keskiviikko 31. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XX

Sid Meier's Civilization II
Genre: Vuoropohjainen strategia
Kehittäjä & julkaisij
a: MicroProse
Vuosi: 1996
Arvosana (asteikolla 0-10):
9,3

Civilization II on maailman myydyimmän pelisarjan toinen osa. Koska peli julkaistiin aikana, jolloin diskettejä paljon tilavammat CD-levyt olivat vaihtuneet pelien pääasialliseksi levitysvälineeksi, niin uuden isometrisen grafiikan lisäksi suurin ja näkyvin muutos sen edeltäjään verrattuna on erilaiset oikeaa kuvamateriaalia sisältävät multimediavideot. Videoilotulitus alkaa heti pelin alkuvideossa ja jatkuu hienojen maailmanihmevideoiden kautta erilaisiin voitto- ja häviövideoihin. Lisäksi eri kansojen lähettiläät liikkuvat puhuessaan ja reagoivat pelaajan sanoihin eleillään sekä heidän asunsa ja taustansa muuttuvat sivilisaation kehityksen myötä.

Ehdottomasti hyödyllisin ja hauskoin multimediaominaisuus on neuvosto, jossa kaikki viisi eri neuvonantajaa tai ministeriä kutsutaan yhteen ja heidän neuvonsa voi kuunnella heitä klikkaamalla. Kun jokainen neuvonantajista halusi valtion keskittyvän eniten omaan alueeseensa, oli se sitten armeija, raha, tai ulkomaansuhteet, niin riitojen syntymiseltä ei voinut välttyä. Kuunneltuasi yhden neuvonantajan kommentin saattoi toinen neuvonantaja vastata siihen teräväänkin sävyyn ja kolmas neuvonantaja taas saattoi reagoida tähän tai ensimmäinen jatkoi edelleen oman kantansa puolustamista. Ehdottomasti hauskin tilanne oli kun kutsui neuvoston anarkian aikana, jolloin kaikki neuvonantajat vain sekoilivat ympäriinsä ilman mitään tolkkua. Hauskimmat neuvonantajista ovat puolustusministeri joka keskiajalla mm. heiluttelee miekkaansa uhmaavasti juoden viiniä ja kuulostaa modernilla aikakaudella tyypilliseltä eteläosavaltioiden amerikkalaiskenraalilta, sekä kulttuuriministeri, jolla on aina (myös antiikin ajalla) päässään aurinkolasit ja matkii hauskasti Elvistä.

Pelin uusi grafiikka on siis isometristä ja muutenkin selvästi aikaisempaa hienompaa ja yksityiskohtaisempaa. Parasta grafiikkaa videoiden ohella on kaupunkinäkymässä, jossa näkyvät kaikki siellä olevat rakennukset ja ihmeet, joita pelissä riittää todella paljon uusia. Jotkin ihmeistä ovat selvästi muita parempia, kuten Leonardo Da Vincin työpaja, joka päivittää automaattisesti ja täysin ilmaiseksi kaikki vanhentuneet yksiköt uusiin. Toinen vaikuttava ihme on Adam Smithin kauppakomppania, joka hoitaa kaikkien yhden kultarahan vuorossa maksavien rakennusten ylläpidon koko valtakunnassa. Kaiken kaikkiaan uusia ihmeitä ja rakennuksia sekä yksiköitä on Civilizationiin verrattuna valtava määrä.

Uusia rakennuksia ovat mm. viemäriverkosto, joka sallii kaupungin kasvavan yli 12 kokoiseksi, sekä moottoritieverkosto, joka lisää kauppapisteiden määrää ruuduissa joissa on tie tai rautatie. Erittäin hyödyllisiä lisäyksiä ovat myös kalasatama sekä öljynporauslautta, jotka lisäävät järvi- ja meriruutujen tuotantoa. Telakan rakentaminen korjaa laivat yhdessä vuorossa ja tekee uusista laivoista veteraaneja. Lentokenttä tekee saman lentovehkeille, mutta sallii myös maayksiköiden lentävän yhdessä vuorossa toiseen kaupunkiin, jossa on lentokenttä.

Uusia yksiköitäkin riittää vaikka millä mitalla. Antiikkiset uudisasukkaat ja diplomaatit voi nyt modernilla aikakaudella korvata insinööreillä ja vakoojilla. Myös vanhan karavaanin saa myöhemmin korvattua kuorma-autolla. Insinöörit paitsi liikkuvat ja toimivat nopeammin, he voivat muokata maaston tyyppiä viljelylle suosiollisemmaksi esim. räjäyttämällä kokonaisen vuoren pois tai vaihtoehtoisesti luoda kukkuloita kaivosteollisuuden sallimiseksi. Vakoojat ovat paitsi diplomaattia nopeampia ja tehokkaampia, ne osaavat tehdä myös paljon enemmän vakoilujäyniä vastustajalle. Ne voivat mm. salakuljettaa pienen ydinpommin kaupunkiin ohittaen mahdollisen SDI puolustuksen. Vakoojien yritykset voi yrittää estää omassa kaupungissa oleva diplomaatti tai vakooja. Ilman vakoilua tai lähetystöä vastustajista sai tietoa jo ensimmäisessä osassa heitä edes tapaamatta paitsi top 5 kaupunkilistasta myös historioitsijoiden tekemien vertailujen muodossa.

Uusia käteviä sotayksiköitä ovat mm. hiihtojoukot, jotka liikkuivat kolme ruutua per vuoro maastosta riippumatta, sekä merijalkaväki, joka pystyi hyökkäämään suoraan laivasta. Muita uusia käteviä yksiköitä ovat mm. tutkimusmatkailija, helikopteri, risteilyohjus, häivehävittäjä ja -pommittaja sekä laskuvarjojääkäri. Uudet partisaanit ilmestyvät vallatusta kaupungista ja linnoittautuvat sen kukkuloille. Sukellusveneet voivat nyt kuljettaa kahdeksan ohjusyksikköä kerralla. Helikoptereiden ei tarvitse päättää vuoroaan kaupunkiin, mutta maastoon laskeutuessaan ne menettävät jonkin verran osumapisteitä.

Jokaisella yksiköllä on nyt siis jokin määrä osumapisteitä, jotka vähenevät taistelussa ja aiheuttavat hidastumista, mutta paranevat hitaasti olemalla liikkumatta tai nopeammin lepäämällä kaupungissa. Parakit, lentokentät ja telakat parantavat kaikki lepääjät yhdessä vuorossa. Pelin asetuksista voi tosin kytkeä yksinkertaisen osumapisteettömän taistelun päälle. Lisäksi yksiköillä on tulivoima-arvo, joka kertoo kuinka monta osumapistettä vihollinen menettää onnistuneesta osumasta. Parhaat tulivoimat ovat luonnollisesti ohjuksilla, mutta monikäyttöisistä yksiköistä tykistö, pommikoneet ja taistelulaivat ovat tulivoimaltaan parhaita. Paras yksikkö on edelleen taistelulaiva, joka on ainoa yksikkö, jolla on neljäkymmentä osumapistettä.

Maastossa voi nyt olla monia uusia bonusresursseja kuten hedelmiä, fasaaneja, norsunluuta, silkkiä, viinirypäleitä tai valaita. Hyvänä uudistuksena joet eivät enää ole oma maastotyyppinsä, vaan joki voi olla missä tahansa maastoruudussa, jossa se hidastaa sitä ylittäviä yksiköitä, ellei siihen ole rakennettu siltaa. Joki myös nostaa kauppapisteiden tuotantoa ja sallii nopean liikkumisen sitä pitkin tien tapaan. Jääkaapin keksimisen jälkeen uudisasukkaat ja insinöörit voivat rakentaa kasteluiden päälle peltomaata, joka yhdessä supermarketin kanssa lisää kaupungin ruokatuotantoa. Lisäksi radion keksimisen myötä voi rakentaa lentotukikohtia lentokoneille.

Lukuisat uudet rakennukset ja yksiköt tuovat mukanaan myös paljon uusia keksintöjä. Keksinnöt on tällä kertaa jaeoteltu neljään eri aikakauteen ja viiteen eri tyyppiin. Aikakaudet ovat Antiikki, renessanssi, teollistuminen ja moderni aika. Eri tyypit ovat armeija, talous, yhteiskunta, akateeminen ja käytäntö. Pelin mukana tulee hieno taulukko, jossa keksinnöt on väritetty aikakauden mukaan. Lisäksi niissä on keksinnön tuomien yksiköiden ja rakennusten ikonien lisäksi kuvake, joka kertoo keksinnön aikakauden ja tyypin. Taulukko sisältää myös kaikkien pelin yksiköiden, maastotyyppien ja bonusresurssien tiedot. Samat tiedot löytyvät toki myös pelin sisäisestä tietosanakirjasta eli civilopediasta, jossa lähes kaikki on linkitetty suoraan toisiinsa. Keksinnöt voivat tuoda mukanaan myös erikoisominaisuuksia, kuten ydinvoima, joka kasvattaa kaikkien modernien laivojen liikkumista yhdellä, tai fuusiovoima, joka eliminoi mahdolliset ydinvoimalan räjähtämiset.

Uutena hallitusmuotona on Fundamentalismi, joka on ainoa hallitusmuoto, jossa fanaatikko -yksiköitä voi rakentaa. Fundamentalismissa vakoojien teot ovat vähemmän rangaistavia muiden kansojen silmissä ja fanaatikot eivät vaadi ylläpitoa. Jokainen kaupunki pystyy ylläpitämään ilmaiseksi jopa kymmenen yksikköä. Lisäksi kansalaiset eivät ole koskaan epätyytyväisiä joten heitä tyydyttävien uskonnollisten rakennusten teho muuttuu rahaksi, mutta haittana korruptiota esiintyy enemmän ja keksiminen hidastuu huomattavasti. Uutuutena hallitusmuoto vaikuttaa siihen, kuinka korkeaksi vero-, keksintö- tai viihdytysasteen voi asettaa.

Kuten pelin edeltäjässä hallitusmuoto siis vaikuttaa korruption määrään, joka taasen vaikuttaa siihen, kuinka suuri osa jokaisen kaupungin kauppapisteistä voidaan käyttää. Korruptiota lisää etäisyys pääkaupungista, jonka voi siirtää rakentamalla uuden palatsin johonkin toiseen kaupunkiin. Uutuutena myös tuotantopisteitä menee jokin prosentti hukkaan hallitusmuodosta ja etäisyydestä pääkaupunkiin riippuen. Joitain vanhojen hallitusmuotojen ominaisuuksia on muokattu parempaan suuntaan, ja esim. demokratiassa pelaaja ei voi julistaa koskaan sotaa ja joutuu lähes aina vastaamaan myönteisesti rauhan tai tulitauon tarjoamiseen ellei vastustaja julista sotaa tai ellei pelaaja ole rakentanut Yhdistyneet kansakunnat ihmettä.

Pelaajan suosion noustessa kansan keskuudessa ei pelaajalle enää tule välillä mahdollisuutta parannella itse palatsia, vaan sen valtaistuinsalia. Valtaistuinsali on alussa lähinnä yksinkertainen luola, mutta lopulta se on täynnä kaiken maailman pylväitä, patsaita ja koriste-esineitä, sekä siellä on luonnollisesti hienot suorat seinät epätasaisen luolaseinien sijaan.

Grafiikan lisäksi pelin äänimaailman on kokenut suuren muutoksen viidessä vuodessa. Jatkuvan pelimusiikin lisäksi pelissä on nyt oma hyökkäysääni jokaiselle yksikölle. Miekkamiesten miekat kilisevät, ratsuväen torvet raikuvat komeasti ja tykkien tykit paukkuvat jylhästi. Myös yksiköiden liikkeestä lähtee ääni, ja kansa riemuitsee aina kun jokin rakennus valmistuu tai ääntelehtii levottomasti ollessaan epätyytyväisiä. Kokonaisuutena kaikki äänet, musiikki ja videota ovat hurja askel Civilizationin yksinkertaisista piippailuista ja midi-sävelmistä. Yksiköitä ei tosin vieläkään ole animoitu mitenkään.

Aloittaakseen keskustelun vastustajan kanssa pelaaja ei enää tarvitse siihen diplomaattiyksikköä. Toisaalta diplomaatit (ja vakoojat) voivat mm. yrittää aloittaa kapinan jossain kaupungissa. Vastustajien kanssa voi myös sopia liittoja ja liitot voivat perustua sodanjulistamiseen yhteistä vihollista vastaan. Kesken sodan voi nyt myös sopia tulitauoista.

Karavaanin tai rekan valitessa tulee siihen valita jokin kauppatavara jota se kuljettaa. Kauppatavaroiden tuotannon ja pyynnin kaupungeittain näkee kotimaanavustajan ruudusta. Jokainen kaupunki tuottaa ja haluaa kolmea eri kauppatavaraa. Kuljettamalla haluttua tavaraa saa huomattavasti enemmän rahaa. Jokaisesta kaupungista voi tehdä kolme kauppareittiä muihin kaupunkeihin. Keksintöjen myötä valittaviksi tulee kehittyneempiä hyödykkeitä, kuten öljyä ja uraania.

Pelin aloittaessaan pelaaja voi nyt myös valita kaupunkiensa arkkitehtuurin tyylin neljästä eri vaihtoehdosta: Kreikkalais-roomalainen klassinen, keskiaikainen linna, itämainen paviljonki tai Maya intiaanien kivimonoliittinen. Teollistumisen aikakaudelle päästessä kaikki tosin muuttuvat samantyylisiksi ja kehittyvät edelleen modernin aikakauden alkaessa. Uusia kansoja on 3 jokaista väriä kohti eli niitä on seitsemän uutta: Mm. viikingit, persialaiset, karthagolaiset, espanjalaiset ja Sioux intiaanit. Satunnaista karttaa määritellessä voi nyt valita barbaarien määrän neljästä vaihtoehdosta: Ei yhtään, vähän, normaali määrä, tai paljon. Valinta voi vaikuttaa myönteisesti tai negatiivisesti loppupisteisiin. Vaikeusasteita on nyt kuusi erilaista ja pelissä on myös muutama valmis skenaario, kuten toisen maailmansotaan sijoittuva taistelu, jossa voi pelata millä osapuolella tahansa. Pelissä on myös helppokäyttöinen karttaeditori, jolla voi helposti luoda omia maailmojaan.

Kaiken kaikkiaan Civilization kakkosessa on todella paljon uutta edeltäjäänsä verrattuna. Grafiikka ja äänet ovat kehittyneet huimasti vain viidessä vuodessa. Uusien yksiköiden ja rakennusten lisäksi olisin tosin kaivannut enemmän uusia konsepteja kuten kolmannen osan kulttuuri, ja monipuolisempaa diplomatiaa. Mutta näitä ilmankin Civilization II on selvästi edeltäjäänsä parempi ja laajempi. Sama koukuttavuus on edelleen tallella ja graafisen nautinnon takia jopa astetta rajumpi. Jo pelkän kaikkien ihmevideoiden näkemisen takia peliä haluaa jatkaa aamun tunteina vielä pari vuoroa, jotta ihme valmistuu.

Sain pelin lahjaksi vanhemmiltani joskus sen ilmestymisen jälkeen ja täytyy sanoa, että se on ehdottomasti paras pelilahjani koskaan sen takia, että sitä pelatessa olen viettänyt enemmän aikaa hauskaa pitäessä kuin minkään muun pelilahjan parissa. Toki sen jatko-osia olen ehkä pelannut vieläkin enemmän, mutta niitä en saanutkaan lahjaksi vaan hankin itse. Kattavan ohjekirjan lisäksi pelin mukana tuli siis jo mainittu ja ensimmäisessä kuvassa näkyvä hieno taulukko. Kuvasta puuttuu itse pelin CD ja sen kotelo, koska se on lainassa siskollani, joka on lähes yhtä iso pelin fani kuin minäkin.


Hyvää:

+ Grafiikka ja äänet parantuneet huimasti
+ Videot ja animaatiot
+ Karttaeditori ja valmiit skenaariot
+ Entistä laajempi ja monipuolisempi
+ Paljon uusia hyödyllisiä rakennuksia, ihmeitä ja yksiköitä
+ Taistelu taktisempaa eikä ollenkaan niin satunnaista kuin ennen


Huonoa:
- Diplomatia edelleen hieman rajoittunutta