tiistai 9. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa V

Age of Empires II: The Age of Kings
Genre: Reaaliaikainen strategia
Kehittäjä: Ensemble Studios
Julkaisija: Microsoft

Vuosi: 1999

Arvosana (asteikolla 0-10): 8,4

Age of Empires II: The Age of Kings on palkitun Age of Empires reaaliaika strategiasarjan toinen osa. Peli sijoittuu nimensä mukaan kuninkaiden (ja kuningaskuntien) aikaan eli keskiajalle ja renessanssin alkuun. Pelaaja ohjastaa useita Euroopan keskiaikaisia valtioita läpi usean kampanjan sekä skirmish tehtävien. Pelissä työläiset käsketään keräämään resursseja kuten ruokaa, puuta, kultaa ja kiveä, jotka he kantavat tukikohtaan, jotta niillä voi rakentaa taloja, kouluttaa uusia sotilaita sekä parannella vanhoja. Sitten eri yksiköistä kuten keihäsmiehistä, jousimiehistä, ratsumiehistä ja piirityskoneista koostuvalla armeijalla yritetään kukistaa vihollinen.

Pelissä on mukavan paljon eri kansoja, yksiköitä, rakennuksia ja monta kampanjaakin, mutta käyttöliittymässä voisi olla hiotumpi. Esim. pellot joutuu "rakentamaan" uudestaan kun niiden ennalta määrätty ruokamäärä loppuu. Grafiikka on tarkkaa ja yksityiskohtaista ja korkeuserojakin löytyy. Strategia on yleensä rakenna jättiarmeija ja rushaa vihollinen, mutta muutama poikkeuksellinen tehtäväkin löytyy, jossa ei välttämättä rakenneta rakennuksia ollenkaan. Tekoäly ei osaa hyökätä kovin isolla joukolla kuin skriptatuissa kohdissa, joten yleensä siitä ei ole paljon vastusta. Omat yksiköt saa erilaisiin muodostelmiin, joiden hyöty tosin on kyseenalainen. Reitinhaku ei ole kovin ihmeellinen ja omat saattavat itsekseen jahdata havaittua vihollista koko kartan poikki. Resurssienhallinta on puutteistaan huolimatta mukavan laajaa, kun esimerkiksi ruokaa voi mm. viljellä pelloilla, kerätä marjapuskista, kalastaa rannalta tai laivoilla, metsästää, kasvattaa teuraseläinten muodossa ja käydä kauppaa liittolaisten (lähinnä skirmish peleissä) kanssa. Resurssienhallinta on jopa niin lumoavaa ja aikaa vievää puuhaa, että sitä seuratessa unohtaa puolustusten seuraamisen kokonaan. Onneksi pelaajaa kuitenkin informoidaan viestillä heti, kun jonkun hänen yksikkönsä tai rakennuksensa kimppuun hyökätään.

Sain pelin muistaakseni siskoni exältä joskus hyvin lähellä sen julkaisuaikaa. Vaikka peli on puutteistaan huolimatta varsin jämäkkä strategiapaketti, en koskaan jaksanut pelata kaikkia kampanjoita läpi. Moninpeliä en saanut toimimaan. Varsin laaja ja kelpo strategia siis joka ei kuitenkaan pärjää seuraajalleen eikä varsinkaan usealle vuoropohjaiselle vaihtoehdolle.

Vihdoin päästiin hyvien pelien pariin :)!

Hyvää:
+ Grafiikka
+ Monipuolisuus
+ Tarjoaa historian oppitunteja sitä haluaville


Huonoa:
- Tekoäly
- Osa käyttöliittymästä


Tentti ohi 2/3

Toinen kolmesta tentistä on vihdoin ohi. Se meni kyllä huonommin kuin eka, koska yllätys yllätys aihe oli vaikeampi kuin ekassa :D. Mutta kuitenkin on semmonen tutina että läpi se ainakin menee. Mutta sitten on perjantaina edessä kolmas ja pahin tentti :/.

Blogiuudistuksia:

Poistin Youtube profiilini linkin muiden linkkien joukosta ja tein sille tommosen hienon liekehtivän tekstin B)! Siis en ite tehnyt vaan kopion alla olevalta sivustolta :D!



Klikkaa tota niin pääset Tilazonen sivustolle, josta myös vasempaan alakulmaan ilmestynyt kartta on peräisin. Sen pitäisi laittaa piste kartalle osoittamaan jokaisen tällä sivulla käyneen henkilön sijainnin. Tosin toistaiseksi on vaikea tietää toimiiko se ollenkaan, sillä ainoat kävijät ovat minä sekä pari kaveriani jotka myös asuvat pääkaupunkiseudulla :D!



Pelikokoelman esittely jatkuu... uutuutena "hyvää" ja "huonoa" osio, jonka lisäsin myös sarjan aiempiin osiin.