tiistai 16. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa X

Sid Meier's Alien Crossfire
Genre: Vuoropohjainen strategia
Kehittäjä: Firaxis
Julkaisija: Electronic Arts

Vuosi: 1999

Muuta: Lisäosa, joka vaatii alkuperäisen pelin
Arvosana (asteikolla 0-10): 8,7

Alien Crossfire on ensimmäinen ja ainoa lisäosa Sid Meier’s Alpha Centauriin. Se lisää peliin 7 uutta ryhmittymää, muutamia maamerkkejä, kapseleista tulevia yllätyksiä, alkuperäisolentoja sekä lukuisien uusien keksintöjen myötä saatavia uusia rakennuksia, salaisia projekteja sekä aseita, suojia ja erikoisominaisuuksia. Grafiikasta joitain yksittäisiä kuvia ja yksityiskohtia on paranneltu. Myös uusilla roduilla, yksiköillä ja rakennuksilla tietysti on omat grafiikkansa, mutta muuten ulkokuori on ennallaan.

Uusista ryhmistä viisi on ihmisistä tai androideista koostuvia ja kaksi vieraan avaruusrodun edustajia. Useimpien uusien ihmisryhmittymien taustatarina on jostain vanhasta ryhmittymästä erkaantuminen, mutta muukalaisten tarina on monimutkaisempi. Tuhansia vuosia sitten muukalaiset suorittivat kokeita useilla planeetoilla, joista Chironia he kutsuvat nimellä Manifold Six. Kokeet jättivät jälkeensä yhden planeetan pinnalla olevista maamerkeistä: Mystisen Manifold Nexuksen, jonka voimat sekä muukalaiset että ihmiset saavat käyttöönsä valtaamalla sen. Myöhemmin erilaisten keksintöjen myötä sen muista voimista voivat nauttia kaikki ryhmät.

Muukalaisrodun keskuudessa syntyi suuri sotaan johtanut kiista koskien planeetoilla tehtyjä kokeita, jolloin planeetan sijainti tuhoutui arkistoista ja rotu jakautui kahteen eri leiriin, jotka ovat sotineet siitä lähtien. Nyt tuhansia vuosia myöhemmin yksi kummankin ryhmän tiedustelualuksista saapuu Chironin kiertoradalle viisi vuotta ihmisten saapumisen jälkeen. Taistelun tiimellyksessä kummankin alus vaurioituu ja syöksyy maahan mukanaan muutama selviytyjä.

Muukalaiset siis aloittavat pelin viisi vuotta ihmisryhmien jälkeen ja ovat jatkuvassa sodassa keskenään, sillä he eivät voi sietää toisiaan. Muukalaisroduilla on keskenään erilaisten bonusten lisäksi eri tavoitteet planeetalla. Huolehtijat haluavat löytää Manifold Nexuksen ja antaa sen tuoman voiman jatkaa luonnollista kulkuaan ilman häiriöitä. Vallananastajat haluavat niin ikään löytää Nexuksen, mutta he haluavat suojelun sijaan hyödyntää sen voimaa omiin tarkoituksiinsa. Huolehtivan luonteensa takia huolehtijat saavat bonuksia ekologiaan ja puolustukseen ja ovat passiivisempia kuin hyökkäys ja tuotantobonuksia saavat vallananastajat. Kuitenkin ihmisryhmiin verrattuna molemmat muukalaisryhmät ovat aggressiivisia.

Muukalaisilla on pelin alussa oma taistelujättiläisensä, joka käyttää uusia planeetan energia-aaltoihin perustuvia aseita ja suojia. Kehityksen myötä muukalaiset voivat rakentaa kaksi entistä kehittyneempää versiota taistelujättiläisestään, mutta oman kotiplaneetoillaan olevan teknologian puutteen vuoksi he eivät osaa koskaan korjata niitä. Muut yksiköt he rakentavat ihmisten tavoin. Yksiköiden lisäksi muukalaisilla on alussa muutama planeetan ja sen energia-aaltojen ymmärtämiseen liittyvä teknologia, sekä avaruudesta käsin otettu karttakuva planeetan pinnasta. Muukalaiset eivät tee kauppaa ihmisten kanssa, joten heidän energiataloutensa perustuu planeetan energia-aaltojen hyödyntämiseen. Aaltojen hyödyntämiskapasiteetti kasvaa kaupunkien ja niissä olevan infrastruktuurin määrän myötä. Muukalaiset eivät osallistu ihmisryhmittymien planetaariseen neuvostoon, eivätkä edes pysty keskusteluun ihmisten kanssa ennen kuin jompikumpi keksii keksinnön, joka sallii toisen osapuolen psyyken ymmärtämisen.

Muukalaisosapuolen läsnäolo pelissä muuntaa ihmisten tavoitetta siten, että ennen diplomaattisen voiton saavuttamista tulee muukalaisten olla hävitetty kokonaan. Muukalaisten voittotavoitteet ovat muuten samat paitsi diplomaattisen ja tieteellisen voiton sijaan he voivat tavoitella muukalaisvoittoa. Muukalaisvoiton saavuttaakseen heidän tulee keksiä eräs teknologia joka sallii planeetan energia-aaltojen hyödyntämisen jättiläismäisen lähettimen muodossa. Rakennettuaan kuusi tällaista vähintään koon kymmenen kaupunkeihin he saavuttavat kapasiteetin lähettää viestin kauas kotiplaneetalleen, josta saapuu saman tien teknisesti täysin ylivoimainen armada tuhoamaan hetkessä muut ryhmittymät.

Uudet aseet, suojat, rakennukset ja projektit eivät vain ole lisäyksiä vanhoihin, vaan esim. aseet ja suojat liittyvät vahvasti muukalaisten hyödyntämiin energia-aaltoihin eivätkä toimi kuten tavalliset aseet ja suojat. Osa rakennuksista taasen liittyy merten asuttamiseen, johon uusi Nautiluksen merirosvot -ryhmittymä on erikoistunut. Projekteista yksi antaa jopa huimia bonuksia sienikasvustosta saataviin resursseihin ryhmittymän ekologia-arvosta riippuen ja toinen hyödyntää energia-aaltoja siten, että se toimii ilmaisena energiapankkina jokaisessa kaupungissa. Kaiken kaikkiaan uudistukset eivät siis vain ole lisää samaa vanhaa, vaan piristäviä uutuuksia varsinkin uusien ryhmittymien ja muukalaisrotujen osalta. Toisaalta uusia rakennuksia ja projekteja olisi kaivannut hiukan enemmän, sekä selvää parannusta grafiikan osalta.

Hankin Alien Crossfiren vasta viime vuoden puolella, mutta vanhuudestaan huolimatta se ei ollut menettänyt vetovoimaansa yhtään, vaan olen pelannut sen jo useita kertoja läpi ja saavutan varmasti Alpha Centaurin yli kymmenen läpipeluukerran muutamassa vuodessa. Yksi… vuoro… vielä!

Hyvää:
+ Uudistukset eivät ole vain lisää samaa
+ Uudet ryhmittymät
+ Muukalaisrodut
+ Riippuvaisuutta aiheuttava konsepti tallella


Huonoa:
- Uusien rakennusten ja projektien määrä vähäinen
- Ulkoasu kaipaisi kiillotusta