Sid Meier's Alien Crossfire Genre: Vuoropohjainen strategia Kehittäjä: Firaxis Julkaisija: Electronic Arts Vuosi: 1999 Muuta: Lisäosa, joka vaatii alkuperäisen pelin Arvosana (asteikolla 0-10):8,7
Alien Crossfire on ensimmäinen ja ainoa lisäosa Sid Meier’s Alpha Centauriin. Se lisää peliin 7 uutta ryhmittymää, muutamia maamerkkejä, kapseleista tulevia yllätyksiä, alkuperäisolentoja sekä lukuisien uusien keksintöjen myötä saatavia uusia rakennuksia, salaisia projekteja sekä aseita, suojia ja erikoisominaisuuksia. Grafiikasta joitain yksittäisiä kuvia ja yksityiskohtia on paranneltu. Myös uusilla roduilla, yksiköillä ja rakennuksilla tietysti on omat grafiikkansa, mutta muuten ulkokuori on ennallaan.
Uusista ryhmistä viisi on ihmisistä tai androideista koostuvia ja kaksi vieraan avaruusrodun edustajia. Useimpien uusien ihmisryhmittymien taustatarina on jostain vanhasta ryhmittymästä erkaantuminen, mutta muukalaisten tarina on monimutkaisempi. Tuhansia vuosia sitten muukalaiset suorittivat kokeita useilla planeetoilla, joista Chironia he kutsuvat nimellä Manifold Six. Kokeet jättivät jälkeensä yhden planeetan pinnalla olevista maamerkeistä: Mystisen Manifold Nexuksen, jonka voimat sekä muukalaiset että ihmiset saavat käyttöönsä valtaamalla sen. Myöhemmin erilaisten keksintöjen myötä sen muista voimista voivat nauttia kaikki ryhmät.
Muukalaisrodun keskuudessa syntyi suuri sotaan johtanut kiista koskien planeetoilla tehtyjä kokeita, jolloin planeetan sijainti tuhoutui arkistoista ja rotu jakautui kahteen eri leiriin, jotka ovat sotineet siitä lähtien. Nyt tuhansia vuosia myöhemmin yksi kummankin ryhmän tiedustelualuksista saapuu Chironin kiertoradalle viisi vuotta ihmisten saapumisen jälkeen. Taistelun tiimellyksessä kummankin alus vaurioituu ja syöksyy maahan mukanaan muutama selviytyjä.
Muukalaiset siis aloittavat pelin viisi vuotta ihmisryhmien jälkeen ja ovat jatkuvassa sodassa keskenään, sillä he eivät voi sietää toisiaan. Muukalaisroduilla on keskenään erilaisten bonusten lisäksi eri tavoitteet planeetalla. Huolehtijat haluavat löytää Manifold Nexuksen ja antaa sen tuoman voiman jatkaa luonnollista kulkuaan ilman häiriöitä. Vallananastajat haluavat niin ikään löytää Nexuksen, mutta he haluavat suojelun sijaan hyödyntää sen voimaa omiin tarkoituksiinsa. Huolehtivan luonteensa takia huolehtijat saavat bonuksia ekologiaan ja puolustukseen ja ovat passiivisempia kuin hyökkäys ja tuotantobonuksia saavat vallananastajat. Kuitenkin ihmisryhmiin verrattuna molemmat muukalaisryhmät ovat aggressiivisia.
Muukalaisilla on pelin alussa oma taistelujättiläisensä, joka käyttää uusia planeetan energia-aaltoihin perustuvia aseita ja suojia. Kehityksen myötä muukalaiset voivat rakentaa kaksi entistä kehittyneempää versiota taistelujättiläisestään, mutta oman kotiplaneetoillaan olevan teknologian puutteen vuoksi he eivät osaa koskaan korjata niitä. Muut yksiköt he rakentavat ihmisten tavoin. Yksiköiden lisäksi muukalaisilla on alussa muutama planeetan ja sen energia-aaltojen ymmärtämiseen liittyvä teknologia, sekä avaruudesta käsin otettu karttakuva planeetan pinnasta. Muukalaiset eivät tee kauppaa ihmisten kanssa, joten heidän energiataloutensa perustuu planeetan energia-aaltojen hyödyntämiseen. Aaltojen hyödyntämiskapasiteetti kasvaa kaupunkien ja niissä olevan infrastruktuurin määrän myötä. Muukalaiset eivät osallistu ihmisryhmittymien planetaariseen neuvostoon, eivätkä edes pysty keskusteluun ihmisten kanssa ennen kuin jompikumpi keksii keksinnön, joka sallii toisen osapuolen psyyken ymmärtämisen.
Muukalaisosapuolen läsnäolo pelissä muuntaa ihmisten tavoitetta siten, että ennen diplomaattisen voiton saavuttamista tulee muukalaisten olla hävitetty kokonaan. Muukalaisten voittotavoitteet ovat muuten samat paitsi diplomaattisen ja tieteellisen voiton sijaan he voivat tavoitella muukalaisvoittoa. Muukalaisvoiton saavuttaakseen heidän tulee keksiä eräs teknologia joka sallii planeetan energia-aaltojen hyödyntämisen jättiläismäisen lähettimen muodossa. Rakennettuaan kuusi tällaista vähintään koon kymmenen kaupunkeihin he saavuttavat kapasiteetin lähettää viestin kauas kotiplaneetalleen, josta saapuu saman tien teknisesti täysin ylivoimainen armada tuhoamaan hetkessä muut ryhmittymät.
Uudet aseet, suojat, rakennukset ja projektit eivät vain ole lisäyksiä vanhoihin, vaan esim. aseet ja suojat liittyvät vahvasti muukalaisten hyödyntämiin energia-aaltoihin eivätkä toimi kuten tavalliset aseet ja suojat. Osa rakennuksista taasen liittyy merten asuttamiseen, johon uusi Nautiluksen merirosvot -ryhmittymä on erikoistunut. Projekteista yksi antaa jopa huimia bonuksia sienikasvustosta saataviin resursseihin ryhmittymän ekologia-arvosta riippuen ja toinen hyödyntää energia-aaltoja siten, että se toimii ilmaisena energiapankkina jokaisessa kaupungissa. Kaiken kaikkiaan uudistukset eivät siis vain ole lisää samaa vanhaa, vaan piristäviä uutuuksia varsinkin uusien ryhmittymien ja muukalaisrotujen osalta. Toisaalta uusia rakennuksia ja projekteja olisi kaivannut hiukan enemmän, sekä selvää parannusta grafiikan osalta.
Hankin Alien Crossfiren vasta viime vuoden puolella, mutta vanhuudestaan huolimatta se ei ollut menettänyt vetovoimaansa yhtään, vaan olen pelannut sen jo useita kertoja läpi ja saavutan varmasti Alpha Centaurin yli kymmenen läpipeluukerran muutamassa vuodessa. Yksi… vuoro… vielä!
Hyvää: + Uudistukset eivät ole vain lisää samaa + Uudet ryhmittymät + Muukalaisrodut + Riippuvaisuutta aiheuttava konsepti tallella
Huonoa: - Uusien rakennusten ja projektien määrä vähäinen - Ulkoasu kaipaisi kiillotusta
Sid Meier’s Alpha Centauri tai lyhemmin Alpha Centauri on juonellista jatkoa yhdelle Civilization -sarjan pelien loppuratkaisuista. Yksi loppuratkaisuvaihtoehdoista on kehittää tarvittava teknologia rakentaa pitkän matkan avaruusmatkailuun suunniteltu alus, rakentaa sellainen ja lähettää se täynnä oman kansansa edustajia kohti Aurinkomme jälkeen lähinnä olevaa tähteä eli Alpha Centauria, ja ehtiä perille ennen kilpailijoiden aluksia. Alpha Centauri alkaa tuon aluksen saapumisesta perille, mutta matka ei suinkaan ollut kuopaton. Aluksen reaktorin vahingoittumisen lisäksi aluksella syntyy poliittisia erimielisyyksiä sen asukkaiden kesken jakaen heidät seitsemään eri ryhmittymään. Saapuessaan Alpha Centaurin aurinkokunnan asutuskelpoiselle Chiron planeetalle, ryhmittymät hylkäävät toimintakyvyttömän aluksen ennen kriittistä reaktorin tuhoutumista ja suuntaavat planeetan pinnalle kukin omassa pelastuskapselissaan. Aluksen tuhoutuessa menetetään lähes kaikki mukana tuotu teknologia, ja resurssit, mutta osa niistä leviää ympäri uuden planeetan pintaa, josta niitä voi keräillä.
Pelaaja astuu jonkin seitsemän ryhmäjohtajan saappaisiin, tehtävänään tutkia ja asuttaa uusi planeetta. Pelin alkaessa pelaajalla on hätälaskupaikalle perustettu kaupunki, sekä ryhmittymästä riippuen jokin teknologia ja muutama yksikkö. Kaupungeissa asukkaat työstävät vieraan planeetan maastoa tuottaen tietyn määrän ruokaa, mineraaleja ja energiaa maastosta sekä kehitystasosta riippuen. Ruualla ruokitaan kansalaiset ja lisäännytään, mineraaleilla rakennetaan yksiköitä, rakennuksia ja salaisia projekteja, ja energia jaetaan tutkimukseen ja kansan viihdyttämiseen, sekä varastoidaan jotta sillä voi ostaa kaikenlaista. Lisää kaupunkeja voi rakentaa sekä maalle että kehityksen myötä meren pinnalle Colony Pod -yksiköillä (Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan settlerille). Kaupunkien rakentaminen siirtää oman (ja vihollisten) valtakunnan rajaa. Vihollisen alueelle ei voi rakentaa kaupunkia ilman sodanjulistusta ja vihollista voi rauhan aikana pyytää tai uhkailla siirtämään yksikkönsä pois alueeltaan.
Planeetan maastoa voi muokata maapallon kaltaiseksi terraformer yksiköillä (Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan settlerille, engineerille ja myöhemmin workerille). Alussa onnistuu mm. teiden, viljelysten, kaivosten ja aurinkopaneelien rakentaminen sekä metsien istuttaminen tuotannon lisäämiseksi. Teknologian kehittyessä rakentaa voi mm. bunkkereita, lentotukikohtia sekä erilaisia tuotantoa reilusti parantavia, mutta saastuttavia muokkauksia, kuten sateen määrää lisääviä kondensoreita. Lisäksi maastoa voi korottaa, laskea ja jopa porata pohjaveteen synnyttäen uuden joen. Luonnostaan resurssien tuotantoon vaikuttavat teknologian lisäksi alueen sateisuus, korkeus merenpinnasta sekä kivikkoisuus. Maastossa on myös erilaisia maamerkkejä - kuten ruokatuotantoa lisäävä monsuuniviidakko - jotka antavat bonuksia jonkun resurssin tuotantoon. Kaikilla maankaltaistamistoimilla paitsi metsän istuttamisella on eriasteinen negatiivinen vaikutus planeetan luonnolliseen tasapainoon, josta päästäänkin planeetan omaan kasvillisuuteen ja alkuasukkaisiin.
Pelaajan valinnan mukaan planeetan maa ja meripinta-alasta tiettyä osaa peittää Xenofungus -niminen sienikasvusto. Tämä kasvusto vaikeuttaa liikkumista eikä tuota alussa mitään resursseja. Maankaltaistajayksiköt voivat kuitenkin poistaa sitä ja teknologian kehittyessä myös istuttaa sitä. Kehitys sallii vähitellen myös yhä useampien resurssien keräämisen kasvustosta. Mitä enemmän pelaaja maankaltaistaa asumustensa ympäristöä, sitä enemmän sienikasvusto leviää itsekseen tuhoten tieltään kaikki pelaajan rakennelmat paitsi kaupungit. Myös planeettaan positiivisesti vaikuttava istutettu metsä leviää itsekseen, mutta se ei tuhoa muuta kuin sienikasvustoa.
Sienikasvuston seassa asustaa myös muutama erilainen kehittynyt elämänmuoto. Yleisin niistä on maalla liikkuvat mindworm -mielimadot. Mielimadot, jotka kaikki ovat osa planeetan ”sielua”, eivät ole fyysinen uhka vaan ne hyökkäävät surutta ihmisten kimppuun mielensä voimalla. Kimppu matoja yhdessä muodostaa voimakaan psyykkisen aseen, jota vastaan ihmisten aseet ovat voimattomia, paitsi kaukaa ammuttuna esim. tykistökeskityksen muodossa. Satunnaisin väliajoin riippuen pelaajan toimista planeettaa kohtaan sekä erityisesti sienikasvuston laajentuessa, jokin määrä mielimatoja ilmestyy ja hyökkää lähimmän kohteen kimppuun. Mielimadot liikkuvat sienikasvussa muita selvästi nopeammin. Merissä lymyää madoista koostuvia meressä uivia mielimatosaaria ja myöhemmin ilmestyy myös ilmojen halki liitäviä heinäsirkkaparvenomaisia olentoja. Mielimadot ja niiden eri muodot ovat Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan barbaareille.
Maastosta löytyy myös aiemmin mainitun tuhoutuneen aluksen kappaleita (Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan kylille/mökeille). Näistä kapseleista voi löytää mm. energiaa, yksiköitä ja muuta hyödyllistä, mutta ne voivat myös olla tyhjiä tai laukaista erilaisia tapahtumia, kuten maanjäristyksen, tulivuoren synnyn tai pienen madonreiän, joka siirtää yksikön johonkin muualle tai ”madonreiän”, joka tuo pelaajan kiusaksi mielimatoja. Paras saalis tällaisesta kapselista on yksi monista muinaisista muukalaisrodun artefakteista, joista yhden voi liittää jokaisen kaupungin Network Node -rakennukseen, jolloin sen tutkiminen aiheuttaa tieteellisen läpimurron.
Säännöistä riippuen tutkimuksensa kohteen voi valita suoraan, tai vain yhden neljästä yleisestä suuntauksesta: Planeetan tutkiminen, teknologia, valloitus tai rakentaminen. Civilization pelien tapaan keksinnöt sallivat uusien rakennusten, yksiköiden ja salaisten projektien rakentamisen (Alpha Centaurin vastine Civilization -sarjan maailmanihmeille) tai uusien hallitusmuotojen kehittämisen. Civilization sarjan kolmesta ensimmäisestä osasta poiketen Alpha Centaurissa ei suoraan valita hallitusmuotoa bonuksineen ja rajoituksineen, vaan hallitusmuoto koostuu neljästä eri osasta: Politiikka, talous, tavoite ja tulevaisuuden yhteiskunta. Alussa politiikkaa ja tavoitteita ei ole ja talous on mallia yksinkertainen. Teknologian kehittyessä politiikaksi voi valita joko demokratian, poliisivaltion tai fundamentalistisen suunnan. Talous voi olla suunniteltu, ekologinen tai vapaat markkinat salliva. Tavoitteina voi olla valta, teknologinen kehitys tai varakkuus. Pelin edetessä pidemmälle voi tulevaisuuden yhteiskunnaksi valita kyberneettisen, mielenhallintaa harjoittavan tai eudaimonismiin eli äärimmäiseen tyytyväisyyteen pyrkivän. Jokainen valinta antaa bonuksia yhdelle tai useammalle yhteiskunnan alueelle sekä miinuksia yhdelle tai useammalle.
Näitä yhteiskunnan alueita ovat muun muassa energiatuotannon tehokkuus, kansaa rauhoittava tai niiden epätyytyväisyyden peittävä poliisivoiman käyttö, maankaltaistamisen negatiivisuuteen ja mielimatojen määrään sekä niitä vastaan taisteluun vaikuttava ekologisuus, yksiköiden moraali, tutkimus, propagandan ja mielenhallinnan vastainen kestävyys, sekä väestönkasvu. Esim. poliisivaltiossa poliisiarvoon tulee bonuksia, mutta sitä vastoin tehokkuus laskee, kun taas vapaat markkinat parantavat energiatuotantoa, mutta rikollisuus nousee ja ekologisuus laskee roimasti, ekologisen talouden nostaessa sitä väestönkasvun kustannuksella. Suunniteltu talous taasen parantaa kasvua tehokkuuden kustannuksella. Fundamentalistinen ajattelu heikentää tutkimusvauhtia, mutta parantaa yksiköiden moraalia ja kansan mielenlujuutta. Luonnollisesti vallan tavoittelu tuo bonuksia armeijalle varakkuuden tavoittelun tuodessa bonuksia energia ja mineraalituotantoon. Valintojaan voi vaihtaa lennosta eikä anarkiavaihetta ole, mutta vaihto maksaa energiaa vaikeustasosta riippuen.
Teknologian myötä ei kehitetä uusia yksiköitä kuten Civilization sarjassa, vaan eri osia joista yksiköt koostuvat. Näitä ovat alusta, ase tai muu väline, suojat, reaktori, sekä mahdolliset erikoisominaisuudet. Valittu ase edustaa yksikön hyökkäysarvoa. Alussa pelaajalla on vain hyökkäysarvoltaan ykkösen arvoiset käsiaseet, mutta teknologian kehittyessä aseeksi voi valita pääosin erilaisia lasereita hyökkäysarvo kakkosen peruslaserista 24 tehoiseen singulariteettilaseriin. Suojat määräävät yksikön puolustusarvon ja ne vaihtelevat suojattomasta (1) stabiliteettigeneraattoriin (12). Reaktori on yksikön virtalähde (ilmakehä ei ole hengityskelpoinen), joka määrää yksikön osumapisteiden määrän sekä lentovehkeiden liikkumispisteet. Reaktoreja on neljä erilaista: Fissio-, fuusio, kvantti-, sekä singulariteettireaktori. Erikoisominaisuudet antavat bonuksia eri arvoihin, tai kyvyn suorittaa erikoistehtäviä, kuten esimerkiksi tykistökeskityksiä.
Jotkut aseista ja suojista jäävät usein käyttöiältään erittäin lyhytikäisiksi tai jopa täysin käyttämättä, sillä tutkimuspolulla on mahdollista päästä nopeammin suoraan tehokkaampiin vaihtoehtoihin. Lisäksi aina kun uusi reaktori keksitään, avustaja ehdottaa automaattisesti yksitellen jok’ikisen yksikkötyypin päivittämistä parempaan, mutta joskus päivitysehdotukset ovat todella huonoja, eikä rahakaan useimmiten riitä kaikkiin, joten päivityksen joutuu itse tekemään myöhemmin käsin. Myöskään esim. 12-2-1 (hyökkäys-puolustus-liikkuminen) arvoista yksikköä ei mitenkään voi päivittää 13-1-1 arvoiseksi tai 2-5-1 arvoista 1-6-1 arvoiseksi. Eli vaikka jollain reaktorilla 2-5-1 puolustusyksikkö on yhtä halpa kuin 1-5-1, niin seuraavalla reaktorilla 2-6-1 onkin kalliimpi kuin 1-6-1, mutta päivitys 2-5-1:stä 1-6-1:een ei onnistu.
Aseiden tilalle voi pultata aiemmin mainittujen Colony Pod ja terraform -osien lisäksi mm. kuljetustilan tai vakoilukaluston. Alustoja on maalla, meressä ja ilmassa kulkevia yksiköitä varten yhdeksän erilaista, apostolinkyydin, autojen ja leijutankkien kautta kruisereihin, helikoptereihin, gravitaatioaluksiin ja ohjuksiin. Ohjuksille ei voi pultata erikoisominaisuuksia tai suojia eikä tavallisia aseitakaan, vaan ne ovat joko perusohjuksia tai reaktorista riippuen muutaman biljoonan megatonnin kokoisia ydinaseita, jotka iskiessään jättävät komea kraaterin maastoon.
Yksiköitä suunnitellessa niiden hinta määräytyy erilaisten kaavojen mukaan. Esimerkiksi mikä tahansa suoja nopeaan alustaan, kuten autoon tai leijutankkiin pultattuna maksaa maltaita, lentovehkeistä puhumattakaan. Jalkaväki ja laivasto sen sijaan kantavat suojia halvemmalla. Hintaa laskee myös kehittyneempi reaktori. Erikoisominaisuuksien hinta riippuu yksikön muista ominaisuuksista. Esim. suojilla varustettu nopeasti maalla liikkuva tykistöyksikkö maksaa maltaita, kun taas rannalta tykistökeskityksiin luonnostaan kykenevä laiva suojien kera on halvempi. Valittavien erikoisominaisuuksien lista riippuu alustan lisäksi valitusta aseesta tai välineestä. Esim. maankaltaistamisyksiköille voi valita erikoisominaisuuden, jonka avulla se poistaa sienikasvustoa puolet nopeammin.
Jokaiselle yksikölle voi aluksi laittaa vain yhden erikoisominaisuuden, mutta teknologinen kehitys sallii myöhemmin kahden valitsemisen. Teknologian kehittyessä myös mielimatojen käyttämät psi-aseet ja -suojat tulevat valinnaisiksi. Yksiköiden suunnittelupajalla voi myös rahalla päivittää vanhentuneet yksikkönsä uusiksi, sekä poistaa vanhentuneiden piirustukset järjestelmästä. Päivittäminen tosin maksaa maltaita, jos jotain uuden yksikön sisältämää osaa ei ole vielä rakennettu jossain aikaisemmassa yksikössä. Nämä prototyyppiyksiköt maksavat vaikeustasosta riippuen enemmän. Kun prototyyppi on kerran rakennettu, alentuu kaikkien niiden yksiköiden hinta normaalille tasolle, jotka sisältävät prototyypissä olleen uuden osan.
Pelaaja liikuttaa yksiköitään kartalla maastosta ja alustastaan riippuen tietyn monta ruutua joka vuoro. Teitä pitkin yksiköt liikkuvat kolme kertaa nopeammin ja kehityksen myötä rakennettavia mag lev (magneettinen levitointi) -putkia pitkin loputtoman määrän per vuoro. Hyökätessä vihollisen kimppuun taistelu jatkuu yksiköiden hyökkäys ja puolustusarvojen sekä rakennusten, maaston ja moraalin perusteella saatavien bonusten pohjalta niin kauan kunnes toisen osumapisteet loppuvat ja se tuhoutuu. Tykistöä käyttäessä hyökkäysbonus kasvaa sitä enemmän mitä korkeammalta hyökkäys tapahtuu eikä toinen osapuoli voi puolustautua tai täysin tuhoutua ollenkaan, ellei se itsekin ole tykistöyksikkö.
Yksiköiden moraali riippuu yhteiskuntavalinnoista sekä yksikön kokemuksesta. Kokemusta tuovat voittoisat taistelut sekä erilaiset rakennukset yksikön rakentamiskaupungissa rakennushetkellä sekä jotkin salaiset projektit. Mielimadoilla ei ole kokemustasoa tai moraalia, vaan niiden fyysinen koko ja siten teho taistelussa kasvaa voittojen myötä. Tutkimuksen myötä pelaaja voi kasvattaa käskyläisikseen mielimatoja ja muita alkuperäisolentoja. Pelaaja voi myös kaapata haltuunsa alkuperäiseliöitä. Onnistumisprosentti riippuu yhteiskunnan ekologia-arvosta sekä olennon koosta. Vihollisen kasvattamia tai kaappaamia alkuperäisolentoja ei voi kaapata.
Toisin kuin ensimmäisessä Civilization pelissä, ydinohjus ei voi bugin ansiosta hävitä normaalille yksikölle. Sen voi torjua ainoastaan kaupungeista rakennettavilla puolustussatelliiteilla. Jokaisella käyttämättömällä puolustussatelliitilla on 50 % mahdollisuus tuhota mitä tahansa pelaajan kaupunkia kohti hyökkäävä ydinohjus. Jos käyttämättömiä puolustussatelliitteja ei ole, voi yhden käytetyistä uhrata ohjuksen tielle. Puolustussatelliiteilla voi myös hyökätä vihollissatelliittien kimppuun. Muut satelliitit mahdollistavat yhden kolmesta resurssin tuottamisen joka vuoro jokaiselle pelaajan kaupungille, jossa on avaruuskeskus.
Muut rakennukset antavat bonuksia kaupungille ja sen tuotannolle, siellä rakennettaville yksiköille, tai suojaavat sitä hyökkäyksiltä tai esim. hukkumiselta merenpinnan noustessa saasteiden vaikutuksesta. Ainutlaatuisten salaisten projektien rakentaminen vaatii paljon mineraaleja, joita voi rahdata toisista kaupungeista erikoisyksiköllä, mutta palkinnoksi ne antavat erilaisia bonuksia joko kaupunkiin johon ne on rakennettu, tai koko valtakuntaan. Parhaat - ja myös hiukan liian ylivoimaiset - projekteista ovat sellaiset, jotka toimivat jonain rakennuksena joka ikisessä pelaajan kaupungeista. Kaksi teknologiapuun loppupään ihmeistä mahdollistavat yhden pelin useista voittomahdollisuuksista.
Pelin voi siis Civilizationeiden tapaan voittaa usealla eri tavalla. Tavallisin on kaikkien muiden ihmisryhmien kaupunkien valloittaminen tai tuhoaminen. Tämän voi myös tehdä ollessaan liitossa jonkin toisen ryhmän kanssa. Ekonomisen voiton voi saavuttaa valtaamalla globaalit energiamarkkinat. Tämä onnistuu ekonomisen voiton sallivan keksinnön keksimisen jälkeen keräämällä tarpeeksi rahaa, jolla saisi kaikki vihollisten kaupungit vallattua mielenhallinnan avulla. Tieteellisen voiton saavuttaa keksimällä teknologiapuun ääripäässä olevat kaksi teknologiaa, jotka sallivat Voice of Planet ja Threshold of Transcendece -projektien rakentamisen. Nämä projektit rakennettuaan pelaajan ryhmittymä saavuttaa transhumanistisen tilan, jossa ihminen kehittyy yli fyysisten ja henkisten rajoitteidensa, eli aloittaa ihmisen evoluution seuraavan askeleen. Diplomaattinen voitto saavutetaan järjestämällä vaalit ylivoimaisen johtajan valitsemiseksi, ja saamalla kaikki muut ryhmät äänestämään itseään.
Pelin alun jälkeen tavattuaan kaikki muut ryhmittymät tai ostettuaan heidän kännynumeronsa joltain toiselta ryhmittymältä, voi pelaaja järjestää planetaarisen neuvoston kokouksen. Ensimmäisessä neuvostossa äänestetään joku ryhmittymien johtajista planetaariseksi kuvernööriksi. Jokainen johtajista antaa ääniä suhteutettuna ryhmittymänsä asukaslukuun. Eli suuruus on kuvernööriksi valittaessa valttia. Muissa äänestyksissä jokaisella on vain yksi jaa, ei, sekä poissa -ääni. Sen lisäksi, että kuvernööri voi kutsua kokouksen johonkin äänestykseen kymmenen vuoden välein muiden tyytyessä kahteenkymmeneen vuoteen, hän saa kaupankäyntibonuksia kokousten järjestämisestä ja hänellä on äänestyksissä veto-oikeus. Äänestyksen aihe voi olla esim. napajäätiköiden sulattaminen merenpinnan nostamiseksi tai hermokaasun käytöstä saatavien sanktioiden poistaminen.
Pelin kulkiessa tapahtuu valituista säännöistä riippuen erialisia satunnaisia ja säännöllisiä tapahtumia. Esimerkiksi aurinkopilkkujen aikaan yhteydenotto muihin ryhmiin ei onnistu, mutta hermokaasuja voi käyttää saamatta sanktioita. Satunnaiset tapahtumat voivat kohdistua koko planeettaan tai yksittäiseen kaupunkiin esim. lisäten tai vähentäen sen tuotantoa. Säännöllinen tapahtuma on se, kun Alpha Centauri aurinkokunnan kolme eri aurinkoa asettuvat tiettyyn asentoon toisiinsa nähden, jolloin planeetan alkuperäiselämän määrä kasvaa normaaliin verrattuna joksikin aikaa. Joitain satunnaistapahtumia voi välttää esim. rakentamalla tiettyjä rakennuksia, kuten tutkimussairaalan, joka estää estää virusepidemioiden puhkeamisen ja leviämisen.
Pelin diplomatia on samantyylistä kuin Civilization -sarjassa, pienillä parannuksilla ja laajennuksilla. Rahan ja keksintöjen lisäksi voi vaihtaa, lahjoittaa tai vaatia kaupunkeja sekä yksiköitä. Myös karttojen vaihto onnistuu. Viholliset ovat luonteeltaan erilaisia, mutta usein melko jääräpäisiä. Sodan julistettuaan he kyllä tajuavat milloin on aika anella armoa, mutta kun armon anelut on torjunut tarpeeksi monta kertaa, he eivät sitä välttämättä enää ano edes ollessaan totaalisen hävityksen partaalla. Muuten tekoäly on osaava ja vaikeusasteesta riippuen tarpeeksi haastava. Tosin usein aggressiiviset ja sotaisat tekoälyt pyyhkivät rauhaomaisia tekoälypelaajia mattoa pitkin jo pelin alkuvaiheessa. Muutenkin jopa rauhaisat pelaajat tuntuvat keskittyvän aivan liikaa suuren, mutta heikon armeijan rakentamiseen parempien aseiden keksimisen sijaan.
Alussa saatavien yksiköiden ja keksinnön lisäksi ryhmittymän valitseminen vaikuttaa pelaajan tulevan sivilisaation yhteiskuntaan. Jokaisella ryhmittymällä on muutama bonus ja heikkous jossain yhteiskuntaominaisuudessa. Lisäksi jotkut ryhmittyvät eivät voi valita jotain politiikkaa, taloutta tai tavoitetta ollenkaan. Lisäksi jokaisella ryhmittymällä on jokin erikoisominaisuus. Esim. Spartalaisten kaikki prototyypit maksavat normaalin yksikön verran ja Hivellä on jokaisessa kaupungissa valmiina piiripuolustuslaite.
Pelin käyttöliittymä on valikkopohjainen, mutta tuttuun Civilization tyyliin jokaiselle toimelle ja avustajalle löytyy oma pikanäppäimensä. Komennoista löytyy mm. monta erilaista automaatiokäskyä maankaltaistajille sekä muille yksiköille. Myös kaupunkien tuotannon vastuun voi antaa kuvernöörille, jonka suuntausta ja muita asetuksia voi säätää monipuolisesti. Lisäksi kaupungeissa on kymmenen paikan pituinen rakennusjono. Helpoimmalla tasolla pelatessa apua saa pyytämättäkin lähes joka käänteessä. Avustuksen voi kuitenkin halutessaan kytkeä pois ja muilla vaikeustasoilla päälle jos tarvetta löytyy. Kaikista pelin tärkeimmistä osa-alueista on olemassa opettavainen tutoriaali. Civilizationista tuttu pelin oma tietosanakirja Civilizopedia on Alpha Centaurissa nimeltään Datalinks, ja siellä kaikki on täysin linkitetty toisiinsa myös sen ulkopuolelta, joten tarkempien tietojen löytäminen lähes kaikesta peliin liittyvästi on helppoa ilman ohjekirjaakin.
Grafiikka on planeetan osalta värikästä ja tuo hyvässä mielessä mieleen pitsan erilaisine täytteineen tai oksennuksen baarin nurkassa perjantai-iltana. Kartalle saa tarvittaessa ruudukon sekä kaupunkien resurssialueen helpottamaan kaupunkisuunnittelua. Kartan saa myös litistettyä korkeuserojen osalta. Jokaisella salaisella projektilla on oma minielokuvansa, joka pyörähtää käytiin kun pelaaja saa valmiiksi kyseisen projektin. Videot ovat hienoja ja sisältävät syvällisiä ajatuksia, joista monet ovat jo nykypäivänä ajankohtaisia. Kaikki nuo videot ovat nähtävissä YouTubessa sekä alla olevasta videosoittolistasta. Äänet ovat monipuolisia ja erilaisista tapahtumista kertoo tekstin lisäksi robottimainen miesääni. Musiikki on mystistä sekä kiehtovaa ja sopii teemaan hyvin, mutta ei välttämättä jaksa kiehtoa muutamaa kuuntelukertaa enempää.
Moninpeli onnistuu netin ylitse tai suorakaapelilla, mutta kokeiltua on tullut vain samalla koneella tapahtuvaa Hot-Seat systeemiä. Tällöin vain pitää sopia pelisäännöt kurkkimisesta toisen vuoron aikana, mutta muuten se on erittäin hauskaa puuhaa. Tosin se toimii lähinnä pienillä tai keskikokoisilla kartoilla, sillä muuten vuorot venyvät liian pitkiksi. Lisäksi moninpeli onnistuu Play-By-Email muodossa.
Kaiken kaikkiaan Sid Meier’s Alpha Centauri on erinomaisesti parannettu painos Civilization 2:sta toiselle planeetalle sijoitettuna. Täysin uudenlainen ympäristö, yksiköiden suunnittelu, teknologian tuomat uutuudet kuten merten asutus, sekä hallitusmuodon muodostaminen monesta palasta ja monet muut uudistukset ovat mainioita uudistuksia, joita ilmankin peliä varmasti tahkoasia aamutunneille saakka. Uudistusten ansioista homma venyykin jo aamun puolelle. Edelleen sama erittäin koukuttava Civilization taika on tallella: Vielä… yksi… vuoro!
Sain pelin kopion serkultani sen ilmestymisen aikoihin ja olen pelannut sen kymmeniä kertoja läpi. Ilmestyessään Sid Meier’s Alpha Centauri oli paras vuoropohjainen strategia ikinä. Nykyään sen ylittää vain Civilization 4.
Hyvää: + Lukuisat uudistukset + Monipuolisuus + Erilainen uusi maailma täynnä yllätyksiä + Jokainen pelikerta täysin erilainen eli peli kestää satojakin läpipeluukertoja + Hallitusmuodon muodostaminen monesta osasta + Vielä… yksi… vuoro!
Huonoa: - Vielä… yksi… vuoro! - Muutamat pikkufibat tekoälyssä ja yksiköiden päivittämisessä
Robert "Mac" MacDouglas (Sean Connery) on tyylikäs ja taitava mestarivaras. Epäilyt kohdistuvatkin heti Maciin kun New Yorkissa häviää korvaamattoman arvokas Rembrant. Vakuutusyhtiön tarkastaja Virginia "Gin" Baker (Catherine Zeta-Jones) vakuuttaa esimiehelleen olevansa oikea henkilö lähtemään mestarivarkaan jäljille. Päättäväinen ja kekseliäs Gin virittää ansan Macille, joka kuitenkin osoittautuu mainettaan ovelammaksi ja viekkaammaksi. Seikkailua janoavien Macin ja Ginin välille muodostuu vaarallinen lataus ja he tekevät tulenaran yhteistyösopimuksen, joka vie heidät Lontoon ja Skotlannin länsisaariston kautta Kuala Lumpuriin, teknologiakehityksen ytimeen Malesiaan. Yhdessä he suunnittelevat päätähuimaavan uskaliaan miljardikeikan, joka aijoittuu uuden vuosituhannen sarastukseen. Mutta kuka viritti ansan ja kenelle?
Sain Ansa Viritetty elokuvan joskus vuosituhannen vaihteessa joululahjaksi. En ole katsonut elokuvaa sen jälkeen joten muistikuvat siitä ovat vähäiset. Ihan hienoa ja kekseliästä jännitystä ja toimintaa siinä muistaakseni oli ja roolisuorituksistaan parhaiten suoriutuivat sekä Connery että Zeta-Jones. Juoni oli ehkä paikoin hiukan väkinäisen tuntuinen, mutta paikoin myös varsin kekseliäs. Mieleenpainuvin kohtaus oli loppurymistely Kuala Lumpurin Petronas Tower -pilvenpiirtäjien sisällä ja ulkopuolella. Ei mikään huippufilmi, mutta kelpo leffa kaiken kaikkiaan.
The Day After Tomorrow DVD versio: Twinpack Genre: Sci-fitoiminta Ohjaaja: Rolland Emerich Pääosissa: Dennis Quaid,Jake Gyllenhaal Maat: USA Vuosi: 2004 Kesto: 1h 58 min Ikäraja: K-11 Arvosana (asteikolla 0-10):7,9
Elokuvan ”Independence Day” ohjaaja tarjoilee mahtavan, mukaansatempaavan spektaakkelin täynnä sykähdyttävää toimintaa ja hämmästyttäviä erikoistehosteita. Kun ilmaston lämpeneminen käynnistää uuden jääkauden tulemisen, tornadot tasoittavat Los Angelesin, valtaisa hyökyaalto pyyhkäisee New York Cityn yli ja koko pohjoinen pallonpuolisko alkaa jäätyä. Ilmastotieteilijä Jack Hall (Dennis Quaid), hänen poikansa Sam (Jake Gyllenhaal) ja pieni selviytyjien joukko joutuu pakenemaan vahvistuvan supermyrskyn alta ja sinnittelemään hengissä vastassaan vihollinen, joka on voimakkaampi kuin mikään heidän aiemmin kohtaamansa: itse luontoäiti!
Odotukseni The Day After Tomorrowia kohtaan olivat melko korkealla, sillä olihan se mm. sellaisten hienojen elokuvien, kuten Independence Day, Godzilla ja The Patrioitin ohjaajan Rolland Emerichin uusin teos. Ja varsin kelpo teos se onkin. Se ei tosin iskenyt läheskään yhtä lujaa kuin loistava Independece Day aikoinaan tai jokin muu vastaava leffa, kenties sen takia että vastassa ei ollut ilkeitä avaruuden ötököitä tms. vaan niinkin ”tylsä” vihollinen, kuin luontoäiti. Leffasta ei jäänyt erityisesti kenenkään näyttelijäsuoritus mieleen. Mieleen jäivät hienot tehosteet ja kohtaus, jossa suuri laiva lipui pitkin veden alle jääneen New Yorkin katuja. Poliittista sanomaa elokuvalla riittää vaikka muille jakaa, tosin kasvihuoneilmiön vaikutuksia on selvästikin liioiteltu.
Kävin katsomassa elokuvan kavereideni kanssa joskus sen ensi-illan aikoihin, eivätkä rahan menneet hukkaan. Vähän enemmän toimintaa siinä olisi saanut olla ja loppuratkaisu oli melko vaisu (katso jälkikommentti), mutta muuten ihan hieno spektaakkeli. En tosin ole ehtinyt katsoa elokuvaa sen jälkeen uudestaan DVD:ltä, jonka hankin joskus vuoden 2005 puolella Gigantin alesta, jossa myytiin useita kahden leffan DVD:itä 9,90€ kappalehintaan. Levyn toinen leffa jääköön toistaiseksi salaisuudeksi.
Jälkikommentti 14.2.2007: Katsoin DVD:n tänään ensimmäistä kertaa ja leffa olikin paljon koskettavampi kuin mitä muistin. Loppuratkaisukin oli ihan looginen, mutta jätti silti kaipaamaan enemmän. Koskettavuuden ansioista korotan elokuvan pistesaalista yhdellä kymmenyksellä. Esittelyssä unohdin mainita levyn extrat, mutta se ei ole mikään ihme, sillä vakio kommenttiraitojen lisäksi ainoa extra on parin minuutin Inside Look -katsaus Alien vs. Predator -elokuvan hirviötehosteisiin. Tosin enempää en kahden leffan DVD:ltä odottanutkaan.
Age of Wonders -sarja on vuoropohjaista strategiaa taikuuden maailmassa. Sen kolmannessa osassa eli Age of Wonders: Shadow Magic -pelissä tarina koostuu viidestä episodista, joissa pelaaja astuu muutaman eri velhon saappaisiin rakentaen kaupunkeja, yksiköitä sekä heitellen taikoja käydessään taisteluun vihollisiaan vastaan. Taiston kohteena on taikuuden valtakunnassaan kieltänyt, mutta itse sitä väärinkäyttävä ihmishallitsija, sekä varjomaailmassa lymyävät sarjan kakkososan lopun jälkeen maailman lähes tuhonneet Shadow Demon -varjodemonit.
Peli muistuttaa hyvin paljon Microprosen klassikkopeli Master of Magic:iä vuodelta 1994. Tärkeimmät erot nykyaikaisemman grafiikan ja äänten lisäksi, ovat juonellinen kampanja sekä kartta- ja kampanjaeditori. Tehtävien alussa pelaajalla on yleensä kaupunki tai kaksi valmiina sekä muutama yksikkö. Kaupunkeja kehitetään rakentamalla niihin erilaisia rakennuksia. Rakennuksesta riippuen ne lisäävät rahan, manan, tai tutkimuspisteiden tuotantoa, antavat muita bonuksia tai sallivat eri yksiköiden kouluttamisen. Rahaa käytetään rakennusten ja yksiköiden ylläpitoon sekä rakennusprosessien nopeuttamiseen, tutkimuspisteillä keksitään uusia loitsuja, ja manalla taiotaan taikoja sekä ylläpidetään esiin taiottuja yksiköitä.
Pelissä on 15 erilaista rotua ihmisistä ja kääpiöistä lohikäärmekansan ja haltioiden kautta epäkuolleisiin ja varjodemoneihin. Rodut ovat moraaliltaan ja suuntaukseltaan hyviä, pahoja tai neutraaleja ja niillä on jokaiseen rotuun tietty suhde. Pelaajaa aloittaa jokaisen tehtävän yleensä yhdellä rodulla, mutta kartasta riippuen voi ohjata kaikkia rotuja kaupunkeja valtaamalla. Tosin valtakunnan koostuminen roduista, jotka eivät pidä toisistaan aiheuttaa levottomuuksia niistä roduista koostuvissa kaupungeissa. Toisaalta täysin samasta tai liittoutuneista roduista koostuminen lisää kansan tyytyväisyyttä. Vallatut kaupungit voi myös assimiloida oman rotunsa edustajiksi rodusta riippuen. Puhtaasti pahasta rodusta koostuvaa kaupunkia ei voi muuttaa omaksi hyväksi rodukseen tai luonnostaan toista rotua vihaavasta rodusta koostuvaa kaupunkia ei voi muuttaa vihansa kohteen asumukseksi. Kaupungin vallatessaan voi sen halutessaan hävittää maan tasalle.
Roduille yhteisiä yksiköitä ovat erilaiset koneet ja laivat sekä papit, jotka tosin vaihtelevat rodun ja sen suuntauksen mukaan. Pahat rodut koulutavat pahoja pappeja, neutraalit munkkeja ja hyvät hyviä pappeja. Pakkaskansa voi rakentaa pakkastykkejä, kissakansa (Tigrans) liekkitykkejä ja kääpiöt tavallisia tykkejä muiden tyytyessä vain katapultteihin ja ballistoihin. Laivoja on perus kuljetusaluksesta aseistetun version kautta kuumailmapalloon. Jokaisella kansalla on lisäksi pioneeri, joka rakentaa kaupunkeja sekä teitä.
Suurin osa rakennuksista on kaikille roduille yhteisiä, mutta jokaisella rodulla on myös oma erikoisrakennuksensa, joka sallii rodun voimakkaimman yksikön tai taruolennon kouluttamisen. Roduilla on myös oma suosimansa maasto tai maastotyypit, joka lisää kaupungin tyytyväisyyttä tai jossa he voivat kasvattaa viljaa. Esimerkiksi pakkaskansa (Frostlings) osaavat kerätä ruokaa lumisestakin maastosta. Jollain roduilla on myös maastotyyppejä, jotka eivät sovellu asutukseen tai viljelykseen, ja aiheuttavat lisäksi kaupungin läheisyydessä levottomuutta. Joillain roduilla on myös omia erikoisominaisuuksiaan. Esimerkiksi vaeltajakansa voi pienellä rahasummalla muuttaa kaupunkinsa liikkuvaksi karavaaniksi ja siirtää sen muualle.
Maasto vaihtelee niityistä ja metsistä vuorten ja meren kautta aavikoksi, lumen peittämiksi aroiksi ja laavakentiksi. Kaikki maayksiköt eivät pysty kulkemaan vuorten yli tai laavan keskellä. Maastoon on myös kartasta riippuen luolien suuaukkoja ja varjoportteja. Nämä johtavat kartan toiselle ja kolmannelle erilliselle tasolle. Esimerkiksi kääpiöt ovat erikoistuneet elämään luolissa ja varjodemonit pärjäävät parhaiten varjomaailmassa johon varjoportit vievät. Jotkut kansat eivät näe luolissa kovinkaan pitkälle, ja lähes kaikki kansat kärsivät vahinkoa varjomaailmassa, jossa tosin liikutaan tavallista nopeammin ja josta löytyy parantavia yrttejä sieltä täältä.
Kartoilla on lisäksi mm. raunioita, lohikäärmeiden tai muiden hirviöiden pesiä, haaksirikkoutuneita laivoja, erilaisia taikanoodeja ja muita paikkoja, joista voi esim. palkata yksiköitä tai olentoja, löytää esineitä, rahaa tai manaa sekä hirviöitä ja/tai epäneutraaleja yksiköitä niitä puolustamassa. Havitelluimpia kohteita ovat kaivokset, myllyt ja polttouunit, jotka tuottavat pelaajalle joka vuoro kultaa, sekä vartiotornit, jotka tarjoavat suojaa ja kykyä nähdä kauas. Nämä kohteet voi halutessaan tuhota, mutta ne voi myös rakentaa uudestaan pioneerilla. Muualla kuin kartalla jo olevien paikalle näitä kohteita ei voi rakentaa. Uusia kaupunkeja sen sijaan voi tehdä mielin määrin rodun hyväksymälle maastotyypeille, mutta ei liian lähelle toista kaupunkia.
Kaupunkien ja velhon itsensä tuottamalla manalla pelaaja voi loitsia oppimiaan loitsuja. Tutkittavaksi tulevat tai jo opitut loitsut riippuvat velhon suuntauksesta johonkin taian eri lajeista, jotka ovat maa, tuli, ilma, vesi, elämä ja kuolema sekä yleinen sekalaisia loitsuja sisältävä kosmos. Loitsut jaetaan kolmeen eri tyyppiin: globaalit loitsut vaikuttavat koko karttaan tai johonkin alueeseen kartalla, yksiköiden parannusloitsut vaikuttavat yhteen tai useampaan yksikköön, sekä taisteluloitsut joita voi taikoa vain taistelun tiimellyksessä. Globaaleja ja taisteluloitsuja on itselleen bonuksia antavia sekä viholliselle hallaa tekeviä. Globaaleihin loitsuihin kuuluvat myös erilaisten olentojen esiin loitsiminen velhon käskyläisiksi.
Pelissä on myös neljä eri alan henkeä, joista yhdelle pelaaja voi rakentaa alttarin jokaiseen kaupunkiin. Alttarin rakentaminen antaa kaupungille hengestä riippuvia bonuksia. Lisäksi henget antavat välillä pelaajalle satunnaisia tehtäviä, jotka hän voi halutessaan hyväksyä. Tehtävissä on aikaraja ja niiden suorittamisesta saa valita palkinnon kahdesta vaihtoehdosta. Suorittaminen myös parantaa suhdetta kyseiseen henkeen, ja suorittamatta jättäminen pahentaa suhdetta. Myös alttarin tuhoutuminen, myyminen tai vihollinen, joka rakentaa alttarin hengelle pahentaa suhdetta. Hengistä sodan ja järjestyksen henget vihaavat toisiaan, joten toisen tehtävän suorittaminen ei miellytä toista. Pelaajan toimet sodan ja rauhan suhteen sekä jotkin loitsut vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti eri henkiin. Tehtäviä voi löytää myös maastosta ns. tehtäväkivistä.
Jokaisella yksiköllä on Master of Magicin tapaan hyökkäys-, puolustus-, ja kestävyysarvot sekä jokin määrä osumapisteitä. Lisäksi yksiköillä on vahinkoarvo, moraali ja vaihtelevia taitoja tai ominaisuuksia. Joillain on myös pitkän matkan hyökkäys- ja vahinkoarvot esim. nuolien, kivien tai taikapallojen muodossa. Taitoja ja ominaisuuksia ovat mm. kestävyys tai immuniteetti jotain vahinkotyyppiä (esim. kylmä, tuli, myrkky, elämä, kuolema, taika) vastaan, kyky heittää jokin loitsu kerran tai useammin per taistelu, kyky kiivetä muurien yli tai tuhota ne, tai esim. jokin taiallinen ominaisuus, kuten näkymättömyys tai kyky kulkea seinien läpi. Muut arvot paitsi moraali nousevat kokemusten ja loitsujen myötä. Kokemusta kertyy hitaasti ajan myötä ja nopeammin taistelussa tosin vain tiettyyn rajaan asti.
Kokemuksesta hyötyvät eniten sankarit, joita velho voi palkata tilaisuuden tullen tai loitsia esiin. Sankarin kohotessa kokemustasolta toiselle, pelaaja voi valita yhden kolmesta parannuksesta sankarilleen. Sankarit voivat myös käyttää maastosta löytyviä, item forge -rakennuksessa rahalla tai keksittävällä loitsulla luotavia taiallisia esineitä, jotka parantavat heidän kykyjään tai antavat uusia kykyjä. Sankarit myös laajentavat ympärilleen yhden ruudun verran aluetta, jossa pelaaja voi loitsia. Loitsimisaluetta laajentava pysyvämmin kaupunkeihin rakennettavat velhotornit sekä maastosta löytyvät taikamajakat.
Yksiköitä liikutetaan kartalla enintään yhdeksän yksikön kasoissa, mutta taistelun alkaessa myös viereisissä ruuduissa olevat yksiköt osallistuvat taisteluun. Taistelu käydään suurennetussa versiossa taistelun karttaruudusta maaston taktisten elementtien kuten muurien, siltojen, tai loitsuja estävän taikanoodin tms. ollessa mukana. Vuorotellen osapuolet liikuttavat kaikkia yksiköitään ja he voivat myös heittää yhden loitsun per vuoro ollessaan loitsimisalueellaan niin kauan kuin pelaajan loitsimispisteet riittävät. Myös jotkut sankarit voivat loitsia tuntemiaan tai pelaajan tuntemia loitsuja, sekä jotkin yksiköt osaavat heittää kerran yksittäisen tuntemansa loitsun. Hyökkääjä voi myös paeta kesken taistelun jos tilanne näyttää huonolta.
Pelaaja voi käydä diplomaattisia neuvotteluja muiden velhojen kanssa, mutta yleensä kampanja määrää pelaajan oleva pysyvässä sodassa tai rauhassa tiettyjen velhojen kanssa. Neuvotteluissa voi mm. solmia rauhan, tehdä liittoja, suostutella hyökkäystä toista velhoa vastaa, vaihtaa loitsuja, lahjoa rahalla tai loistuilla tai vaatia niitä itselleen esittäen samalla uhkauksia. Velhojen lisäksi kartalla on neutraaleja yksiköitä ja joskus myös heidän kaupunkejaan. Tilanteesta riippuen neutraalit yksiköt ovat ystävällisiä, neutraaleja tai vihamielisiä pelaajaa kohtaan. Ystävälliset yksiköt voivat tarjoutua liittymään pelaajaan ilmaiseksi tai rahasta pelaajan maineesta riippuen. Kaikki pelaajan teot vaikuttavat maineeseen, joka taasen vaikuttaa palkattavien yksiköiden sekä palkattavaksi ilmestyvien sankarien tasoon ja ilmestymistiheyteen, sodan ja järjestyksen henkiin sekä tietysti muiden velhojen suhtautumiseen pelaajaa kohti.
Age of Wonders: Shadow Magicin grafiikka on isometristä ja koostuu kuusikulmaisista ruuduista eli heksoista. Grafiikka on selkeää ja yksityiskohtaista ja loitsuefektit kaksiulotteisuudestaan huolimatta hienon näköisiä. Äänet ja musiikkikin ajavat hyvin asiansa. Konetehovaatimuksiensa ansiosta peli toimii erittäin vanhallakin koneella. Käyttöliittymä on monimutkainen, mutta kohtuullisen selkeä ja melko helppo oppia. Pelin manuaalista löytyy taulukot kaikista loitsuista, rakennuksista, yksiköistä, kansojen ominaisuuksista jne. Kaikkine loitsuineen, kansoineen, yksiköineen, kartan eri tasoineen ja muine ominaisuuksineen peli on erittäin laaja ja monipuolinen. Kampanja on kohtuullisen pitkä ja lisää voi luoda kätevällä kartta- ja kampanjaeditorilla. Myös omia velhojen ja sankarien pärstäkuvia sekä musiikkiaan voi tuoda peliin.
Age of Wonders: Shadow Magic on viimeinen Age of -peli kokoelmassani sekä siis ainoa vuoropohjainen niistä. Hankin sen abiristeilyltä 2004 hetken mielijohteena. Halvalla hinnalla, arvostelun lukemisella Pelit lehdestä ja sen samankaltaisuudella rakastamani Master of Magic -pelin kanssa tosin saattoi olla jotain tekemistä päätöksen kanssa. Pelin hidastempoisuuden ja laajuuden takia en tosin vielä ole ehtinyt tai jaksanut pelata sitä kokonaan läpi, mutta tämä aika pitkäksi venynyt arvostelu sai veden taas kielelleni!
Hyvää: + Laajuus ja monipuolisuus + Toisistaan poikkeavat rodut ja niiden ominaisuudet + Kolmen tason kartta, joka on täynnä mielenkiintoista tutkittavaa + Tekoäly
Age of Mythology Genre: Reaaliaikainen strategia Kehittäjä: Ensemble Studios Julkaisija: Microsoft Vuosi: 2002 Arvosana (asteikolla 0-10): 9,1
Age of Mythology on perustasolla samaa reaaliaikaista strategiaa kuin Age of Empires -sarja, mutta kreikkalaiseen, egyptiläiseen ja viikinkien mytologiaan keskittyvää sellaista. Kullekin kansoista on oma kampanjansa, jotka on jopa sidottu toisiinsa juonellisesti. Jokaisella kansalla on lähes täysin erilaiset ja erinäköiset rakennukset sekä yksiköt. Myös rakennusten rakentamisessa on eroja, sillä kreikkalaisten käyttäessä sekä puuta että kultaa rakennustensa rakentamiseen, egyptiläiset käyttävät vain kultaa (joilla ilmeisesti ostavat kiveä, sillä rakennuksia ei ole tehty kullasta :D. Osa rakennuksista on myös täysin ilmaisia) ja Viikingit vain puuta.
Jokaisella kansalla on lisäksi omat jumalansa, joita palvoa. Pelin edetessä valitaan yksi kolmesta pääjumalasta ja monta useista pienemmistä jumalista. Eri jumalat tuovat mukanaan erilaisia jumalallisia voimia, taruolentoja ja avustuksia, joita voi käyttää pelin aikana. Taruolentoja on lukuisia erilaisista taruista tuttuja, kuten kentaureja, feeniks lintuja, tai krakeneita, sekä myös myöhemmin keksityistä saduista tuttuja olentoja kuten peikkoja tai ihmisskorpioneja, sekä muutama itse keksitty, kuten jalokivisilmistään säteitä ampuvat krokotiilit. Jumalallisia voimia ovat mm. salamoiden, meteoriittien tai tulipalojen kohdistaminen viholliseen tai sen rakennuksiin. Avustuksilla voi saada esim. resursseja tai bonuksia yksiköilleen.
Saadakseen käyttönsä jumalten apuja täytyy pelaajan ensi palvoa heitä kerätäkseen tililleen suosiota. Kaikki kolme kansaa palvovat jumaliaan eri tavalla. Kreikkalaiset työläiset keräävät suosiota rukoilemalla jumalilleen temppeleissä, ja egyptiläiset rakentamalla monumentteja sekä patsaita jumalilleen. Viikingit rakastavat taistelua joten heidän suosionsa kasvaa jumalten silmissä milläs muullakaan keinolla kuin tappelemalla. Muut resurssit ovat tutut ruoka, puu ja kulta, joista ruokaa voi kerätä usealla eri tavalla. Viikinkien työläiset kantavat mukanaan kärryjä, joihin he keräävät resurssit, joten heidän ei tarvitse palauttaa niitä kylän keskukseen tai muuhun resurssirakennukseen. Viikinkien työläiset eivät myöskään rakenna rakennuksia, vaan sen hoitavat sotilaat. Juoni seuraa Atlantislaisen Arkantoksen matkaa ympäri välimerta pelastaakseen kotikaupunkinsa, ja se sisältää monia historiallisia ja myyttisiä kohtauksia, kuten Troijan puuhevosen ja matkan läpi Hadeksen manalan sekä manalan joen ylityksen. Juonessa ei aina taistella eri kulttuuria vastaan vaa myös omiaan vastaan, ja ollaan usein liittoutuneena jonkin toista kulttuuria edustavan kansan kanssa. Tehtäviä on paljon ja ne ovat mukavan vaihtelevia. Kansojen jyrkkien erilaisuuskien myötä eri kansalla pelaaminen tuo peliin huomattavasti Age of Empiresin kansoja enemmän vaihtelua. Taruolennot ovat näyttäviä ja kekseliäitä. Esimerkiksi Hydra, jonka päiden lukumäärä ja samalla tappoteho kasvaa jokaisen tapon myötä olennon muuttuessa entistä tehokkaammaksi tappokoneeksi. Taruolennot ovat usein melko ylivoimaisia taistelussa, mutta kyllä perusyksiköilläkin on tarvetta taistelussa. Ne on hyvin tasapainoteltu perus kivi-paperi-sakset tasolla.
Age of Mythology on erilaisuutensa takia ehdottomasti paras Age of -pelini. Kansojen erilaisuuden tuoma epätasapaino luo haastetta taktikointiin, mutta pitää samalla pelin erittäin tasapainoisena. Grafiikka on tuttuun tyyliin erittäin kaunista ja yksityiskohtaista. Äänet sekä musiikki ovat komeaa ja ääninäyttelykään ei erityisemmin ärsytä. Tekoäly ei totutusti ole maailman parasta, mutta antaa silti tarpeeksi vastusta. Juoni on hauska ja mielenkiintoinen sekä pitkä nykypuulla mitattuna. Kokonaisuutena Age of Mythology on siis erittäin hieno pelikokemus: Kokoelmani toistaiseksi paras reaaliaikainen strategiapeli.
Sain Age of Mythologyn joululahjaksi vuonna 2002. Yksi mukava bonus pelissä on sen mukana tuleva sälä. Kaipaan niitä aikoja kun jokaisen pelin (erityisesti strategia sellaisten) mukana tuli paperinen ohjekirja, sekä erilaisia hienoja taulukoita. Ei sähköisessä jakelussa mitään vikaa ole, mutta kyllä minä mieluiten ottaisin hyllyyni kotelon komistamaan kaikkine ohjekirjoineen ja taulukoineen, mutta myös mahdollisuuden tehdä pelistä levyimagen, jotta alkuperäinen tuote säilyy kotelossaan "varmuuskopiona" eikä tarvitse sählätä levyjen kanssa riskeeraten niiden kunnossa pysymisen.
Hyvää: + Grafiikka ja äänet + Monipuolisuus + Kansojen erilaisuus + Jumalat, myyttiset olennot ja teema yleensä + Pitkä kampanja ja sen mielenkiintoinen tarina
Huonoa: - Myyttiset olennot joskus liiankin vahvoja - Tekoäly varauksin
Taas tuli käytyä Anttilan alennusmyynnissä DVD-ostoksilla. Tällä kertaa V niin kuin verikoston kahden levyn versio oli päässyt loppumaan :/. Otin tämän merkkinä siitä, että minun tulee ostaa jo eilen harkitsemani Riddickin aikakirjankahden levyn Director's Cut versio. No sen kanssa sitten painelin kassalle ja ilokseni sen hinta oli pari euroa alempi kuin mitä hintalapussa luki =)! Matkalla ulos kaupasta huomasin vielä Sky Captain and the World of Tomorrow kahden levyn version halpaan hintaan, joten nappasin sen kainaloon ja juoksin :o! No ei… ihan kassalle maksoin senkin kiltisti. Se tosin maksoi saman verran kuin hintalapussa sanottiin, mutta kotona huomasin eilistä kuittia katsellessa, että The Rockin kahden levyn versio myös maksoi pari euroa vähemmän kuin hintalapussa sanottiin… mahtavaa =)! Lisäksi hankin Clas Ohlssonilta viiden metrin pituisen kullatun komponentti johdon sekä optisen digital audio johdon. Niiden avulla pääsen nauttimaan uuden HD-telkkuni (kuvassa) HD ominaisuuksista entistä paremmin!
Tai siis itse asiassa vain komponenttijohdon ansiosta, sillä äänihän ei mitenkään liity HD-valmiuteen :D!
Moi! Olen vuonna 1984 syntynyt nörtti ja IT-ammattilainen Espoosta. Harrastan pelaamista ja hyvien TV-sarjojen sekä leffojen tuijottelua hyvän ruuan ja joskus seurankin kera, sekä pientä tietokoneiden räpläystä. Tehtailen myös peliaiheisia videoita silloin tällöin. Pidän aikuisille suunnatuista huvipuistolaitteista ja erityisesti vuoristoradoista. Tykkään myös matkustella perheen, kavereiden tai sukulaisten kanssa. Olen yksi kolmasosa MatoApina tiimiä, jolla on myös blogi täällä. MatoApinan muut jäsenet ovat ala-asteelta asti tuntemani Shiraz (aka Tontsa84) ja Hulk (aka JakeTheApe). - Tarkastele koko profiilia