Sid Meier's Alpha Centauri
Genre: Vuoropohjainen strategia
Kehittäjä: Firaxis
Julkaisija: Electronic Arts
Vuosi: 1999
Arvosana (asteikolla 0-10): 9,4
Sid Meier’s Alpha Centauri tai lyhemmin Alpha Centauri on juonellista jatkoa yhdelle Civilization -sarjan pelien loppuratkaisuista. Yksi loppuratkaisuvaihtoehdoista on kehittää tarvittava teknologia rakentaa pitkän matkan avaruusmatkailuun suunniteltu alus, rakentaa sellainen ja lähettää se täynnä oman kansansa edustajia kohti Aurinkomme jälkeen lähinnä olevaa tähteä eli Alpha Centauria, ja ehtiä perille ennen kilpailijoiden aluksia. Alpha Centauri alkaa tuon aluksen saapumisesta perille, mutta matka ei suinkaan ollut kuopaton. Aluksen reaktorin vahingoittumisen lisäksi aluksella syntyy poliittisia erimielisyyksiä sen asukkaiden kesken jakaen heidät seitsemään eri ryhmittymään. Saapuessaan Alpha Centaurin aurinkokunnan asutuskelpoiselle Chiron planeetalle, ryhmittymät hylkäävät toimintakyvyttömän aluksen ennen kriittistä reaktorin tuhoutumista ja suuntaavat planeetan pinnalle kukin omassa pelastuskapselissaan. Aluksen tuhoutuessa menetetään lähes kaikki mukana tuotu teknologia, ja resurssit, mutta osa niistä leviää ympäri uuden planeetan pintaa, josta niitä voi keräillä.
Pelaaja astuu jonkin seitsemän ryhmäjohtajan saappaisiin, tehtävänään tutkia ja asuttaa uusi planeetta. Pelin alkaessa pelaajalla on hätälaskupaikalle perustettu kaupunki, sekä ryhmittymästä riippuen jokin teknologia ja muutama yksikkö. Kaupungeissa asukkaat työstävät vieraan planeetan maastoa tuottaen tietyn määrän ruokaa, mineraaleja ja energiaa maastosta sekä kehitystasosta riippuen. Ruualla ruokitaan kansalaiset ja lisäännytään, mineraaleilla rakennetaan yksiköitä, rakennuksia ja salaisia projekteja, ja energia jaetaan tutkimukseen ja kansan viihdyttämiseen, sekä varastoidaan jotta sillä voi ostaa kaikenlaista. Lisää kaupunkeja voi rakentaa sekä maalle että kehityksen myötä meren pinnalle Colony Pod -yksiköillä (Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan settlerille). Kaupunkien rakentaminen siirtää oman (ja vihollisten) valtakunnan rajaa. Vihollisen alueelle ei voi rakentaa kaupunkia ilman sodanjulistusta ja vihollista voi rauhan aikana pyytää tai uhkailla siirtämään yksikkönsä pois alueeltaan.
Planeetan maastoa voi muokata maapallon kaltaiseksi terraformer yksiköillä (Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan settlerille, engineerille ja myöhemmin workerille). Alussa onnistuu mm. teiden, viljelysten, kaivosten ja aurinkopaneelien rakentaminen sekä metsien istuttaminen tuotannon lisäämiseksi. Teknologian kehittyessä rakentaa voi mm. bunkkereita, lentotukikohtia sekä erilaisia tuotantoa reilusti parantavia, mutta saastuttavia muokkauksia, kuten sateen määrää lisääviä kondensoreita. Lisäksi maastoa voi korottaa, laskea ja jopa porata pohjaveteen synnyttäen uuden joen. Luonnostaan resurssien tuotantoon vaikuttavat teknologian lisäksi alueen sateisuus, korkeus merenpinnasta sekä kivikkoisuus. Maastossa on myös erilaisia maamerkkejä - kuten ruokatuotantoa lisäävä monsuuniviidakko - jotka antavat bonuksia jonkun resurssin tuotantoon. Kaikilla maankaltaistamistoimilla paitsi metsän istuttamisella on eriasteinen negatiivinen vaikutus planeetan luonnolliseen tasapainoon, josta päästäänkin planeetan omaan kasvillisuuteen ja alkuasukkaisiin.
Pelaajan valinnan mukaan planeetan maa ja meripinta-alasta tiettyä osaa peittää Xenofungus -niminen sienikasvusto. Tämä kasvusto vaikeuttaa liikkumista eikä tuota alussa mitään resursseja. Maankaltaistajayksiköt voivat kuitenkin poistaa sitä ja teknologian kehittyessä myös istuttaa sitä. Kehitys sallii vähitellen myös yhä useampien resurssien keräämisen kasvustosta. Mitä enemmän pelaaja maankaltaistaa asumustensa ympäristöä, sitä enemmän sienikasvusto leviää itsekseen tuhoten tieltään kaikki pelaajan rakennelmat paitsi kaupungit. Myös planeettaan positiivisesti vaikuttava istutettu metsä leviää itsekseen, mutta se ei tuhoa muuta kuin sienikasvustoa.
Sienikasvuston seassa asustaa myös muutama erilainen kehittynyt elämänmuoto. Yleisin niistä on maalla liikkuvat mindworm -mielimadot. Mielimadot, jotka kaikki ovat osa planeetan ”sielua”, eivät ole fyysinen uhka vaan ne hyökkäävät surutta ihmisten kimppuun mielensä voimalla. Kimppu matoja yhdessä muodostaa voimakaan psyykkisen aseen, jota vastaan ihmisten aseet ovat voimattomia, paitsi kaukaa ammuttuna esim. tykistökeskityksen muodossa. Satunnaisin väliajoin riippuen pelaajan toimista planeettaa kohtaan sekä erityisesti sienikasvuston laajentuessa, jokin määrä mielimatoja ilmestyy ja hyökkää lähimmän kohteen kimppuun. Mielimadot liikkuvat sienikasvussa muita selvästi nopeammin. Merissä lymyää madoista koostuvia meressä uivia mielimatosaaria ja myöhemmin ilmestyy myös ilmojen halki liitäviä heinäsirkkaparvenomaisia olentoja. Mielimadot ja niiden eri muodot ovat Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan barbaareille.
Maastosta löytyy myös aiemmin mainitun tuhoutuneen aluksen kappaleita (Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan kylille/mökeille). Näistä kapseleista voi löytää mm. energiaa, yksiköitä ja muuta hyödyllistä, mutta ne voivat myös olla tyhjiä tai laukaista erilaisia tapahtumia, kuten maanjäristyksen, tulivuoren synnyn tai pienen madonreiän, joka siirtää yksikön johonkin muualle tai ”madonreiän”, joka tuo pelaajan kiusaksi mielimatoja. Paras saalis tällaisesta kapselista on yksi monista muinaisista muukalaisrodun artefakteista, joista yhden voi liittää jokaisen kaupungin Network Node -rakennukseen, jolloin sen tutkiminen aiheuttaa tieteellisen läpimurron.
Säännöistä riippuen tutkimuksensa kohteen voi valita suoraan, tai vain yhden neljästä yleisestä suuntauksesta: Planeetan tutkiminen, teknologia, valloitus tai rakentaminen. Civilization pelien tapaan keksinnöt sallivat uusien rakennusten, yksiköiden ja salaisten projektien rakentamisen (Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan maailmanihmeille) tai uusien hallitusmuotojen kehittämisen. Civilization sarjan kolmesta ensimmäisestä osasta poiketen Alpha Centaurissa ei suoraan valita hallitusmuotoa bonuksineen ja rajoituksineen, vaan hallitusmuoto koostuu neljästä eri osasta: Politiikka, talous, tavoite ja tulevaisuuden yhteiskunta. Alussa politiikkaa ja tavoitteita ei ole ja talous on mallia yksinkertainen. Teknologian kehittyessä politiikaksi voi valita joko demokratian, poliisivaltion tai fundamentalistisen suunnan. Talous voi olla suunniteltu, ekologinen tai vapaat markkinat salliva. Tavoitteina voi olla valta, teknologinen kehitys tai varakkuus. Pelin edetessä pidemmälle voi tulevaisuuden yhteiskunnaksi valita kyberneettisen, mielenhallintaa harjoittavan tai eudaimonismiin eli äärimmäiseen tyytyväisyyteen pyrkivän. Jokainen valinta antaa bonuksia yhdelle tai useammalle yhteiskunnan alueelle sekä miinuksia yhdelle tai useammalle.
Näitä yhteiskunnan alueita ovat muun muassa energiatuotannon tehokkuus, kansaa rauhoittava tai niiden epätyytyväisyyden peittävä poliisivoiman käyttö, maankaltaistamisen negatiivisuuteen ja mielimatojen määrään sekä niitä vastaan taisteluun vaikuttava ekologisuus, yksiköiden moraali, tutkimus, propagandan ja mielenhallinnan vastainen kestävyys, sekä väestönkasvu. Esim. poliisivaltiossa poliisiarvoon tulee bonuksia, mutta sitä vastoin tehokkuus laskee, kun taas vapaat markkinat parantavat energiatuotantoa, mutta rikollisuus nousee ja ekologisuus laskee roimasti, ekologisen talouden nostaessa sitä väestönkasvun kustannuksella. Suunniteltu talous taasen parantaa kasvua tehokkuuden kustannuksella. Fundamentalistinen ajattelu heikentää tutkimusvauhtia, mutta parantaa yksiköiden moraalia ja kansan mielenlujuutta. Luonnollisesti vallan tavoittelu tuo bonuksia armeijalle varakkuuden tavoittelun tuodessa bonuksia energia ja mineraalituotantoon. Valintojaan voi vaihtaa lennosta eikä anarkiavaihetta ole, mutta vaihto maksaa energiaa vaikeustasosta riippuen.
Teknologian myötä ei kehitetä uusia yksiköitä kuten Civilization sarjassa, vaan eri osia joista yksiköt koostuvat. Näitä ovat alusta, ase tai muu väline, suojat, reaktori, sekä mahdolliset erikoisominaisuudet. Valittu ase edustaa yksikön hyökkäysarvoa. Alussa pelaajalla on vain hyökkäysarvoltaan ykkösen arvoiset käsiaseet, mutta teknologian kehittyessä aseeksi voi valita pääosin erilaisia lasereita hyökkäysarvo kakkosen peruslaserista 24 tehoiseen singulariteettilaseriin. Suojat määräävät yksikön puolustusarvon ja ne vaihtelevat suojattomasta (1) stabiliteettigeneraattoriin (12). Reaktori on yksikön virtalähde (ilmakehä ei ole hengityskelpoinen), joka määrää yksikön osumapisteiden määrän sekä lentovehkeiden liikkumispisteet. Reaktoreja on neljä erilaista: Fissio-, fuusio, kvantti-, sekä singulariteettireaktori. Erikoisominaisuudet antavat bonuksia eri arvoihin, tai kyvyn suorittaa erikoistehtäviä, kuten esimerkiksi tykistökeskityksiä.
Jotkut aseista ja suojista jäävät usein käyttöiältään erittäin lyhytikäisiksi tai jopa täysin käyttämättä, sillä tutkimuspolulla on mahdollista päästä nopeammin suoraan tehokkaampiin vaihtoehtoihin. Lisäksi aina kun uusi reaktori keksitään, avustaja ehdottaa automaattisesti yksitellen jok’ikisen yksikkötyypin päivittämistä parempaan, mutta joskus päivitysehdotukset ovat todella huonoja, eikä rahakaan useimmiten riitä kaikkiin, joten päivityksen joutuu itse tekemään myöhemmin käsin. Myöskään esim. 12-2-1 (hyökkäys-puolustus-liikkuminen) arvoista yksikköä ei mitenkään voi päivittää 13-1-1 arvoiseksi tai 2-5-1 arvoista 1-6-1 arvoiseksi. Eli vaikka jollain reaktorilla 2-5-1 puolustusyksikkö on yhtä halpa kuin 1-5-1, niin seuraavalla reaktorilla 2-6-1 onkin kalliimpi kuin 1-6-1, mutta päivitys 2-5-1:stä 1-6-1:een ei onnistu.
Aseiden tilalle voi pultata aiemmin mainittujen Colony Pod ja terraform -osien lisäksi mm. kuljetustilan tai vakoilukaluston. Alustoja on maalla, meressä ja ilmassa kulkevia yksiköitä varten yhdeksän erilaista, apostolinkyydin, autojen ja leijutankkien kautta kruisereihin, helikoptereihin, gravitaatioaluksiin ja ohjuksiin. Ohjuksille ei voi pultata erikoisominaisuuksia tai suojia eikä tavallisia aseitakaan, vaan ne ovat joko perusohjuksia tai reaktorista riippuen muutaman biljoonan megatonnin kokoisia ydinaseita, jotka iskiessään jättävät komea kraaterin maastoon.
Yksiköitä suunnitellessa niiden hinta määräytyy erilaisten kaavojen mukaan. Esimerkiksi mikä tahansa suoja nopeaan alustaan, kuten autoon tai leijutankkiin pultattuna maksaa maltaita, lentovehkeistä puhumattakaan. Jalkaväki ja laivasto sen sijaan kantavat suojia halvemmalla. Hintaa laskee myös kehittyneempi reaktori. Erikoisominaisuuksien hinta riippuu yksikön muista ominaisuuksista. Esim. suojilla varustettu nopeasti maalla liikkuva tykistöyksikkö maksaa maltaita, kun taas rannalta tykistökeskityksiin luonnostaan kykenevä laiva suojien kera on halvempi. Valittavien erikoisominaisuuksien lista riippuu alustan lisäksi valitusta aseesta tai välineestä. Esim. maankaltaistamisyksiköille voi valita erikoisominaisuuden, jonka avulla se poistaa sienikasvustoa puolet nopeammin.
Jokaiselle yksikölle voi aluksi laittaa vain yhden erikoisominaisuuden, mutta teknologinen kehitys sallii myöhemmin kahden valitsemisen. Teknologian kehittyessä myös mielimatojen käyttämät psi-aseet ja -suojat tulevat valinnaisiksi. Yksiköiden suunnittelupajalla voi myös rahalla päivittää vanhentuneet yksikkönsä uusiksi, sekä poistaa vanhentuneiden piirustukset järjestelmästä. Päivittäminen tosin maksaa maltaita, jos jotain uuden yksikön sisältämää osaa ei ole vielä rakennettu jossain aikaisemmassa yksikössä. Nämä prototyyppiyksiköt maksavat vaikeustasosta riippuen enemmän. Kun prototyyppi on kerran rakennettu, alentuu kaikkien niiden yksiköiden hinta normaalille tasolle, jotka sisältävät prototyypissä olleen uuden osan.
Pelaaja liikuttaa yksiköitään kartalla maastosta ja alustastaan riippuen tietyn monta ruutua joka vuoro. Teitä pitkin yksiköt liikkuvat kolme kertaa nopeammin ja kehityksen myötä rakennettavia mag lev (magneettinen levitointi) -putkia pitkin loputtoman määrän per vuoro. Hyökätessä vihollisen kimppuun taistelu jatkuu yksiköiden hyökkäys ja puolustusarvojen sekä rakennusten, maaston ja moraalin perusteella saatavien bonusten pohjalta niin kauan kunnes toisen osumapisteet loppuvat ja se tuhoutuu. Tykistöä käyttäessä hyökkäysbonus kasvaa sitä enemmän mitä korkeammalta hyökkäys tapahtuu eikä toinen osapuoli voi puolustautua tai täysin tuhoutua ollenkaan, ellei se itsekin ole tykistöyksikkö.
Yksiköiden moraali riippuu yhteiskuntavalinnoista sekä yksikön kokemuksesta. Kokemusta tuovat voittoisat taistelut sekä erilaiset rakennukset yksikön rakentamiskaupungissa rakennushetkellä sekä jotkin salaiset projektit. Mielimadoilla ei ole kokemustasoa tai moraalia, vaan niiden fyysinen koko ja siten teho taistelussa kasvaa voittojen myötä. Tutkimuksen myötä pelaaja voi kasvattaa käskyläisikseen mielimatoja ja muita alkuperäisolentoja. Pelaaja voi myös kaapata haltuunsa alkuperäiseliöitä. Onnistumisprosentti riippuu yhteiskunnan ekologia-arvosta sekä olennon koosta. Vihollisen kasvattamia tai kaappaamia alkuperäisolentoja ei voi kaapata.
Toisin kuin ensimmäisessä Civilization pelissä, ydinohjus ei voi bugin ansiosta hävitä normaalille yksikölle. Sen voi torjua ainoastaan kaupungeista rakennettavilla puolustussatelliiteilla. Jokaisella käyttämättömällä puolustussatelliitilla on 50 % mahdollisuus tuhota mitä tahansa pelaajan kaupunkia kohti hyökkäävä ydinohjus. Jos käyttämättömiä puolustussatelliitteja ei ole, voi yhden käytetyistä uhrata ohjuksen tielle. Puolustussatelliiteilla voi myös hyökätä vihollissatelliittien kimppuun. Muut satelliitit mahdollistavat yhden kolmesta resurssin tuottamisen joka vuoro jokaiselle pelaajan kaupungille, jossa on avaruuskeskus.
Muut rakennukset antavat bonuksia kaupungille ja sen tuotannolle, siellä rakennettaville yksiköille, tai suojaavat sitä hyökkäyksiltä tai esim. hukkumiselta merenpinnan noustessa saasteiden vaikutuksesta. Ainutlaatuisten salaisten projektien rakentaminen vaatii paljon mineraaleja, joita voi rahdata toisista kaupungeista erikoisyksiköllä, mutta palkinnoksi ne antavat erilaisia bonuksia joko kaupunkiin johon ne on rakennettu, tai koko valtakuntaan. Parhaat - ja myös hiukan liian ylivoimaiset - projekteista ovat sellaiset, jotka toimivat jonain rakennuksena joka ikisessä pelaajan kaupungeista. Kaksi teknologiapuun loppupään ihmeistä mahdollistavat yhden pelin useista voittomahdollisuuksista.
Pelin voi siis Civilizationeiden tapaan voittaa usealla eri tavalla. Tavallisin on kaikkien muiden ihmisryhmien kaupunkien valloittaminen tai tuhoaminen. Tämän voi myös tehdä ollessaan liitossa jonkin toisen ryhmän kanssa. Ekonomisen voiton voi saavuttaa valtaamalla globaalit energiamarkkinat. Tämä onnistuu ekonomisen voiton sallivan keksinnön keksimisen jälkeen keräämällä tarpeeksi rahaa, jolla saisi kaikki vihollisten kaupungit vallattua mielenhallinnan avulla. Tieteellisen voiton saavuttaa keksimällä teknologiapuun ääripäässä olevat kaksi teknologiaa, jotka sallivat Voice of Planet ja Threshold of Transcendece -projektien rakentamisen. Nämä projektit rakennettuaan pelaajan ryhmittymä saavuttaa transhumanistisen tilan, jossa ihminen kehittyy yli fyysisten ja henkisten rajoitteidensa, eli aloittaa ihmisen evoluution seuraavan askeleen. Diplomaattinen voitto saavutetaan järjestämällä vaalit ylivoimaisen johtajan valitsemiseksi, ja saamalla kaikki muut ryhmät äänestämään itseään.
Pelin alun jälkeen tavattuaan kaikki muut ryhmittymät tai ostettuaan heidän kännynumeronsa joltain toiselta ryhmittymältä, voi pelaaja järjestää planetaarisen neuvoston kokouksen. Ensimmäisessä neuvostossa äänestetään joku ryhmittymien johtajista planetaariseksi kuvernööriksi. Jokainen johtajista antaa ääniä suhteutettuna ryhmittymänsä asukaslukuun. Eli suuruus on kuvernööriksi valittaessa valttia. Muissa äänestyksissä jokaisella on vain yksi jaa, ei, sekä poissa -ääni. Sen lisäksi, että kuvernööri voi kutsua kokouksen johonkin äänestykseen kymmenen vuoden välein muiden tyytyessä kahteenkymmeneen vuoteen, hän saa kaupankäyntibonuksia kokousten järjestämisestä ja hänellä on äänestyksissä veto-oikeus. Äänestyksen aihe voi olla esim. napajäätiköiden sulattaminen merenpinnan nostamiseksi tai hermokaasun käytöstä saatavien sanktioiden poistaminen.
Pelin kulkiessa tapahtuu valituista säännöistä riippuen erialisia satunnaisia ja säännöllisiä tapahtumia. Esimerkiksi aurinkopilkkujen aikaan yhteydenotto muihin ryhmiin ei onnistu, mutta hermokaasuja voi käyttää saamatta sanktioita. Satunnaiset tapahtumat voivat kohdistua koko planeettaan tai yksittäiseen kaupunkiin esim. lisäten tai vähentäen sen tuotantoa. Säännöllinen tapahtuma on se, kun Alpha Centauri aurinkokunnan kolme eri aurinkoa asettuvat tiettyyn asentoon toisiinsa nähden, jolloin planeetan alkuperäiselämän määrä kasvaa normaaliin verrattuna joksikin aikaa. Joitain satunnaistapahtumia voi välttää esim. rakentamalla tiettyjä rakennuksia, kuten tutkimussairaalan, joka estää estää virusepidemioiden puhkeamisen ja leviämisen.
Pelin diplomatia on samantyylistä kuin Civilization -sarjassa, pienillä parannuksilla ja laajennuksilla. Rahan ja keksintöjen lisäksi voi vaihtaa, lahjoittaa tai vaatia kaupunkeja sekä yksiköitä. Myös karttojen vaihto onnistuu. Viholliset ovat luonteeltaan erilaisia, mutta usein melko jääräpäisiä. Sodan julistettuaan he kyllä tajuavat milloin on aika anella armoa, mutta kun armon anelut on torjunut tarpeeksi monta kertaa, he eivät sitä välttämättä enää ano edes ollessaan totaalisen hävityksen partaalla. Muuten tekoäly on osaava ja vaikeusasteesta riippuen tarpeeksi haastava. Tosin usein aggressiiviset ja sotaisat tekoälyt pyyhkivät rauhaomaisia tekoälypelaajia mattoa pitkin jo pelin alkuvaiheessa. Muutenkin jopa rauhaisat pelaajat tuntuvat keskittyvän aivan liikaa suuren, mutta heikon armeijan rakentamiseen parempien aseiden keksimisen sijaan.
Alussa saatavien yksiköiden ja keksinnön lisäksi ryhmittymän valitseminen vaikuttaa pelaajan tulevan sivilisaation yhteiskuntaan. Jokaisella ryhmittymällä on muutama bonus ja heikkous jossain yhteiskuntaominaisuudessa. Lisäksi jotkut ryhmittyvät eivät voi valita jotain politiikkaa, taloutta tai tavoitetta ollenkaan. Lisäksi jokaisella ryhmittymällä on jokin erikoisominaisuus. Esim. Spartalaisten kaikki prototyypit maksavat normaalin yksikön verran ja Hivellä on jokaisessa kaupungissa valmiina piiripuolustuslaite.
Pelin käyttöliittymä on valikkopohjainen, mutta tuttuun Civilization tyyliin jokaiselle toimelle ja avustajalle löytyy oma pikanäppäimensä. Komennoista löytyy mm. monta erilaista automaatiokäskyä maankaltaistajille sekä muille yksiköille. Myös kaupunkien tuotannon vastuun voi antaa kuvernöörille, jonka suuntausta ja muita asetuksia voi säätää monipuolisesti. Lisäksi kaupungeissa on kymmenen paikan pituinen rakennusjono. Helpoimmalla tasolla pelatessa apua saa pyytämättäkin lähes joka käänteessä. Avustuksen voi kuitenkin halutessaan kytkeä pois ja muilla vaikeustasoilla päälle jos tarvetta löytyy. Kaikista pelin tärkeimmistä osa-alueista on olemassa opettavainen tutoriaali. Civilizationista tuttu pelin oma tietosanakirja Civilizopedia on Alpha Centaurissa nimeltään Datalinks, ja siellä kaikki on täysin linkitetty toisiinsa myös sen ulkopuolelta, joten tarkempien tietojen löytäminen lähes kaikesta peliin liittyvästi on helppoa ilman ohjekirjaakin.
Grafiikka on planeetan osalta värikästä ja tuo hyvässä mielessä mieleen pitsan erilaisine täytteineen tai oksennuksen baarin nurkassa perjantai-iltana. Kartalle saa tarvittaessa ruudukon sekä kaupunkien resurssialueen helpottamaan kaupunkisuunnittelua. Kartan saa myös litistettyä korkeuserojen osalta. Jokaisella salaisella projektilla on oma minielokuvansa, joka pyörähtää käytiin kun pelaaja saa valmiiksi kyseisen projektin. Videot ovat hienoja ja sisältävät syvällisiä ajatuksia, joista monet ovat jo nykypäivänä ajankohtaisia. Kaikki nuo videot ovat nähtävissä YouTubessa sekä alla olevasta videosoittolistasta. Äänet ovat monipuolisia ja erilaisista tapahtumista kertoo tekstin lisäksi robottimainen miesääni. Musiikki on mystistä sekä kiehtovaa ja sopii teemaan hyvin, mutta ei välttämättä jaksa kiehtoa muutamaa kuuntelukertaa enempää.
Moninpeli onnistuu netin ylitse tai suorakaapelilla, mutta kokeiltua on tullut vain samalla koneella tapahtuvaa Hot-Seat systeemiä. Tällöin vain pitää sopia pelisäännöt kurkkimisesta toisen vuoron aikana, mutta muuten se on erittäin hauskaa puuhaa. Tosin se toimii lähinnä pienillä tai keskikokoisilla kartoilla, sillä muuten vuorot venyvät liian pitkiksi. Lisäksi moninpeli onnistuu Play-By-Email muodossa.
Kaiken kaikkiaan Sid Meier’s Alpha Centauri on erinomaisesti parannettu painos Civilization 2:sta toiselle planeetalle sijoitettuna. Täysin uudenlainen ympäristö, yksiköiden suunnittelu, teknologian tuomat uutuudet kuten merten asutus, sekä hallitusmuodon muodostaminen monesta palasta ja monet muut uudistukset ovat mainioita uudistuksia, joita ilmankin peliä varmasti tahkoasia aamutunneille saakka. Uudistusten ansioista homma venyykin jo aamun puolelle. Edelleen sama erittäin koukuttava Civilization taika on tallella: Vielä… yksi… vuoro!
Sain pelin kopion serkultani sen ilmestymisen aikoihin ja olen pelannut sen kymmeniä kertoja läpi. Ilmestyessään Sid Meier’s Alpha Centauri oli paras vuoropohjainen strategia ikinä. Nykyään sen ylittää vain Civilization 4.
Pelaaja astuu jonkin seitsemän ryhmäjohtajan saappaisiin, tehtävänään tutkia ja asuttaa uusi planeetta. Pelin alkaessa pelaajalla on hätälaskupaikalle perustettu kaupunki, sekä ryhmittymästä riippuen jokin teknologia ja muutama yksikkö. Kaupungeissa asukkaat työstävät vieraan planeetan maastoa tuottaen tietyn määrän ruokaa, mineraaleja ja energiaa maastosta sekä kehitystasosta riippuen. Ruualla ruokitaan kansalaiset ja lisäännytään, mineraaleilla rakennetaan yksiköitä, rakennuksia ja salaisia projekteja, ja energia jaetaan tutkimukseen ja kansan viihdyttämiseen, sekä varastoidaan jotta sillä voi ostaa kaikenlaista. Lisää kaupunkeja voi rakentaa sekä maalle että kehityksen myötä meren pinnalle Colony Pod -yksiköillä (Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan settlerille). Kaupunkien rakentaminen siirtää oman (ja vihollisten) valtakunnan rajaa. Vihollisen alueelle ei voi rakentaa kaupunkia ilman sodanjulistusta ja vihollista voi rauhan aikana pyytää tai uhkailla siirtämään yksikkönsä pois alueeltaan.

Pelaajan valinnan mukaan planeetan maa ja meripinta-alasta tiettyä osaa peittää Xenofungus -niminen sienikasvusto. Tämä kasvusto vaikeuttaa liikkumista eikä tuota alussa mitään resursseja. Maankaltaistajayksiköt voivat kuitenkin poistaa sitä ja teknologian kehittyessä myös istuttaa sitä. Kehitys sallii vähitellen myös yhä useampien resurssien keräämisen kasvustosta. Mitä enemmän pelaaja maankaltaistaa asumustensa ympäristöä, sitä enemmän sienikasvusto leviää itsekseen tuhoten tieltään kaikki pelaajan rakennelmat paitsi kaupungit. Myös planeettaan positiivisesti vaikuttava istutettu metsä leviää itsekseen, mutta se ei tuhoa muuta kuin sienikasvustoa.

Maastosta löytyy myös aiemmin mainitun tuhoutuneen aluksen kappaleita (Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan kylille/mökeille). Näistä kapseleista voi löytää mm. energiaa, yksiköitä ja muuta hyödyllistä, mutta ne voivat myös olla tyhjiä tai laukaista erilaisia tapahtumia, kuten maanjäristyksen, tulivuoren synnyn tai pienen madonreiän, joka siirtää yksikön johonkin muualle tai ”madonreiän”, joka tuo pelaajan kiusaksi mielimatoja. Paras saalis tällaisesta kapselista on yksi monista muinaisista muukalaisrodun artefakteista, joista yhden voi liittää jokaisen kaupungin Network Node -rakennukseen, jolloin sen tutkiminen aiheuttaa tieteellisen läpimurron.

Näitä yhteiskunnan alueita ovat muun muassa energiatuotannon tehokkuus, kansaa rauhoittava tai niiden epätyytyväisyyden peittävä poliisivoiman käyttö, maankaltaistamisen negatiivisuuteen ja mielimatojen määrään sekä niitä vastaan taisteluun vaikuttava ekologisuus, yksiköiden moraali, tutkimus, propagandan ja mielenhallinnan vastainen kestävyys, sekä väestönkasvu. Esim. poliisivaltiossa poliisiarvoon tulee bonuksia, mutta sitä vastoin tehokkuus laskee, kun taas vapaat markkinat parantavat energiatuotantoa, mutta rikollisuus nousee ja ekologisuus laskee roimasti, ekologisen talouden nostaessa sitä väestönkasvun kustannuksella. Suunniteltu talous taasen parantaa kasvua tehokkuuden kustannuksella. Fundamentalistinen ajattelu heikentää tutkimusvauhtia, mutta parantaa yksiköiden moraalia ja kansan mielenlujuutta. Luonnollisesti vallan tavoittelu tuo bonuksia armeijalle varakkuuden tavoittelun tuodessa bonuksia energia ja mineraalituotantoon. Valintojaan voi vaihtaa lennosta eikä anarkiavaihetta ole, mutta vaihto maksaa energiaa vaikeustasosta riippuen.

Jotkut aseista ja suojista jäävät usein käyttöiältään erittäin lyhytikäisiksi tai jopa täysin käyttämättä, sillä tutkimuspolulla on mahdollista päästä nopeammin suoraan tehokkaampiin vaihtoehtoihin. Lisäksi aina kun uusi reaktori keksitään, avustaja ehdottaa automaattisesti yksitellen jok’ikisen yksikkötyypin päivittämistä parempaan, mutta joskus päivitysehdotukset ovat todella huonoja, eikä rahakaan useimmiten riitä kaikkiin, joten päivityksen joutuu itse tekemään myöhemmin käsin. Myöskään esim. 12-2-1 (hyökkäys-puolustus-liikkuminen) arvoista yksikköä ei mitenkään voi päivittää 13-1-1 arvoiseksi tai 2-5-1 arvoista 1-6-1 arvoiseksi. Eli vaikka jollain reaktorilla 2-5-1 puolustusyksikkö on yhtä halpa kuin 1-5-1, niin seuraavalla reaktorilla 2-6-1 onkin kalliimpi kuin 1-6-1, mutta päivitys 2-5-1:stä 1-6-1:een ei onnistu.

Yksiköitä suunnitellessa niiden hinta määräytyy erilaisten kaavojen mukaan. Esimerkiksi mikä tahansa suoja nopeaan alustaan, kuten autoon tai leijutankkiin pultattuna maksaa maltaita, lentovehkeistä puhumattakaan. Jalkaväki ja laivasto sen sijaan kantavat suojia halvemmalla. Hintaa laskee myös kehittyneempi reaktori. Erikoisominaisuuksien hinta riippuu yksikön muista ominaisuuksista. Esim. suojilla varustettu nopeasti maalla liikkuva tykistöyksikkö maksaa maltaita, kun taas rannalta tykistökeskityksiin luonnostaan kykenevä laiva suojien kera on halvempi. Valittavien erikoisominaisuuksien lista riippuu alustan lisäksi valitusta aseesta tai välineestä. Esim. maankaltaistamisyksiköille voi valita erikoisominaisuuden, jonka avulla se poistaa sienikasvustoa puolet nopeammin.

Pelaaja liikuttaa yksiköitään kartalla maastosta ja alustastaan riippuen tietyn monta ruutua joka vuoro. Teitä pitkin yksiköt liikkuvat kolme kertaa nopeammin ja kehityksen myötä rakennettavia mag lev (magneettinen levitointi) -putkia pitkin loputtoman määrän per vuoro. Hyökätessä vihollisen kimppuun taistelu jatkuu yksiköiden hyökkäys ja puolustusarvojen sekä rakennusten, maaston ja moraalin perusteella saatavien bonusten pohjalta niin kauan kunnes toisen osumapisteet loppuvat ja se tuhoutuu. Tykistöä käyttäessä hyökkäysbonus kasvaa sitä enemmän mitä korkeammalta hyökkäys tapahtuu eikä toinen osapuoli voi puolustautua tai täysin tuhoutua ollenkaan, ellei se itsekin ole tykistöyksikkö.

Toisin kuin ensimmäisessä Civilization pelissä, ydinohjus ei voi bugin ansiosta hävitä normaalille yksikölle. Sen voi torjua ainoastaan kaupungeista rakennettavilla puolustussatelliiteilla. Jokaisella käyttämättömällä puolustussatelliitilla on 50 % mahdollisuus tuhota mitä tahansa pelaajan kaupunkia kohti hyökkäävä ydinohjus. Jos käyttämättömiä puolustussatelliitteja ei ole, voi yhden käytetyistä uhrata ohjuksen tielle. Puolustussatelliiteilla voi myös hyökätä vihollissatelliittien kimppuun. Muut satelliitit mahdollistavat yhden kolmesta resurssin tuottamisen joka vuoro jokaiselle pelaajan kaupungille, jossa on avaruuskeskus.

Pelin voi siis Civilizationeiden tapaan voittaa usealla eri tavalla. Tavallisin on kaikkien muiden ihmisryhmien kaupunkien valloittaminen tai tuhoaminen. Tämän voi myös tehdä ollessaan liitossa jonkin toisen ryhmän kanssa. Ekonomisen voiton voi saavuttaa valtaamalla globaalit energiamarkkinat. Tämä onnistuu ekonomisen voiton sallivan keksinnön keksimisen jälkeen keräämällä tarpeeksi rahaa, jolla saisi kaikki vihollisten kaupungit vallattua mielenhallinnan avulla. Tieteellisen voiton saavuttaa keksimällä teknologiapuun ääripäässä olevat kaksi teknologiaa, jotka sallivat Voice of Planet ja Threshold of Transcendece -projektien rakentamisen. Nämä projektit rakennettuaan pelaajan ryhmittymä saavuttaa transhumanistisen tilan, jossa ihminen kehittyy yli fyysisten ja henkisten rajoitteidensa, eli aloittaa ihmisen evoluution seuraavan askeleen. Diplomaattinen voitto saavutetaan järjestämällä vaalit ylivoimaisen johtajan valitsemiseksi, ja saamalla kaikki muut ryhmät äänestämään itseään.

Pelin kulkiessa tapahtuu valituista säännöistä riippuen erialisia satunnaisia ja säännöllisiä tapahtumia. Esimerkiksi aurinkopilkkujen aikaan yhteydenotto muihin ryhmiin ei onnistu, mutta hermokaasuja voi käyttää saamatta sanktioita. Satunnaiset tapahtumat voivat kohdistua koko planeettaan tai yksittäiseen kaupunkiin esim. lisäten tai vähentäen sen tuotantoa. Säännöllinen tapahtuma on se, kun Alpha Centauri aurinkokunnan kolme eri aurinkoa asettuvat tiettyyn asentoon toisiinsa nähden, jolloin planeetan alkuperäiselämän määrä kasvaa normaaliin verrattuna joksikin aikaa. Joitain satunnaistapahtumia voi välttää esim. rakentamalla tiettyjä rakennuksia, kuten tutkimussairaalan, joka estää estää virusepidemioiden puhkeamisen ja leviämisen.

Alussa saatavien yksiköiden ja keksinnön lisäksi ryhmittymän valitseminen vaikuttaa pelaajan tulevan sivilisaation yhteiskuntaan. Jokaisella ryhmittymällä on muutama bonus ja heikkous jossain yhteiskuntaominaisuudessa. Lisäksi jotkut ryhmittyvät eivät voi valita jotain politiikkaa, taloutta tai tavoitetta ollenkaan. Lisäksi jokaisella ryhmittymällä on jokin erikoisominaisuus. Esim. Spartalaisten kaikki prototyypit maksavat normaalin yksikön verran ja Hivellä on jokaisessa kaupungissa valmiina piiripuolustuslaite.

Grafiikka on planeetan osalta värikästä ja tuo hyvässä mielessä mieleen pitsan erilaisine täytteineen tai oksennuksen baarin nurkassa perjantai-iltana. Kartalle saa tarvittaessa ruudukon sekä kaupunkien resurssialueen helpottamaan kaupunkisuunnittelua. Kartan saa myös litistettyä korkeuserojen osalta. Jokaisella salaisella projektilla on oma minielokuvansa, joka pyörähtää käytiin kun pelaaja saa valmiiksi kyseisen projektin. Videot ovat hienoja ja sisältävät syvällisiä ajatuksia, joista monet ovat jo nykypäivänä ajankohtaisia. Kaikki nuo videot ovat nähtävissä YouTubessa sekä alla olevasta videosoittolistasta. Äänet ovat monipuolisia ja erilaisista tapahtumista kertoo tekstin lisäksi robottimainen miesääni. Musiikki on mystistä sekä kiehtovaa ja sopii teemaan hyvin, mutta ei välttämättä jaksa kiehtoa muutamaa kuuntelukertaa enempää.
Moninpeli onnistuu netin ylitse tai suorakaapelilla, mutta kokeiltua on tullut vain samalla koneella tapahtuvaa Hot-Seat systeemiä. Tällöin vain pitää sopia pelisäännöt kurkkimisesta toisen vuoron aikana, mutta muuten se on erittäin hauskaa puuhaa. Tosin se toimii lähinnä pienillä tai keskikokoisilla kartoilla, sillä muuten vuorot venyvät liian pitkiksi. Lisäksi moninpeli onnistuu Play-By-Email muodossa.
Kaiken kaikkiaan Sid Meier’s Alpha Centauri on erinomaisesti parannettu painos Civilization 2:sta toiselle planeetalle sijoitettuna. Täysin uudenlainen ympäristö, yksiköiden suunnittelu, teknologian tuomat uutuudet kuten merten asutus, sekä hallitusmuodon muodostaminen monesta palasta ja monet muut uudistukset ovat mainioita uudistuksia, joita ilmankin peliä varmasti tahkoasia aamutunneille saakka. Uudistusten ansioista homma venyykin jo aamun puolelle. Edelleen sama erittäin koukuttava Civilization taika on tallella: Vielä… yksi… vuoro!

Hyvää:
+ Lukuisat uudistukset
+ Monipuolisuus
+ Erilainen uusi maailma täynnä yllätyksiä
+ Jokainen pelikerta täysin erilainen eli peli kestää satojakin läpipeluukertoja
+ Hallitusmuodon muodostaminen monesta osasta
+ Vielä… yksi… vuoro!
Huonoa:
- Vielä… yksi… vuoro!
- Muutamat pikkufibat tekoälyssä ja yksiköiden päivittämisessä