hopper kuin luotu kylmän kostonhimoiseksi kiristäjäksi. Alussa Reevesin rinnalla nähtävä Jeff Daniels onnistuu myös hyvin tehtävässään eikä muistakaan sivuhahmoissa ole valittamista. Osa bussin matkustajista nousee hyvin esiin ja heidän kohtaloistaan alkaa jopa aidosti välittää. Dialogi hahmojen välillä ei ehkä ole maailman syvällisintä ja välillä kuullaan useitakin kliseeläppiä, mutta nehän ovatkin hyvin tehdyn toiminnan suola. Eipä uskoisi että Speed on Jan De Bontin esikoisohjaus, sillä sen verran vakuuttavaa jälkeä syntyi. Myös käsikirjoitus on onnistunutta, sillä koko leffa ei ole vain yhtä bussiajelua erilaisissa maisemissa, vaan alussa ja lopussa toiminta keskittyy toisenlaisiin ympäristöihin ja onnistuu silti olemaan yhtä jännää ja näyttävää. Speed on elokuva, jonka näkeminen kuuluu ehdottomasti jokaisen toimintafanin yleissivistykseen. Kun Prismassa viime keväänä myytiin Speed ja Speed 2 -leffat sisältävää tupla DVD:tä vajaalla kympillä, en voinut vastustaa. Ainoa huono puoli tässä on ekstrojen rajoittuminen kahteen kommenttiraitaan, joten lisäpisteitä ei ekstroista heru.

keskiviikko 7. marraskuuta 2007

Jokelan tragedia

Sytytän omaankin blogiini virtuaalisen kynttilän uhrien muistoksi, sekä toivotan uhrien omaisille tsemmpiä kriisin kestämiseen. Tätä toivotan vilpittömästi myös tekijän omaisille sekä tragediasta elossa selvinneille. Kaikkien kannalta oli kuitenkin parasta että tekijä lopulta menehtyi aiheuttamaansa ampumahaavaan.

Nyt soi: "Ei mikään vaan vietetään hiljainen hetki" 1:00

maanantai 5. marraskuuta 2007

Leffateatterikäynti Vol. 7: Die Hard 4.0

Die Hard 4.0
(Live Free or Die Hard)

Genre: Toiminta
Ohjaaja: Len Wiseman
Pääosissa: Timothy Olyphant, Justin Long, Maggie Q, Mary Elizabeth Winstead
Maa: USA
Vuosi: 2007
Kesto: 2h 11min
Ikäraja: K-15
Arvosana (0-10): 8,0

Bruce Willis on John McClane - John McClane on DIE HARD.
Hurjan suosion 90-luvun alussa saavuttanut DIE HARD palaa 12 vuoden tauon jälkeen taas valkokankaalle! Maailma on muuttunut – nyt taistellaan ”näkymätöntä” vihollista vastaan. John McClane joutuu kohtaamaan uuden maailman, kun terroristit hyökkäävät internetiin aikeena kaataa koko USA toimintakyvyttömäksi. Miten käy, kun vanha konkari kohtaa uuden ajan viholliset?

Neljännelle Die Hardilla on isot saappaat täytettävänä, sillä ensimmäinen Die Hard uudisti erittäin onnistuneesti lähes yliluonnollinen tarkasti laumoittain vihollisia ampuviin muskelissankareihin juuttunutta toiminta genreä ollen yksi kaikkien aikojen parhaista toimintaelokuvista. Seitsemän vuoden sisään ilmestyneet jatko-osat jatkoivat onnistuneesti samaa linjaa, joskin yltämättä ensimmäisen osan mahtavuuteen, johon onkin erittäin vaikea päästä. Nyt kaksitoista vuotta myöhemmin saapui sarjan neljäs osa ryminällä elokuvateattereihin pääosassaan Bruce Willis, vaikka tuo aito ja alkuperäinen John "Yippee-ki-yay, motherfucker" McClane onkin iältään jo lähes eläkeläinen.

Mutta ikä ei miestä paina, vaan John joutuu jälleen tekemään hikihatussa töitä terroristien pysäyttämiseksi. Matkan varrella hän mm. toikkaroi lennossa olevan suihkuhävittäjän siivellä, ajaa autolla päin helikopteria ja leipoo tuttuun tapaan pahiksia lättyyn, tosin tällä kertaa jääden pariin otteeseen pahasti alakynteen. Eikä tässäkään tapauksessa selityksenä ole iän painaminen, joka se kyllä mieluummin saisi olla, kuin se että Maggie Q:n esittämä Mai Lihn on naurettavan yliluonnollisen kestävä. Tämä supernainen kun selviää pahimman luokan pieksennän jälkeen kolarista ison katumaasturin kanssa. Eikä mistään tavallisesta kolarista, vaan sellaisesta, jossa maasturi ajaa suoraan häntä päin kuljettaen häntä puskurissaan useiden lasiseinien läpi lopulta törmäten betoniseinään. Ja kyseessähän siis EI ole supersankarifilmatisointi. No ainakin Mai Lihn jää mieleen joskin ei ihan positiivisimmassa mielessä.

Varsinainen pääpahis, eli Timothy Olyphantin esittämä Thomas Gabriel sen sijaan ei oikein jää mieleen. Siinä missä kolmen ensimmäisen elokuvan pahikset olivat julmia ja kunnianhimoisia, mutta fiksuja ja järjestelmällisiä finanssiterroristeja tai fanaatikkoja, jää Gabriel mieleen lähinnä hallitukselta saamistaan rukkasista tuohtuneeksi mieheksi, joka haluaa näyttää hallitukselle närhen munat pysäyttämällä koko maan infrastruktuurin kertaheitolla. Vaikka tavoite ja suunnitelmat ovatkin suuret ja todellinen tavoitekin paljastuukin häijymmäksi, ei Gabriel mm. heikomman dialogin takia jää mieleen läheskään yhtä hyvin kuin esim. Hans Gruber. Lopputaistelukin häntä vastaan jää aivan liian lyhyeksi ja epähenkilökohtaiseksi.

Itse John McClane jää tietysti jälleen hyvin mieleen, mutta ei enää niin hyvin, sillä paitsi että leffan lopussa kuultava "Yippee-ki-yay, motherfucker" –huudahdus on kuultu jo 3 kertaa, niin neljännessä Die Hardissa on ehkä liikaan huomiota varastavia muita hahmoja. Mukana häärivät paitsi roistojen nappaamaksi joutuvaa McClanen tytär Lucyä esittävä mm. Final Destination 3:sta ja Death Proofista tuttu Mary Elizabeth Winstead, myös väärille ihmisille keikan tehnyt Justin Longin esittämä hakkeri Matthew Farrell ja Kevin Smithin tulkitsema hupaisa äitinsä kellarissa asuva überhakkeri lempinimeltään Velho. Velho toimii sopivan hauskana sivuhahmona lyhyen esiintymisensä ajan, mutta yhtenä päähahmoista Matthew Farrell kyselee tyhmiä ja kauhistelee menoa vähän liikaakin. Vähempikin olisi riittänyt mainiosti. Muutenkin kieli ja koko elokuva on nykytrendin mukaan rahan kiilto silmissä siistitty yhä nuoremmille sopivaksi.

Se missä Die Hard 4.0 onnistuu parhaiten, on sarjan tuomisessa 2000-luvulle. Efektit ovat erittäin näyttäviä, mutta silti ilahduttavasti suurin osa stunteista tehdään aidoilla autoilla ja eri otokset vain liitetään yhteen tietokoneella. Tuloksena on paljon näyttäviä kolareita ja muuta hienoa toimintaa. Johnin edetessään jahdissaan nähdään tehoistein toteutettuna erilaisia massiivisiakin sortumisia ja tietysti räjähdyksiä, joista ainakin autokolareista syntyvät ovat oikeilla räjähteillä toteutettuja. Ammuskelu sen sijaan jää alun sarjatulituksen jälkeen vähän liiankin vähäiseksi. Käsirysyjä sen sijaan on sopivasti ja ne ovat mukavaa katseltavaa varsinkin kätyreiden huimien, muttei yliluonnollisten akrobaatin taitojen takia. Loppujen lopuksi toiminnan parhaiksi osiksi jäävät huimiin kolareihin päätyvät hurjastelut. Vähän hölmö ratkaisu on se, että upouusi F-35B suihkuhävittäjä leijailee sillan alla, vaikka sillä voisi yhtä hyvin ampua hakeutuvia ohjuksia turvallisemmalta etäisyydeltä.

Muutenkin kuin tehosteiden osalta Die Hardin tuo 2000-luvulle sen juoni, jossa terroristit eivät hyökkää perinteisin räjähtein ja asein, vaan fiksusti aiheuttavat maan vajoamisen kaaokseen lamaannuttamalla kokonaan sen infrastruktuurin. Aluksi liikennevalot saavat liikenteen täysin jumiin, sitten puhelimet, internet sun muut viestivälineet pimenevät ja lopuksi sähkö ja vedenjakelukin lakkaavat. Kaikki tämä onnistuu hakkeroimalla sekä pääpahiksen omaavan etulyöntiaseman avulla. Tuloksena on massiivinen kaaos ja paniikki, jonka seassa McClane yrittää pysäyttää terroristit ja pelastaa tyttärensä. Matkalla riittää mukavasti näyttävää toimintaa varsinkin kolarien osalta, sekä jonkin verran hyviä juonen käänteitäkin. Neljäs Die Hard on siis oikein kelpo toimintaelokuva, joka olisi kaivannut syvällisemmän pääpahiksen, vähemmän supervoimia omaavia rikollisia, kunnon lopputaistelun ja vähemmän jäkättäviä sivuhahmoja viemään huomiota itse pääjehulta. Hyviin puoliin lukeutuvat toiminta, tehosteet, modernisointi, juoni, sekä näyttelijäsuoritukset ja hahmot ainakin pääosin. Kannattaa siis katsoa oli sitten die hard Die Hard -fani (huom. sanaleikki) tai ei. Rahoilleen saa hyvin vastinetta, vaikka selvästi enemmän olisi kyllä toivonut. Kaikkeahan ei aina voi saada. Silti neljäs Die Hard ansaitsee tuplat eli 8,0, mikä ei ole ollenkaan huono vaikka kyseessä onkin sarjan heikoin osa.

lauantai 27. lokakuuta 2007

DVD-kokoelmani esittely: Osa XXVI

Tämä onkin historiallinen esittely, sillä se on ensimmäinen DVD esittelyvuorossa oleva leffa, jonka olen jo arvostellut leffateatterissa käynnin jälkeen. Koska mielipiteeni ei ole ratkaisevasti muuttunut, kopioin tähän aiemman arvostelun. Lisään toki sen perään yhden kappaleen, jossa käsittelen DVD julkaisua ja korotan tai lasken arvosanaa, jos ekstrat antavat siihen aihetta. Lisäksi vaihdan ensimmäisen kappaleen DVD:n takakansitekstiksi ja ensimmäisen kuvan kuvaksi DVD:stä.

Smokin' Aces
DVD versio: Widescreen
Genre: Toimintakomedia
Ohjaaja: Joe Carnahan
Pääosissa: Ben Affleck, Andy Garcia, Alicia Keys, Ray Liotta, Jeremy Piven, Ryan Reynolds
Maat: Britannia/Ranska/USA
Vuosi: 2007
Kesto: 1h 51min
Ikäraja: K-18
Arvosana (0-10): 8,8
Karu konnagalleria, kovia kyttiä, tylyjä tykkejä, tiukkaa toimintaa ja savuava soundtrack = SMOKING ACES! Tervetuloa hurmeiseen toimintarysäykseen, jota tähdittää uskomaton kaarti Hollywoodin kermaa mm. Ray Liotta, Ryan Reynolds, Alicia Keys, Ben Affleck jne.
Cosa Nostra, mafia, "perhe"... rikosllisjärjestöistä legendaarisin on saamassa ruudin savuisen lopun kun Buddy "Aces" Israel - taikuri, mafioso... ja vasikka - päättää pelastaa oman nahkansa upottamalla pahimmat vhollisensa samassa veneessä rakkaimpiensa kanssa. Rikollisten eliittiin nousemiseen vaadittu pelisilmä ja Buddyn tarkka nenä ovat kuitenkin puhtaan kokaiinin polttamia ja halvan hajuveden huumaamia, sillä hän ei haista kaukaisessa pakopaikassaan lähestyvää uhkaa. Seitsemän maailman kierointa, kauneinta, kauhistuttavinta ja konemaisinta palkkatappajaa ovat matkalla Buddyn penthouse-sviittiin perimään lautturin maksua - miljoonan dollarin palkintoa Buddy sydämestä.

Yhteen lauseeseen tiivistettynä Smokin’ Aces on vauhdikasta ja näyttävää ammuskeluun keskittyvää toimintaa hauskoilla vuorosanoilla ja tähtiä vilisevällä näyttelijäkaartilla. Toiminta on suoraa ja veristä ja alastomuuttakin leffassa esiintyy, mutta esim. Saw III:een verrattuna sen verran vähän, että K-15 merkintäkin olisi ollut riittävä. Luultavasti jatkuva kiroilu ja huumeviittaukset avustavat ikärajan nousemisessa. Edellä mainitut hauskat vuorosanat eivät suinkaan ole ainoastaan kirosanojen ansiota, vaan myös kaikenlaisen haukkumisen ja uhittelun muodossa kovaotteisten hahmojen suista hienosti ja hauskasti näyteltynä. Myös hauskoja hahmoja leffassa nähdään, kuten hidasälyinen lähes kaiken ryssivä ryssä (HEHEE :D!), mutta ehdottomasti hauskin hahmo on pieni ADHD keskittymishäiriöstä ja hyperaktiivisuustaudista kärsivä mummonsa luona asuva teini, joka uhoilee nyrkit heiluen karatetaidoillaan monta kertaa isompaansa.

Toiminta on melko tavallista ja vähäistä ennen näyttävää loppuhuipennusta, jossa luoteja sitten sateleekin kuin missäkin maailmansodassa. Lopun ammuskelu on paikoin hiukan kaoottista (mutta niinhän on sotakin), mutta pääosin todella nautinnollista katseltavaa varsinkin, kun yksi palkkatappajista napsii FBI-agentteja .50 kaliiperin Barrett M82A1 tarkkuuskiväärillä lennättäen heidät pitkin hotellin seiniä. Tietenkin oikeassa elämässä näin ei kävisi edes noin järeällä aseella, kuten esim. Myytinmurtajat -ohjelmassa on todistettu, mutta helvetin näyttävää ja viihdyttävää toimintaa tällä pienellä illuusiolla saa aikaan. Harvoinpa Hollywood elokuvissa ei liioitella aseiden vaikutuksia, joten se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Smokin' Acesin juoni on varsin toimivasti käsikirjoitettu ja pääsee jopa hiukan yllättämään lopussa. Tosin itse aavistin tuon juonenkäänteen hiukan ennen kun sen selosti tarkkaan yksi elokuvan hahmoista. Hän selosti sen ehkä jopa liiankin tarkkaan ikään kuin vääntäen rautalangasta tyhmemmällekin katsojalle. Luulisi että K-18 leffa on tehty aikuisille, jotka ymmärtävät vähemmälläkin vääntämisellä. No mutta hyvä yllättävä käänne juonessa siis, mutta itse leffan loppu eli tapahtumat yllättävän käänteen jälkeen jäivät vähän vaisuiksi. Mutta kokonaisuutena leffa on ysin arvoinen näyttävän toiminnan, hauskan läpänheiton ja toimivien näyttelijäsuoritusten ansiosta. Myös pikkuroolissa nähty Lost -sarjan Matthew Fox hoiti hommansa mallikkaasti. Myös leffojen osalta ensikertalainen Alicia Keys vetää osansa hyvin, sillä häntä ei rooliin eläytymisen takaa laulajaksi tunnistakaan. Ehdottomasti siis suositeltava leffa, jos yhtään pitää aikuiseen makuun sopivasta ronskista toiminnasta. Ben Affleckiä vieroksuvillekin elokuva sopii mainiosti, sillä häntä ei kovin kauaa parrasvaloissa nähdä leffan kestoon verrattuna.

Ekstrojenkaan osalta Smokin’ Aces ei petä. Tavaraa on yhden levyn julkaisuksi mukavasti ja kaikki on tekstitetty myös suomeksi. Niin poistetuista kohtauksista, mokailupätkästä, making of -dokkareista kuin vaihtoehtoisesta lopusta löytyy tekstit. Myös kuvasuhde on useimmissa aito laajakuva. Vaihtoehtoinen loppu on paitsi lyhyt myös selvästi alkuperäistä huonompi, joten onnittelut ohjaajalle oikeasta valinnasta. Ekstratarjonta on ihan mielenkiintoista katseltavaa vaikka onkin melko tavanomaista, lukuun ottamatta tekstitystä ja laajakuvaa, sekä sitä että levyllä on vain yksi traileri eikä sekään ole Smokin’ Acesin. Mutta sitä nimenomaista traileria onkin pääosin kiittäminen että kävin katsomassa Smokin’ Acesiäkin aavistuksen loistavamman Hot Fuzzin jo leffateatterissa.

tiistai 23. lokakuuta 2007

Pari uutta pyydettyä videota

Esittelenpä pari uusinta videotani. Toinen niistä ei ole omatekoinen, mutta molemmat ovat YouTubelaisten pyynnöstä julkaistuja. Ensimmäinen on jo viikko sitten julkaisemani Sid Meier's Alpha Centauri: Rival Faction Transcends - video joka kuvaa yhtä mahdollista Game Over -loppuratkaisua Sid Meier's Alpha Centauri ja Alien Crossfire peleissä. Tätä toivoi herra (tai neiti/rouva, mistä sitä tietää :D) nimeltään Kouban. Kyseessä ei ole kovin ihmeellinen video, mutta onhan se kiva pyydettäessä julkaista koska kovin moni pelaaja ei sitä varmaan pelatessaan tule koskaan näkemään.

Toinen video onkin sitten itse tehty, tosin vain editoinnin osalta. Aikoinaan katseltuaan julkaisemiani Sid Meier's Alien Crossfire Secret Project -videoita, käyttäjä nimeltään spartan289 ilmaisi halun kuulla lisää ääninäytteitä kyseisen pelin uusien uusien ryhmittymien (Faction) johtajilta, joten yhdistelin äänitiedostoja pelistä erilaisiin kuviin ja tietoihin jokaisesta eri ryhmittymästä ja laitoin taustalle Daruden musiikkia. Tuloksena syntyi Trailershowssakin mainostamani The New Factions of Sid Meier's Alien Crossfire. Ei mitään hirveän erikoista tämäkään, mutta toivottavasti kelpaa ainakin spartan289:lle =)!


Nyt soi: "Corderoy - Sweetest Dreams (Ferry Corsten remix)" 10:38

lauantai 20. lokakuuta 2007

DVD-kokoelmani esittely: Osa XXV

Sky Captain and the World of Tomorrow
DVD versio: 2-Disc Edition
Genre: Sci-fitoiminta
Ohjaaja: Kerry Conran
Pääosissa: Jude Law, Gwyneth Paltrow, Angelina Jolie, Giovanni Ribisi
Maat: USA/Britannia/Italia
Vuosi: 2004
Kesto: 1h 46min
Ikäraja: K-11
Arvosana (0-10): 8,5

“Sky Captain – calling Sky Captain!” Maailman johtavat tiedemiehet katoavat kuin tuhka tuuleen. The Gotham City Chroniclen toimittaja Polly Perkins (Paltrow) alkaa tutkia mysteeriä urhean lentäjän Sky Captainin (Law) kanssa. Kaksikko joutuu henkeäsalpaaviin seikkailuihin maapallon eri kolkissa jahdatessaan Dr. Totenkopfia, jonka pirulliset suunnitelmat tuhoaisivat koko ihmiskunnan.

Sky Captain and the World of Tomorrow on monella tapaa ainutlaatuinen tekele. Ensinnäkin se on ohjaajakäsikirjoittaja Kerry Conranin ensimmäinen koskaan ohjaama elokuva. Sen lisäksi hänen ansioluetteloa komistaa ainoastaan The World of Tomorrow – kuusiminuuttinen lyhytelokuva, jonka hän itse teki neljässä vuodessa apunaan vain bluescreen ja Apple II kotitietokone. Neljä vuotta myöhemmin alkoi täyspitkän Hollywood luokan budjetilla varustetun kokopitkän version kuvaaminen ja se kesti vain 29 päivää. Kerry oli nimittäin viimeiset 4 vuotta työstänyt kuvakäsikirjoituksesta pre-visualization animaatioversiota näyttelijöitä varten, koska kaikki kohtaukset kuvattiin minimaalisilla lavasteilla bluescreenin edessä. Loput kaksi vuotta menivät taustojen ja tehosteiden luomiseen tietokoneilla. Täytyy nostaa hattua paitsi ohjaajalle hienosti esikoistyöstä ja näyttelijöille hyvästä työstä ilman minkäänlaista ympäristöä, myös animaattoreille jotka puursivat ylitöitä usein aamuyön tunneille asti, jotta deadlinestä saatiin pidettyä kiinni. Kaikki tämä välittyy hienosti kakkoslevyn kaksiosaisesta Brave New World dokumentista, joskin ilman minkäänlaista tekstitystä. Muut myös tekstittömät ekstrat ovatkin sitten melko vakiokamaa, eli poistettuja kohtauksia, kommenttiraitoja, hupailupätkiä ja trailereita. Trailereissa omituista on se, että molemmilla levyillä on sama kuvanlaadultaan huono traileri. Onneksi kakkoslevyllä on myös toinen hyvälaatuinen versio.

Kun koko elokuva kuvataan sinistä taustaa vasten, ovat jälkikäsittelyn rajat lähes rajattomat. Elokuvaan onkin luotu upea omalaatuinen värimaailma ja tunnelma vähän samalla tavalla kuin loistavassa Sin Cityssä. Värejä tosin on enemmän vaikka kaikki onkin seepian sävyistä. Tyyli sopii elokuvaan mainiosti, koska se sijoittuu vaihtoehtoiseen menneisyyteen joskus ennen toista maailmansotaa. Vaihtoehtoisuus tulee esiin selvemmin erilaisten jopa kerrostalon korkuisten robottien muodossa. Läpi elokuvan nähdään lähes yhtä paljon mielenkiintoisia ja mielikuvituksellisia robotteja, kuin tähtien sota elokuvassa keskimäärin. Lisäksi käytössä on mm. sädeaseita, veden alle sukeltavia propellikoneita, ilmassa leijuva lentotukikohta sekä lentoreppuja. Kiehtovaa katseltavaa siis riittää, kun lisäksi tarina vie New Yorkia muistuttavasta kaupungista ilmojen halki Himalajalle ja trooppiselle saarelle keskellä merta. Onnistuneen juonen kuljettamalla matkalla nähdään (yllätys yllätys) koreita tehosteita vaikka muille jakaa, kuitenkin sopivasti sijoitettuna ja tauoteltuna etteivät ne jätä ”tyhjyyteen” reagoivia näyttelijöitä liikaa varjoonsa.

Näyttelijät siis osaavat hienosti hommansa, vaikka ovatkin vain sinisessä huoneessa keskenään kameran edessä. Kaikki pääosien esittäjät ovat nappivalintoja rooleihinsa ja tulkitsevat paikoin hauskahkon dialogin hyvin. Erityisesti Polly Perkinsin ja Sky Captainin keskinäiset piikittelyt ovat hauskaa katseltavaa. Elokuvan tekijöiltä hieno teko, on herättää edesmennyt Sir Laurence Olivier eloon esittämään Totenkopfin muutamat vuorosanat. Tämä onkin yksi monista Sky Captain and the World of Tomorrown kenties aivan ensimmäisenä maailmassa tai ainakin Hollywoodissa käyttämistä kikoista, joita sittemmin on kopioitu sellaisissa elokuvissa kuin Superman Returns (edesmennyt Marlon Brando Jor-Elinä) ja 300 (kuvattu bluescreeneillä). Filmiteollisuus saa siis olla jonkinlaisessa kiitollisuudenvelassa Kerry Conranille kun hän päätti toteuttaa hienon visionsa. Tuloksena onkin mainio, hyvin onnistunut, omalaatuinen ja piristävän erilainen seikkailu, jota ei kannata missata. Itse näin se jo elokuvateatterissa MatoApinan kanssa ja ostin DVD:n tarjoushintaan tammikuussa. Tekstityksellä DVD olisi ansainnut selvemmän pesäeron itse elokuvan 8,4 pisteeseen.