sunnuntai 14. tammikuuta 2007

VHS-kokoelmani esittely: Osa II

Ansa viritetty
(Entrapment)
Genre: Toimintatrilleri
Ohjaaja: Jon Amiel

Pääosissa: Sean Connery, Catherine Zeta-Jones
Maat: USA/Britannia/Saksa
Vuosi: 1999
Kesto: 1h 53min
Ikäsuositus: S-12
Arvosana (asteikolla 0-10): 7,6


Robert "Mac" MacDouglas (Sean Connery) on tyylikäs ja taitava mestarivaras. Epäilyt kohdistuvatkin heti Maciin kun New Yorkissa häviää korvaamattoman arvokas Rembrant. Vakuutusyhtiön tarkastaja Virginia "Gin" Baker (Catherine Zeta-Jones) vakuuttaa esimiehelleen olevansa oikea henkilö lähtemään mestarivarkaan jäljille. Päättäväinen ja kekseliäs Gin virittää ansan Macille, joka kuitenkin osoittautuu mainettaan ovelammaksi ja viekkaammaksi. Seikkailua janoavien Macin ja Ginin välille muodostuu vaarallinen lataus ja he tekevät tulenaran yhteistyösopimuksen, joka vie heidät Lontoon ja Skotlannin länsisaariston kautta Kuala Lumpuriin, teknologiakehityksen ytimeen Malesiaan. Yhdessä he suunnittelevat päätähuimaavan uskaliaan miljardikeikan, joka aijoittuu uuden vuosituhannen sarastukseen. Mutta kuka viritti ansan ja kenelle?

Sain Ansa Viritetty elokuvan joskus vuosituhannen vaihteessa joululahjaksi. En ole katsonut elokuvaa sen jälkeen joten muistikuvat siitä ovat vähäiset. Ihan hienoa ja kekseliästä jännitystä ja toimintaa siinä muistaakseni oli ja roolisuorituksistaan parhaiten suoriutuivat sekä Connery että Zeta-Jones. Juoni oli ehkä paikoin hiukan väkinäisen tuntuinen, mutta paikoin myös varsin kekseliäs. Mieleenpainuvin kohtaus oli loppurymistely Kuala Lumpurin Petronas Tower -pilvenpiirtäjien sisällä ja ulkopuolella. Ei mikään huippufilmi, mutta kelpo leffa kaiken kaikkiaan.


Image Hosted by ImageShack.us

lauantai 13. tammikuuta 2007

DVD-kokoelmani esittely: Osa II

The Day After Tomorrow
DVD versio: Twinpack
Genre: Sci-fitoiminta
Ohjaaja: Rolland Emerich

Pääosissa: Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal
Maat: USA
Vuosi: 2004
Kesto: 1h 58 min
Ikäraja: K-11
Arvosana (asteikolla 0-10): 7,9


Elokuvan ”Independence Day” ohjaaja tarjoilee mahtavan, mukaansatempaavan spektaakkelin täynnä sykähdyttävää toimintaa ja hämmästyttäviä erikoistehosteita. Kun ilmaston lämpeneminen käynnistää uuden jääkauden tulemisen, tornadot tasoittavat Los Angelesin, valtaisa hyökyaalto pyyhkäisee New York Cityn yli ja koko pohjoinen pallonpuolisko alkaa jäätyä. Ilmastotieteilijä Jack Hall (Dennis Quaid), hänen poikansa Sam (Jake Gyllenhaal) ja pieni selviytyjien joukko joutuu pakenemaan vahvistuvan supermyrskyn alta ja sinnittelemään hengissä vastassaan vihollinen, joka on voimakkaampi kuin mikään heidän aiemmin kohtaamansa: itse luontoäiti!

Odotukseni The Day After Tomorrowia kohtaan olivat melko korkealla, sillä olihan se mm. sellaisten hienojen elokuvien, kuten Independence Day, Godzilla ja The Patrioitin ohjaajan Rolland Emerichin uusin teos. Ja varsin kelpo teos se onkin. Se ei tosin iskenyt läheskään yhtä lujaa kuin loistava Independece Day aikoinaan tai jokin muu vastaava leffa, kenties sen takia että vastassa ei ollut ilkeitä avaruuden ötököitä tms. vaan niinkin ”tylsä” vihollinen, kuin luontoäiti. Leffasta ei jäänyt erityisesti kenenkään näyttelijäsuoritus mieleen. Mieleen jäivät hienot tehosteet ja kohtaus, jossa suuri laiva lipui pitkin veden alle jääneen New Yorkin katuja. Poliittista sanomaa elokuvalla riittää vaikka muille jakaa, tosin kasvihuoneilmiön vaikutuksia on selvästikin liioiteltu.

Kävin katsomassa elokuvan kavereideni kanssa joskus sen ensi-illan aikoihin, eivätkä rahan menneet hukkaan. Vähän enemmän toimintaa siinä olisi saanut olla ja loppuratkaisu oli melko vaisu (katso jälkikommentti), mutta muuten ihan hieno spektaakkeli. En tosin ole ehtinyt katsoa elokuvaa sen jälkeen uudestaan DVD:ltä, jonka hankin joskus vuoden 2005 puolella Gigantin alesta, jossa myytiin useita kahden leffan DVD:itä 9,90€ kappalehintaan. Levyn toinen leffa jääköön toistaiseksi salaisuudeksi.

Image Hosted by ImageShack.us

Jälkikommentti 14.2.2007: Katsoin DVD:n tänään ensimmäistä kertaa ja leffa olikin paljon koskettavampi kuin mitä muistin. Loppuratkaisukin oli ihan looginen, mutta jätti silti kaipaamaan enemmän. Koskettavuuden ansioista korotan elokuvan pistesaalista yhdellä kymmenyksellä. Esittelyssä unohdin mainita levyn extrat, mutta se ei ole mikään ihme, sillä vakio kommenttiraitojen lisäksi ainoa extra on parin minuutin Inside Look -katsaus Alien vs. Predator -elokuvan hirviötehosteisiin. Tosin enempää en kahden leffan DVD:ltä odottanutkaan.

perjantai 12. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa VIII

Age of Wonders: Shadow Magic
Genre: Vuoropohjainen strategia
Kehittäjä: Triumph Studios

Julkaisija: GOD Games (aka Gatherin
g of Developers)
Vuosi: 2003

Arvosana (asteikolla 0-10): 9,0

Age of Wonders -sarja on vuoropohjaista strategiaa taikuuden maailmassa. Sen kolmannessa osassa eli Age of Wonders: Shadow Magic -pelissä tarina koostuu viidestä episodista, joissa pelaaja astuu muutaman eri velhon saappaisiin rakentaen kaupunkeja, yksiköitä sekä heitellen taikoja käydessään taisteluun vihollisiaan vastaan. Taiston kohteena on taikuuden valtakunnassaan kieltänyt, mutta itse sitä väärinkäyttävä ihmishallitsija, sekä varjomaailmassa lymyävät sarjan kakkososan lopun jälkeen maailman lähes tuhonneet Shadow Demon -varjodemonit.

Peli muistuttaa hyvin paljon Microprosen klassikkopeli Master of Magic:iä vuodelta 1994. Tärkeimmät erot nykyaikaisemman grafiikan ja äänten lisäksi, ovat juonellinen kampanja sekä kartta- ja kampanjaeditori. Tehtävien alussa pelaajalla on yleensä kaupunki tai kaksi valmiina sekä muutama yksikkö. Kaupunkeja kehitetään rakentamalla niihin erilaisia rakennuksia. Rakennuksesta riippuen ne lisäävät rahan, manan, tai tutkimuspisteiden tuotantoa, antavat muita bonuksia tai sallivat eri yksiköiden kouluttamisen. Rahaa käytetään rakennusten ja yksiköiden ylläpitoon sekä rakennusprosessien nopeuttamiseen, tutkimuspisteillä keksitään uusia loitsuja, ja manalla taiotaan taikoja sekä ylläpidetään esiin taiottuja yksiköitä.

Pelissä on 15 erilaista rotua ihmisistä ja kääpiöistä lohikäärmekansan ja haltioiden kautta epäkuolleisiin ja varjodemoneihin. Rodut ovat moraaliltaan ja suuntaukseltaan hyviä, pahoja tai neutraaleja ja niillä on jokaiseen rotuun tietty suhde. Pelaajaa aloittaa jokaisen tehtävän yleensä yhdellä rodulla, mutta kartasta riippuen voi ohjata kaikkia rotuja kaupunkeja valtaamalla. Tosin valtakunnan koostuminen roduista, jotka eivät pidä toisistaan aiheuttaa levottomuuksia niistä roduista koostuvissa kaupungeissa. Toisaalta täysin samasta tai liittoutuneista roduista koostuminen lisää kansan tyytyväisyyttä. Vallatut kaupungit voi myös assimiloida oman rotunsa edustajiksi rodusta riippuen. Puhtaasti pahasta rodusta koostuvaa kaupunkia ei voi muuttaa omaksi hyväksi rodukseen tai luonnostaan toista rotua vihaavasta rodusta koostuvaa kaupunkia ei voi muuttaa vihansa kohteen asumukseksi. Kaupungin vallatessaan voi sen halutessaan hävittää maan tasalle.

Roduille yhteisiä yksiköitä ovat erilaiset koneet ja laivat sekä papit, jotka tosin vaihtelevat rodun ja sen suuntauksen mukaan. Pahat rodut koulutavat pahoja pappeja, neutraalit munkkeja ja hyvät hyviä pappeja. Pakkaskansa voi rakentaa pakkastykkejä, kissakansa (Tigrans) liekkitykkejä ja kääpiöt tavallisia tykkejä muiden tyytyessä vain katapultteihin ja ballistoihin. Laivoja on perus kuljetusaluksesta aseistetun version kautta kuumailmapalloon. Jokaisella kansalla on lisäksi pioneeri, joka rakentaa kaupunkeja sekä teitä.

Suurin osa rakennuksista on kaikille roduille yhteisiä, mutta jokaisella rodulla on myös oma erikoisrakennuksensa, joka sallii rodun voimakkaimman yksikön tai taruolennon kouluttamisen. Roduilla on myös oma suosimansa maasto tai maastotyypit, joka lisää kaupungin tyytyväisyyttä tai jossa he voivat kasvattaa viljaa. Esimerkiksi pakkaskansa (Frostlings) osaavat kerätä ruokaa lumisestakin maastosta. Jollain roduilla on myös maastotyyppejä, jotka eivät sovellu asutukseen tai viljelykseen, ja aiheuttavat lisäksi kaupungin läheisyydessä levottomuutta. Joillain roduilla on myös omia erikoisominaisuuksiaan. Esimerkiksi vaeltajakansa voi pienellä rahasummalla muuttaa kaupunkinsa liikkuvaksi karavaaniksi ja siirtää sen muualle.

Maasto vaihtelee niityistä ja metsistä vuorten ja meren kautta aavikoksi, lumen peittämiksi aroiksi ja laavakentiksi. Kaikki maayksiköt eivät pysty kulkemaan vuorten yli tai laavan keskellä. Maastoon on myös kartasta riippuen luolien suuaukkoja ja varjoportteja. Nämä johtavat kartan toiselle ja kolmannelle erilliselle tasolle. Esimerkiksi kääpiöt ovat erikoistuneet elämään luolissa ja varjodemonit pärjäävät parhaiten varjomaailmassa johon varjoportit vievät. Jotkut kansat eivät näe luolissa kovinkaan pitkälle, ja lähes kaikki kansat kärsivät vahinkoa varjomaailmassa, jossa tosin liikutaan tavallista nopeammin ja josta löytyy parantavia yrttejä sieltä täältä.

Kartoilla on lisäksi mm. raunioita, lohikäärmeiden tai muiden hirviöiden pesiä, haaksirikkoutuneita laivoja, erilaisia taikanoodeja ja muita paikkoja, joista voi esim. palkata yksiköitä tai olentoja, löytää esineitä, rahaa tai manaa sekä hirviöitä ja/tai epäneutraaleja yksiköitä niitä puolustamassa. Havitelluimpia kohteita ovat kaivokset, myllyt ja polttouunit, jotka tuottavat pelaajalle joka vuoro kultaa, sekä vartiotornit, jotka tarjoavat suojaa ja kykyä nähdä kauas. Nämä kohteet voi halutessaan tuhota, mutta ne voi myös rakentaa uudestaan pioneerilla. Muualla kuin kartalla jo olevien paikalle näitä kohteita ei voi rakentaa. Uusia kaupunkeja sen sijaan voi tehdä mielin määrin rodun hyväksymälle maastotyypeille, mutta ei liian lähelle toista kaupunkia.

Kaupunkien ja velhon itsensä tuottamalla manalla pelaaja voi loitsia oppimiaan loitsuja. Tutkittavaksi tulevat tai jo opitut loitsut riippuvat velhon suuntauksesta johonkin taian eri lajeista, jotka ovat maa, tuli, ilma, vesi, elämä ja kuolema sekä yleinen sekalaisia loitsuja sisältävä kosmos. Loitsut jaetaan kolmeen eri tyyppiin: globaalit loitsut vaikuttavat koko karttaan tai johonkin alueeseen kartalla, yksiköiden parannusloitsut vaikuttavat yhteen tai useampaan yksikköön, sekä taisteluloitsut joita voi taikoa vain taistelun tiimellyksessä. Globaaleja ja taisteluloitsuja on itselleen bonuksia antavia sekä viholliselle hallaa tekeviä. Globaaleihin loitsuihin kuuluvat myös erilaisten olentojen esiin loitsiminen velhon käskyläisiksi.

Pelissä on myös neljä eri alan henkeä, joista yhdelle pelaaja voi rakentaa alttarin jokaiseen kaupunkiin. Alttarin rakentaminen antaa kaupungille hengestä riippuvia bonuksia. Lisäksi henget antavat välillä pelaajalle satunnaisia tehtäviä, jotka hän voi halutessaan hyväksyä. Tehtävissä on aikaraja ja niiden suorittamisesta saa valita palkinnon kahdesta vaihtoehdosta. Suorittaminen myös parantaa suhdetta kyseiseen henkeen, ja suorittamatta jättäminen pahentaa suhdetta. Myös alttarin tuhoutuminen, myyminen tai vihollinen, joka rakentaa alttarin hengelle pahentaa suhdetta. Hengistä sodan ja järjestyksen henget vihaavat toisiaan, joten toisen tehtävän suorittaminen ei miellytä toista. Pelaajan toimet sodan ja rauhan suhteen sekä jotkin loitsut vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti eri henkiin. Tehtäviä voi löytää myös maastosta ns. tehtäväkivistä.

Jokaisella yksiköllä on Master of Magicin tapaan hyökkäys-, puolustus-, ja kestävyysarvot sekä
jokin määrä osumapisteitä. Lisäksi yksiköillä on vahinkoarvo, moraali ja vaihtelevia taitoja tai ominaisuuksia. Joillain on myös pitkän matkan hyökkäys- ja vahinkoarvot esim. nuolien, kivien tai taikapallojen muodossa. Taitoja ja ominaisuuksia ovat mm. kestävyys tai immuniteetti jotain vahinkotyyppiä (esim. kylmä, tuli, myrkky, elämä, kuolema, taika) vastaan, kyky heittää jokin loitsu kerran tai useammin per taistelu, kyky kiivetä muurien yli tai tuhota ne, tai esim. jokin taiallinen ominaisuus, kuten näkymättömyys tai kyky kulkea seinien läpi. Muut arvot paitsi moraali nousevat kokemusten ja loitsujen myötä. Kokemusta kertyy hitaasti ajan myötä ja nopeammin taistelussa tosin vain tiettyyn rajaan asti.

Kokemuksesta hyötyvät eniten sankarit, joita velho voi palkata tilaisuuden tullen tai loitsia esiin. Sankarin kohotessa kokemustasolta toiselle, pelaaja voi valita yhden kolmesta parannuksesta sankarilleen. Sankarit voivat myös käyttää maastosta löytyviä, item forge -rakennuksessa rahalla tai keksittävällä loitsulla luotavia taiallisia esineitä, jotka parantavat heidän kykyjään tai antavat uusia kykyjä. Sankarit myös laajentavat ympärilleen yhden ruudun verran aluetta, jossa pelaaja voi loitsia. Loitsimisaluetta laajentava pysyvämmin kaupunkeihin rakennettavat velhotornit sekä maastosta löytyvät taikamajakat.

Yksiköitä liikutetaan kartalla enintään yhdeksän yksikön kasoissa, mutta taistelun alkaessa myös viereisissä ruuduissa olevat yksiköt osallistuvat taisteluun. Taistelu käydään suurennetussa versiossa taistelun karttaruudusta maaston taktisten elementtien kuten muurien, siltojen, tai loitsuja estävän taikanoodin tms. ollessa mukana. Vuorotellen osapuolet liikuttavat kaikkia yksiköitään ja he voivat myös heittää yhden loitsun per vuoro ollessaan loitsimisalueellaan niin kauan kuin pelaajan loitsimispisteet riittävät. Myös jotkut sankarit voivat loitsia tuntemiaan tai pelaajan tuntemia loitsuja, sekä jotkin yksiköt osaavat heittää kerran yksittäisen tuntemansa loitsun. Hyökkääjä voi myös paeta kesken taistelun jos tilanne näyttää huonolta.

Pelaaja voi käydä diplomaattisia neuvotteluja muiden velhojen kanssa, mutta yleensä kampanja määrää pelaajan oleva pysyvässä sodassa tai rauhassa tiettyjen velhojen kanssa. Neuvotteluissa voi mm. solmia rauhan, tehdä liittoja, suostutella hyökkäystä toista velhoa vastaa, vaihtaa loitsuja, lahjoa rahalla tai loistuilla tai vaatia niitä itselleen esittäen samalla uhkauksia. Velhojen lisäksi kartalla on neutraaleja yksiköitä ja joskus myös heidän kaupunkejaan. Tilanteesta riippuen neutraalit yksiköt ovat ystävällisiä, neutraaleja tai vihamielisiä pelaajaa kohtaan. Ystävälliset yksiköt voivat tarjoutua liittymään pelaajaan ilmaiseksi tai rahasta pelaajan maineesta riippuen. Kaikki pelaajan teot vaikuttavat maineeseen, joka taasen vaikuttaa palkattavien yksiköiden sekä palkattavaksi ilmestyvien sankarien tasoon ja ilmestymistiheyteen, sodan ja järjestyksen henkiin sekä tietysti muiden velhojen suhtautumiseen pelaajaa kohti.

Age of Wonders: Shadow Magicin grafiikka on isometristä ja koostuu kuusikulmaisista ruuduista eli heksoista. Grafiikka on selkeää ja yksityiskohtaista ja loitsuefektit kaksiulotteisuudestaan huolimatta hienon näköisiä. Äänet ja musiikkikin ajavat hyvin asiansa. Konetehovaatimuksiensa ansiosta peli toimii erittäin vanhallakin koneella. Käyttöliittymä on monimutkainen, mutta kohtuullisen selkeä ja melko helppo oppia. Pelin manuaalista löytyy taulukot kaikista loitsuista, rakennuksista, yksiköistä, kansojen ominaisuuksista jne. Kaikkine loitsuineen, kansoineen, yksiköineen, kartan eri tasoineen ja muine ominaisuuksineen peli on erittäin laaja ja monipuolinen. Kampanja on kohtuullisen pitkä ja lisää voi luoda kätevällä kartta- ja kampanjaeditorilla. Myös omia velhojen ja sankarien pärstäkuvia sekä musiikkiaan voi tuoda peliin.

Age of Wonders: Shadow Magic on viimeinen Age of -peli kokoelmassani sekä siis ainoa vuoropohjainen niistä. Hankin sen abiristeilyltä 2004 hetken mielijohteena. Halvalla hinnalla, arvostelun lukemisella Pelit lehdestä ja sen samankaltaisuudella rakastamani Master of Magic -pelin kanssa tosin saattoi olla jotain tekemistä päätöksen kanssa. Pelin hidastempoisuuden ja laajuuden takia en tosin vielä ole ehtinyt tai jaksanut pelata sitä kokonaan läpi, mutta tämä aika pitkäksi venynyt arvostelu sai veden taas kielelleni!

Hyvää:
+ Laajuus ja monipuolisuus
+ Toisistaan poikkeavat rodut ja niiden ominaisuudet
+ Kolmen tason kartta, joka on täynnä mielenkiintoista tutkittavaa
+ Tekoäly

Huonoa:
- Diplomatia useimmiten melko turhaa

torstai 11. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa VII

Age of Mythology
Genre: Reaaliaikainen strategia
Kehittäjä: Ensemble Studios
Julkaisija: Microsoft

Vuosi: 2002
Arvosana (asteikolla 0-10): 9,1

Age of Mythology on perustasolla samaa reaaliaikaista strategiaa kuin Age of Empires -sarja, mutta kreikkalaiseen, egyptiläiseen ja viikinkien mytologiaan keskittyvää sellaista. Kullekin kansoista on oma kampanjansa, jotka on jopa sidottu toisiinsa juonellisesti. Jokaisella kansalla on lähes täysin erilaiset ja erinäköiset rakennukset sekä yksiköt. Myös rakennusten rakentamisessa on eroja, sillä kreikkalaisten käyttäessä sekä puuta että kultaa rakennustensa rakentamiseen, egyptiläiset käyttävät vain kultaa (joilla ilmeisesti ostavat kiveä, sillä rakennuksia ei ole tehty kullasta :D. Osa rakennuksista on myös täysin ilmaisia) ja Viikingit vain puuta.

Jokaisella kansalla on lisäksi omat jumalansa, joita palvoa. Pelin edetessä valitaan yksi kolmesta pääjumalasta ja monta useista pienemmistä jumalista. Eri jumalat tuovat mukanaan erilaisia jumalallisia voimia, taruolentoja ja avustuksia, joita voi käyttää pelin aikana. Taruolentoja on lukuisia erilaisista taruista tuttuja, kuten kentaureja, feeniks lintuja, tai krakeneita, sekä myös myöhemmin keksityistä saduista tuttuja olentoja kuten peikkoja tai ihmisskorpioneja, sekä muutama itse keksitty, kuten jalokivisilmistään säteitä ampuvat krokotiilit. Jumalallisia voimia ovat mm. salamoiden, meteoriittien tai tulipalojen kohdistaminen viholliseen tai sen rakennuksiin. Avustuksilla voi saada esim. resursseja tai bonuksia yksiköilleen.

Saadakseen käyttönsä jumalten apuja täytyy pelaajan ensi palvoa heitä kerätäkseen tililleen suosiota. Kaikki kolme kansaa palvovat jumaliaan eri tavalla. Kreikkalaiset työläiset keräävät suosiota rukoilemalla jumalilleen temppeleissä, ja egyptiläiset rakentamalla monumentteja sekä patsaita jumalilleen. Viikingit rakastavat taistelua joten heidän suosionsa kasvaa jumalten silmissä milläs muullakaan keinolla kuin tappelemalla. Muut resurssit ovat tutut ruoka, puu ja kulta, joista ruokaa voi kerätä usealla eri tavalla. Viikinkien työläiset kantavat mukanaan kärryjä, joihin he keräävät resurssit, joten heidän ei tarvitse palauttaa niitä kylän keskukseen tai muuhun resurssirakennukseen. Viikinkien työläiset eivät myöskään rakenna rakennuksia, vaan sen hoitavat sotilaat.

Juoni seuraa Atlantislaisen Arkantoksen matkaa ympäri välimerta pelastaakseen kotikaupunkinsa, ja se sisältää monia historiallisia ja myyttisiä kohtauksia, kuten Troijan puuhevosen ja matkan läpi Hadeksen manalan sekä manalan joen ylityksen. Juonessa ei aina taistella eri kulttuuria vastaan vaa myös omiaan vastaan, ja ollaan usein liittoutuneena jonkin toista kulttuuria edustavan kansan kanssa. Tehtäviä on paljon ja ne ovat mukavan vaihtelevia. Kansojen jyrkkien erilaisuuskien myötä eri kansalla pelaaminen tuo peliin huomattavasti Age of Empiresin kansoja enemmän vaihtelua. Taruolennot ovat näyttäviä ja kekseliäitä. Esimerkiksi Hydra, jonka päiden lukumäärä ja samalla tappoteho kasvaa jokaisen tapon myötä olennon muuttuessa entistä tehokkaammaksi tappokoneeksi. Taruolennot ovat usein melko ylivoimaisia taistelussa, mutta kyllä perusyksiköilläkin on tarvetta taistelussa. Ne on hyvin tasapainoteltu perus kivi-paperi-sakset tasolla.

Age of Mythology on erilaisuutensa takia ehdottomasti paras Age of -pelini. Kansojen erilaisuuden tuoma epätasapaino luo haastetta taktikointiin, mutta pitää samalla pelin erittäin tasapainoisena. Grafiikka on tuttuun tyyliin erittäin kaunista ja yksityiskohtaista. Äänet sekä musiikki ovat komeaa ja ääninäyttelykään ei erityisemmin ärsytä. Tekoäly ei totutusti ole maailman parasta, mutta antaa silti tarpeeksi vastusta. Juoni on hauska ja mielenkiintoinen sekä pitkä nykypuulla mitattuna. Kokonaisuutena Age of Mythology on siis erittäin hieno pelikokemus: Kokoelmani toistaiseksi paras reaaliaikainen strategiapeli.

Sain Age of Mythologyn joululahjaksi vuonna 2002. Yksi mukava bonus pelissä on sen mukana tuleva sälä. Kaipaan niitä aikoja kun jokaisen pelin (erityisesti strategia sellaisten) mukana tuli paperinen ohjekirja, sekä erilaisia hienoja taulukoita. Ei sähköisessä jakelussa mitään vikaa ole, mutta kyllä minä mieluiten ottaisin hyllyyni kotelon komistamaan kaikkine ohjekirjoineen ja taulukoineen, mutta myös mahdollisuuden tehdä pelistä levyimagen, jotta alkuperäinen tuote säilyy kotelossaan "varmuuskopiona" eikä tarvitse sählätä levyjen kanssa riskeeraten niiden kunnossa pysymisen.

Hyvää:
+ Grafiikka ja äänet
+ Monipuolisuus
+ Kansojen erilaisuus
+ Jumalat, myyttiset olennot ja teema yleensä
+ Pitkä kampanja ja sen mielenkiintoinen tarina


Huonoa:
- Myyttiset olennot joskus liiankin vahvoja
- Tekoäly varauksin

Lisää DVD-hankintoja

Taas tuli käytyä Anttilan alennusmyynnissä DVD-ostoksilla. Tällä kertaa V niin kuin verikoston kahden levyn versio oli päässyt loppumaan :/. Otin tämän merkkinä siitä, että minun tulee ostaa jo eilen harkitsemani Riddickin aikakirjan kahden levyn Director's Cut versio. No sen kanssa sitten painelin kassalle ja ilokseni sen hinta oli pari euroa alempi kuin mitä hintalapussa luki =)! Matkalla ulos kaupasta huomasin vielä Sky Captain and the World of Tomorrow kahden levyn version halpaan hintaan, joten nappasin sen kainaloon ja juoksin :o! No ei… ihan kassalle maksoin senkin kiltisti. Se tosin maksoi saman verran kuin hintalapussa sanottiin, mutta kotona huomasin eilistä kuittia katsellessa, että The Rockin kahden levyn versio myös maksoi pari euroa vähemmän kuin hintalapussa sanottiin… mahtavaa =)!

Lisäksi hankin Clas Ohlssonilta viiden metrin pituisen kullatun komponentti johdon sekä optisen digital audio johdon. Niiden avulla pääsen nauttimaan uuden HD-telkkuni (kuvassa) HD ominaisuuksista entistä paremmin!

Tai siis itse asiassa vain komponenttijohdon ansiosta, sillä äänihän ei mitenkään liity HD-valmiuteen :D!

keskiviikko 10. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa VI

Age of Empires III
Genre: Reaaliaikainen strategia
Kehittäjä: Ensemble Studios
Julkaisija: Microsoft
Vuosi: 2005
Arvosana (asteikolla 0-10): 8,8

Age of Empires 3, kokonimeltään Age of Empires III: The Age of Discovery, sijoittuu kokonimensä mukaan löytöretkien aikaan sekä teollistumisen aikakauden alkuun. Pelin kampanja alkaa vanhalta mantereelta ja seuraa kolmen kampanjan verran Blackin suvun kuvitteellista tarinaa pohjois- ja väli-Amerikoissa heidän taistellessa mystistä järjestöä vastaan tämän etsiessä nuoruuden lähdettä. Eli peli ei siis ole tarinan osalta historiallisesti tarkka. Mutta pelin yksiköt ovat tyypillisiä aikakaudella ja suurin osa niistä perustuu ruudin käyttöön. Saavuttaakseen voiton niillä ei kuitenkaan tarvitse olla mikään ruudinkeksijä (:D), sillä tekoäly on pelilajille tyypillisesti paikoin heikkoa. Ei kuitenkaan onneksi yhtä heikkoa kuin sarjan edellisessä osassa, sillä vihollinen osaa tällä kertaa hyökätä isollakin joukolla kerralla.

Age of Empires sarjan kolmas osa on peruskaavaltaan samaa tuttua huttua kuin kaksi edellistä osaa. Suurimpana uutuutena on Euroopassa sijaitseva kotikaupunki, joka on mukana lähes jokaisessa tehtävässä. Kun kokemusta kertyy tietty määrä saa pelaaja valita jokaisen tehtävän jälkeen kotikaupungista jonkin lukuisista avustuskorteista, joita voi käyttää tehtävien kuluessa saatavilla kokemuspisteillä. Kortteja on monenlaisia kuten esimerkiksi lisäjoukkojen tai lisäresurssien lähetyskortteja, palkkasotureista koostuvia miniarmeijoita, parannuksia eri rakennuksille tai yksiköille sekä alkuperäiskansoihin liittyviä kortteja. Useimmat korteista voi käyttää vain kerran jokaisessa tehtävässä. Useimmissa tehtävissä jostain kartalta löytyy myös alkuperäiskansoja, joiden kanssa voi useimmiten liittoutua ja käydä kauppaa sekä ostaa ainutlaatuisia intiaanisotureita.

Useimmissa tukikohdan rakennustehtävissä on myös kauppareitti, jonka varrelle määrättyihin paikkoihin kauppoja rakentamalla saa resursseja tai kokemuspisteitä joka kerta kun reittiä kulkeva kauppias kulkee ohitse. Myöhemmin kauppareitin voi päivittää vankkureilla kuljettavaksi ja vielä myöhemmin rautatieversioksi. Siirryttäessä aikakaudelta toiselle valitaan kahdesta vaihtoehdosta jokin historiallinen henkilö. Henkilöstä riippuen siirtyminen tuo uusien rakennusmahdollisuuksien lisäksi mukanaan yksiköitä, resursseja, intiaanisotureita tai vaikka jo käytettyjen yksikkökorttien uudelleenkäyttömahdollisuuden.

Suurin osa tehtävistä on rakenna ja tuhoa tyyppisiä, mutta nyt mukana on edellisiä osia enemmän vaihtelevia tehtäviä ja tavoitteita. Tavoitteiden ja paikoin esiintyvien aikarajojen mukaan tulee tarkkaan harkita mitä kortteja missäkin vaiheessa valitsee. Tosin ensimmäistä kertaa pelatessa ei voi mitenkään tietää kannattaako esim. laivastokortteja valita tehtävien välillä vai ei, jos jatkossa ei enää tulekaan vahvaa laivastoa vaativia tehtäviä.

Hankin pelin syksytalvella 2005 jolloin aloittelin peliä, mutta kiireiden takia pelasin sen läpi vasta viime kesä-syksynä. Skirmish tehtäviä tai moninpeliä en ole pahemmin ehtinyt testailla. Age of Empires 3 on samankaltaisuudestaan huolimatta sarjansa selvästi paras osa. Uudistukset ja pikkuparannukset siellä täällä (kuten loputtomat pellot ja muu pikku automatisointi työläisten suhteen, sekä kevyet sotalaivat jotka myös osaavat kalastaa) tekevät siitä kakkososaa tuoreemman ja mielenkiintoisemman kokemuksen. Grafiikkakin on edellistä osaa selvästi hienompaa ja äänistä erityisesti bassoa kumisevat komeat tykinlaukaukset ovat hienoja.

Hyvää:
+ Useat uudistukset
+ Grafiikka
+ Äänet, erityisesti jyhkeät tykinlaukaukset
+ Vaihtelevat tehtävät ja tavoitteet


Huonoa:
- Tekoäly varauksin

DVD-hankintoja

Tänään tuli ruokaostosreissulla käytyä samalla Anttilassa alennusmyynnin takia. Sieltä tarttui mukaan kaksi lisäystä DVD-kokoelmaani: The Rock - paluu helvettiin (2 Disc Collector's Edition) ja Resident Evil: Apocalypse. The Rock on yksi lempi toimintaelokuvistani ja kun vielä kahden levyn version sai halvalla, niin pitihän se kokoelmaan saada. Resident Evil löytyy kokoelmastani jo, joten hankin halvalla kakkosen sen rinnalle. Huomenna voisin ehkä mennä uudestaan käymään Anttilassa, sillä siellä oli V niin kuin verikosto kahden levyn erikoisversio hintaan 9,99€. Shirazilla/Tonsalla on jo yhden levyn versio kyseisestä leffasta, joten täytyy vielä harkita jonkun aikaa. Pistinpä muuten kuvaan samalla leffaeväät vähän niinku Tontsa-style :D!