keskiviikko 21. maaliskuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XXXVII

Duke Caribbean: Life's a Beach
Genre: FPS
Kehittäjä: Sunstorm Interactive
Julkaisija: WizardWorks Software
Vuosi: 1997
Muuta: Vaati alkuperäisen Duke Nukem 3D:n tai Atomic Editionin
Arvosana (0-10): 8,4

Duke Caribbean - Life’s a Beach on lisäosa, jonka tapahtumat alkavat Duke Nukem 3D:n jälkeen. Duken onnistui siis piestä muukalaiset ja estää heidän aikeensa, joten vihdoin Duke lähtee ansaitulle Karibian lomalle huomatakseen vain, että muukalaisetkin ovat siellä ”lomailemassa”. Eli jälleen täytyy pelastaa maailma, tai ainakin osa siitä. Duke seikkailee Karibialla mm. hotellissa, markkinoilla, vesipuistossa ja raunioissa läpi seitsemän tehtävän ja yhden salakentän. Lisäksi pelin mukana tulee neljä moninpelikarttaa.

Uuden episodin lisäksi Duke Caribbean tuo mukanaan teoriassa täysin uudet aseet, tavarat ja viholliset. Käytännössä ne ovat samat vanhat aseet uudella ulkonäöllä ja äänillä, mutta muutama oikeasti uusi vihollinen pelistä löytyy, kuten ärsyttävä lokki, joka paskoo päälle minkä kerkeää. Vanhat viholliset on puettu lomavaatteisiin, kuten Havaiji-paitoihin, aurinkolaseihin, leihin ja uimaleluihin. Entiset lentoaluksilla lennelleet siat pomppivat nyt uimalelulla maata pitkin. Suojana toimii tietysti aurinkovoide, terveyttä saa banaaneista ja steroidit korvaa tulinen kastike. Vanhat pistooli ja haulikko on korvattu vesiaseilla, konekivääri myrkkynuoliaseella, sinko kookospähkinälaukaisimella, putkipommit räjähtävillä ananaksilla, kutistusase voodoo-sormuksella, jäädytysase jääpalakoneella ja lasermiinat voodoo-ansoilla. Kumma kyllä vesiaseet toimivat kaikkien muiden aseiden tavoin myös veden alla.

Huumoria siis löytyy jälleen aimo annos varsinkin kun Dukella on iso tukku uusia hauskoja one-linereita. Myös seksuaalisen materiaalin määrä on lisääntynyt, sillä Dukehan seikkailee lämpimässä lomaparatiisissa, joten on täysin luonnollista, että kaikki naiset ovat hyvänäköisiä ja bikineihin puettuja. Tällä kertaa osa naisista myös liikuskelee ympäriinsä ja puhuu Dukelle kysymättäkin, mm. kehuen hänen pyssynsä kokoa. Kokonaisuutena Duke Caribbean on paras pelaamistani lisäosista, koska uuden episodin lisäksi se tuo siis mukanaan hauskasti muokatut aseet ja viholliset, toisin kuin Duke it out in D.C. Lisäksi Caribbeanin kentät ovat entistä innovatiivisempia ja monipuolisempia, kuten vesipuisto, jossa on monia monimutkaisia vesilaitteita. Hankin pelin samoihin aikoihin Atomic Editionin kanssa ja olen pelannut sen kerran läpi.

Hyvää:
+ Hauskat "uudet" aseet ja viholliset
+ Entistä monipuolisemmat kentät


Huonoa:
- Lyhyehkö
- Ei graafisia parannuksia


tiistai 20. maaliskuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XXXVI

Duke Nukem 3D: Atomic Edition
Genre: FPS
Kehittäjä ja julkaisija: 3D Realms
Vuosi: 1996
Arvosana (0-10): 9,0
Duke Nukem 3D:n omistajille: 7,6

Duke Nukem 3D Atomic Edition (toiselta nimeltään Plutonium Pak) on paranneltu ja laajennettu versio aiemmin samana vuonna julkaistusta Duke Nukem 3D:stä. Se siis sisältää aiempien kolmen alkuperäisen episodin lisäksi uuden neljännen episodin, joka koostuu yhdestätoista tehtävästä. Vaikka Duken onnistuikin estämään maailmanvalloituksen ja pelastamaan naiset, eivät muukalaiset suinkaan ole lyötyjä. He aikovat luoda risteytysrodun saattamalla yhden vangitsemistaan naisista raskaaksi. Peli alkaa soluttautujan kuvaamasta materiaalista kun nainen alkaa synnyttää. Duken on siis jälleen estettävä muukalaisten kieroutuneet aikeet.

Uusi episodi tarjoaa paitsi 11 taattua 3D Realms laatua olevaa kenttää, myös yhden uuden aseen ja muutaman vihollisen. Uusi ase on kutistajan vastakohta eli laajentaja, joka laajentaa sen uhreja kunnes ne poksahtavat komeasti. Uusiin vihollisiin on otettu entistä enemmän vaikutteita Alien elokuvista, sillä yksi uusista vastustajista muistuttaa erehdyttävästi Alienia terävine kynsineen ja vihreine verisoluineen. Toinen uusi muukalaismuoto on LAPD:n sian ajama minitankki. Lisäksi pelissä on tietysti uusi loppuvastus, mutta siihen lisäykset sitten jäävätkin vihollisten ja tavaroiden osalta.

Atomic Editionissa on useita muita pikku säätöjä, korjauksia ja parannuksia alkuperäiseen peliin verrattuna, mutta niistä kaikki tai ainakin suurimman osan saa alkuperäiseen peliin päivityksen muodossa. Siksi peliä on vaikea suositella Duke Nukem 3D omistajille, sillä silloin saa tavallaan vain yhden uuden episodin, aseen ja muutaman vihollisen. Kätevimpiin parannuksiin kuuluvat mm. maksimiresoluution nostaminen sekä näppäinten ja muiden asetusten entistä helpompi ja monipuolisempi muokkaus myös kesken peli eikä erillisestä setup ohjelmasta. Peli on myös huomattavasti Windows ystävällisempi ja muokattavampi. Aidon Atomic Editionin mukana tulee kaikenlaista keräilysälää ja ohjetta auttamaan pelaajia modaamaan peliä entistä helpommin ja monipuolisemmin ja sen koodia on myös muokattu aloittelijaystävällisemmäksi.

Atomic Editionissa ja sen uudessa episodissa on tallella kaikki Duke Nukemin parhaat puolet, kuten huumori sekä monipuoliset ja hyvin toteutetut kentät. Siinä on myös korjailtu monia pikkuvikoja ja monipuolistettu säätöjä, sekä tehty muita parannuksia joista tosin suurin osa tulee myös normaalin päivityksen mukana, joten vähäisen uuden pelisisällön takia Atomic Edition ei välttämättä ole suositeltava hankinta Duke Nukem 3D:n omistajille. Mutta nykyäänhän sen hinta keikkuu varmaan jossain puoli-ilmaisen tienoilla. Itse "hankin" Atomic Editionin vasta joskus viime vuonna, enkä ole vielä pelannut sitä ihan loppuun asti.


Hyvää:
+ Uudessa episodissa on alkuperäisten parhaat puolet tallella
+ Bugeja korjattu ja säätövaraa lisätty ja helpotettu
+ Pelittää paremmin Windowsilla ja on helpommin modattavissa


Huonoa:
- Vain yksi uusi ase ja kolme uutta vihollista
- Pikkukorjaukset ja muutokset saa myös ilmaisena päivityksenä

maanantai 19. maaliskuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XXXV

Duke Nukem 3D
Genre: FPS
Kehittäjä & julkaisija: 3D Realms
Vuosi: 1996
Arvosana (0-10): 8,8

Duke Nukem 3D:n nimihenkilö Duke Nukem on maailman machoin ja egosentrisin äijä, naistenmies ja yleensäkin hiton kova jätkä, jota naiset rakastavat ja joita hän rakastaa sekä inhoaa kaikkea heitä uhkaavaa. Duke Nukem sarjan kolmannessa ja pelin nimestä helposti päätellen ensimmäisessä kolmiulotteisessa osassa pelaaja astuu jälleen Duken saappaisiin tehtävänään pelastaa maailma. Tällä kertaa avaruusoliot hyökkäävät Los Angelesiin, muuttaen paikalliset pollarit käveleviksi ja vihamielisiksi sioiksi ja kaapaten useita Dukelle rakkaita ihmisiä: Naisia. Duken sanat “Nobody steals our chicks… and lives!” kiteyttävät hänen motiivinsa hyvin.

Peli sijoittuu johonkin lähitulevaisuuteen ja alkaa siis Los Angelesista, kun muukalaiset ampuvat alas Duken lentoaluksen, jolla hän yritti lähteä niiden perään. Duke kiroaa “Damn those alien bastards for shooting down my ride!” ja peli voi alkaa. Piestyään muukalaiset Amerikassa Duke kiroaa ”I’m coming to get the rest of you alien bastards!” ja lähtee avaruuteen maanpuolustusavaruusasemalle ja kuuhun. Hoideltuaan muukalaiset avaruudessa täytyy Duken vielä matkustaa Japaniin pieksemään viimeistenkin muukalaisten lätyt sanoin ”It’s time to kick ass and chew bubblegum… and I’m all out of gum!” Peli siis kulkee läpi kolmen episodin ja koostuu yhteensä 28 tehtävästä. Jokaisen tehtävä on erillinen kokonaisuus, jolla on kuitenkin yleensä selvä yhteys seuraavaan tehtävään. Kaikki tehtävät päättyvät itsetuhonapin painamiseen, paitsi episodien viimeiset tehtävät, joissa tulee tappaa pomovastus. Tehtävien lopuksi näytetään juonivideoita vain episodien lopulla, mutta kaikkien tehtävien päätyttyä pelaajalle kerrotaan kuinka monta kaikista vihollisista tuli tapettua, montako salapaikkaa pelaaja löysi, ja paljonko aikaa kului verrattuna par aikaan ja tekijätiimin ennätysaikaan. Kun painaa jotain näppäintä jatkaakseen heittää Duke jonkun one linerin ja seuraavan kentän nimi ja latausruutu ilmestyy.

Läpi kenttien vastaan tulee erilaisia vihollisia, kuten pistoolein, lentorepuin ja joskus myös teleportaatiovälinein varustettuja, koirien tapaan murisevia muukalaisia. Entiset LAPD:n lainvalvojat käyvät päälle haulikoin ja luotiliivein varustettuna sekä joskus myös lentoaluksella lennellen. Muukalaisista löytyy myös konekiväärillä räiskiviä kahdella jalalla käveleviä rotan näköisiä ketteriä otuksia, jotka myös lennättävät ulostettaan kaaressa Duken päälle. Uhkaavimpia vastuksia ovat lentävät otukset, jotka ampuvat raketteja peräpäästään. Viholliset ovat saaneet vaikutteita ainakin Alien elokuvista, sillä erityisesti avaruusasemilla ja kuutukikohdassa nähdään paljon munia, jotka avautuvat Alien elokuvien tapaan ja joista ryömii esiin katoissakin ryömiviä naamalle tarttuvia facehuggereita muistuttavia olentoja, jotka kuitenkin saa helposti irti. Munien ohella pelistä löytyy Alien leffojen tapaan orgaaniseen kasvustoon vangittuja naisia, jotka vaikertavat ”Kill me!” Useimmiten naisen tappamien kuitenkin johtaa vihollisen tai vihollisjoukon ilmestymiseen. Myös vapaana olevien naisten kuten strippareiden tappamien tuo rangaistukseksi paikalle vihollisia. Mahtipontisesti ja karmivasti karjuvia ja ulvovia pomovastuksia lukuun ottamatta ehdottomasti karmivin vastustaja on energiarenkaita ampuva lentävää mustekalaa muistuttava olio, joka päästää itsekseen pirullista delfiiniä muistuttavia narinaääniä ja selkäpiitä karmivia huutoja vahinkoa saadessaan.

Muukalaisten kurmottamiseen pelistä löytää yhdeksän erilaista asetta: Pistooli, haulikko, konekivääri, sinko, putkipommeja, kutistusase, sarjatulena miniohjuksia ampuva ase, lasermiina ja jäädytysase. Aseita ja niiden ammuksia saa satunnaisesti myös vihollisilta. Ammuksia mukaan mahtuu rajattu määrä per ase, jota on kasvatettu 1.5 päivityksessä eli Atomic Editionissa. Lisäksi Duke voi ampuessaan potkia toisella jalalla ja ammusten loputtua molemmilla jaloilla ennen päivitystä bugin ansioista jopa yhtä aikaa ja samalla juosten. Hauskimmat aseet ovat kutistusase ja jäädytysase, joista ensimmäinen kutistaa viholliset tallauskokoisiksi ja jälkimmäinen jäädyttää heidät kokonaan. Molempien vaikutus kuitenkin lakkaa melko pian, jollei pelaaja litistä kutistettuja tai potkaise hajalle jäädytettyjä vihollisia, joka tapahtuu onneksi automaattisesti tarpeeksi lähelle mennessä. Pelistä löytyy myös muutamia hyödyllisiä mukana kulkevia välineitä, kuten pimeänäkölasit, lentoreppu, parantava lääkelaukku, vihollisia hämäävä hologrammi ja juoksunopeutta väliaikaisesti tehostavat steroidit. Kentistä voi poimia myös luotiliivejä, perinteisiä kertakäyttöisiä lääkelaukkuja, sekä Atomic Health -salaesineitä, jotka parantavat Dukea viidenkymmenen pisteen verran jopa yli maksimimäärän eli sadan.

Pelin etenemisen kannalta tärkeimmät esineet ovat avainkortit, joita pelissä on kolmea eri väriä. Jokainen värikoodattu kortti sopii tiettyyn oveen tai laitteeseen jossain päin kenttää ja on käytettävissä vain kerran, jonka jälkeen ovi aukeaa ilman korttia. Useimmiten jokaisen kortin löytäminen on kentän läpäisyn kannalta välttämätöntä, mutta ne voivat myös avata salapaikkoja. Useimmiten salapaikat kuitenkin löytyvät piilossa olevista koloista ja ilmastointikanavista, tai seinässä olevasta halkeamasta, jonka voi räjäyttää hajalle. Paitsi Atomic Health -salaesineitä, salapaikoista voi löytää myös ennennäkemättömiä aseita ja reittejä salakenttiin. Salakentän löydettyään ei enää voi tai edes tarvitse palata kenttään, josta löysi reitin sinne.

Kentät ovat hyvin ja monipuolisesti suunniteltuja, ja niissä näkee monia sen ajan kolmiulotteisille räiskintäpeleille ennennäkemättömiä ominaisuuksia, kuten avoimia sekä todella korkeita ulkotiloja, kokonaisia vedenalaisia kaupunkeja ja interaktiivisia esineitä. Avainkorttilukijoiden lisäksi Duke voi mm. käännellä valokatkaisijoita, käydä vessassa, juoda niistä tai muista lähteistä vettä parantaakseen hitaasti itseään, räplätä biljardipöytää tai videopeliä, antaa strippareille rahaa ja katsella valvontakameroiden kuvaa. Vaikka esineiden käyttämisellä ei pelin etenemisen kannalta ole merkitystä tuovat ne pelimaailmaan siellä olon tunnetta ja aitoutta. Lisäksi valvontakameroiden katselulla näkee monien vihollisten sijainnin ja pystyy havainnoimaan mitä jossain kauempana tapahtuu, kun painaa jotain nappia. Nappulat ovatkin kortinlukijoiden lisäksi ainoat etenemiseen vaikuttavat esineet, ja niitä on paikoin myös monta vierekkäin, jolloin pelaajan tulee etsiä oikea yhdistelmä, joka avaa jonkin oven tai käynnistää keinon päästä eteenpäin.

Kenttien maisemat vaihtelevat kaduista, kanjoneista ja vankilan pihasta sekä muista ulkotiloista elokuvateattereihin, baareihin, toimiostoihin ja avaruusasemiin sekä muihin sisätiloihin. Niissä on ovien lisäksi monia muita liikkuvia osia, kuten erittäin korkeitakin hissejä, sortuvia rakennuksia ja pyöriviä hammasrattaita, joiden välistä pelaajan tulee mahtua ajoittamalla liikkeensä oikein. Monien ikkunoiden lasit ovat rikottavissa, ja paikoin seinät voi räjäyttää auki ja skriptatuissa kohdissa ne myös räjähtävät itsekseen. Välillä ryömitään ilmanvaihtokanavissa tai viemäreissä facehuggereita vältellen, kun taas toisaalla kiivetään kanjonin viertä ylös väistellen lentoreppumuukalaisten luoteja tai sukelletaan tulvan alle jääneen kaupungin toimistotalon huoneissa ja käytävissä varoen haita ja mustekaloja, joten vaihtelua, mielikuvitusta ja tunnelmaa kentissä riittää moniin muihin sen ajan peleihin, kuten Doomeihin ja ensimmäiseen Quakeen verrattuna. Kentät eivät myöskään ole läheskään niin putkimaisia, sillä useimmat kentistä ovat täynnä monia vaihtoehtoisia reittejä ja vaativat pientä edes takaisin kulkemista avaamaan avainkorteilla ovia. Suunnistuksen helpottamiseksi esille voi ottaa kaksiulotteisen kartan, joka laajenee sitä mukaan kun kenttää tutkii. Kartan saa rautalankamallina kolmiulotteisen näkymän päälle tai yksinään täytettynä versiona, jolloin Duke voi silti liikkua normaalisti, joskin esineiden päälle hyppääminen voi olla hankalampaa.

Pelin ohjaus toimii ilahduttavasti myös näppäimistöllä ja hiirellä, tosin ylös ja alaspäin katsominen on ensimmäisiin oikeasti kolmiulotteisella moottorilla tehtyihin peleihin kuten Quakeen verrattuna jokseenkin kankeaa ja luonnotonta. Duke Nukem 3D onkin minulle se peli, jossa opettelin mm. sivuttain liikkumisen ja hiiren sekä näppäimistön käytön FPS pelin ohjaamiseen. Näppäimet voi muokata haluamikseen hiiren eri suuntia ja tuplaklikkauksia myöten, tosin tämä täytyy tehdä erillisestä setup ohjelmasta ennen Atomic Editionia. Pelin alkuvalikossa pyörii demo, joita voi myös itse nauhoittaa missä vain ja niin paljon kuin kovalevytila sallii, jolloin ne pyörivät peräkkäin alkuvalikossa. Demon äänet saa päälle poistamalla alkuvalikon näkyvistä escape -näppäimellä. Tallentamista varten on rajattu määrä paikkoja eikä pikatallennusta ole, mutta tallennusvalikon saa pikanäppäimellä esille.

Pelin grafiikka on nykykäsityksen mukaan rumaa, mutta aikoinaan se oli hienoa, monipuolista ja jo alle 640x480 resoluutiolla myös pinnoilla olevan tekstin osalta selkeää. Duken maailma on täynnä värejä, esineitä ja hauskoja yksityiskohtia, kuten leffajulisteita ja televisioita, joissa pyörii lyhyt filmi. Tosin suurin osa maailman esineistä on kaksiulotteisia, joten jotkut niistä ”kääntyvät” sitä mukaa, kun pelaaja kiertää niitä. Vihollisetkin ovat kaksiulotteisia, mutta niillä on monta eri suunnasta näkyvää kuvaa ja erilaiset kuvat ampumiselle, osumiselle, kuolinanimaatiolla jne. Sujuvaa animaatiota varten kuvia on tosin melko vähän, joten liike voi paikoin näyttää karulta. Grafiikka-asetukset ovat muokattavissa resoluution ja kuvan koon osalta kesken pelin ja Atomic Editionissa resoluution saa jopa 1280x960 kokoiseksi. Peliin on nykyään saatavilla myös 3D High Resolution Pack, joka tekee vihollisista ja monista esineistä sekä pinnoista aidosti kolmiulotteisia.

Pelin äänet ovat monipuolisia ja selkeitä varsinkin aseäänien ja Duken puheen osalta, joka tosin kärsii paikoin kohinasta. Aseista erityisesti haulikko kuulostaa komealta ja muutkin aseäänet jytisevät sen aikaiselle pelille komeasti, paitsi kolmipiippuinen konekivääri kuulostaa enemmän sarjatulta ampuvalta äänenvaimennetulta pistoolilta. Räjähdysäänet ovat varsin hienoja, mutta itse räjähdys on kaksiulotteisuuden takia joskus omituisen näköinen. Vihollisten ääntely on runsasta ja monipuolista ja luo tunnelmaa kun viholliset voi joskus kuulla ääntelevän kulman takana tai seinän toisella puolella. Ympäristöstä lähtee erilaisia jatkuvia ääniä esim. humisevista laitteita sekä kolisevista laitteista lyhytkestoisia ääniä lähtee mm. kävelemällä puskien tai kasvien läpi, törmäämällä voimakenttään tai muuten käyttämällä interaktiivisia esineitä.

Musiikki on pelin tunnelmaan loistavasti sopivaa ja erityisesti alkuvalikon osalta hyvässä mielessä mieleenpainuvaa. Paras osa pelin äänistä on kuitenkin Duken vuorosanat. Duke heittää hauskaa macholäppää one linerien ja sarkastisten kommenttien muodossa paitsi juonen ennalta määräämissä kohdissa, myös esim. tappaessaan muukalaisia erityisesti räjäyttämällä tai litistämällä niitä. Hauskaa läppää lentää myös mm. vessassa käydessä, nappuloita etsiessä, liian kauan paikalla ollessa tai salapaikkoja löytäessä. Karaokebaarissa mikrofoonia käyttämällä Duke kajauttaa ilmoihin ”Born to be Wiiiiillllddd!” ja pelihallissa Duke Nukem II peliä räplätessä ”Hmm. Don’t have time to play with myself.” Vuorosanoista löytyy myös hauskoja viittauksia muihin ammuskelupeleihin ja leffoihin, kuten Doom, Quake, Postal ja Star Wars.

Muutenkin peli on täynnä mustaa huumoria ja hauskoja viittauksia elokuviin, peleihin, ihmisiin ja maailmantapahtumiin. Eniten huomiota on herättänyt kohtaus, jossa Duke löytää salapaikasta Doom -pelin päähahmo Space Marinea muistuttavan ruumiin ja sanoo ”That’s one doomed space marine!”, sillä id Software haastoi aikoinaan 3D Realmsin ja Apogeen asiasta oikeuteen, mutta hävisi lopulta jutun. Mustan huumorin lisäksi pelissä nähdään runsaasti kiroilua, väkivaltaa (joka tosin kohdistuu lähinnä muukalaisiin), verta ja alastomuutta ja naisia alentavia seksistisiä teemoja, joten pienille lapsille se ei missään nimessä sovi mutta vastuuntuntoisilla järkeville nuorille vanhempien harkinnan mukaan kyllä, sillä itsekin pelasin sitä varhaisnuorena enkä ole sen (tai minkään muunkaan) vaikutuksesta alkanut esimerkiksi litistämään kutistettuja muukalaisia, juomaan vessanpöntöstä tai kehumaan omaa pelikuvaani. Grafiikan takia väkivalta ja alastomuus eivät edes ole kovin realistisia nykyaikaisiin peleihin verrattuna. Pelissä on myös mahdollisuus salasanalla suojatulle lapsilukolle, joka poistaa kaiken veren, alastomuuden ja seksistisen viittaukset.

Kokonaisuutena Duke Nukem 3D on hyvin toteutettu ja hauska räiskintäpelien klassikko, joka oli monella tapaa piristävä kokemus muihin sen ajan peleihin verrattuna. Se toi FPS genreen paljon pientä uutta ja muutamia suurempiakin juttuja. Pelin pelaaminen on vielä nykyäänkin hauskaa ajanvietettä lukuisien virallisten ja epävirallisten laajennusten sekä grafiikkaparannusten ansiosta, eikä hauskaan Duken läppään ja monipuoliseen kenttäsuunnitteluun kyllästy helpolla. Ainoastaan vihollisten tekoäly on sen verran ennalta arvattavaa ja Duken liikkuminen niin nopeaa, että perusvihollisten tappamien kulman takaa on usein liiankin helppoa. Suunnanvaihtonopeutta on järkevästi vähennetty Atomic Editionissa ja onneksi pelissä on neljä eri vaikeusastetta, joista korkeimmalla ei edes voi käyttää huijauskoodeja ja viholliset heräävät henkiin jonkin ajan kuluttua. Sain aikoinaan pelin ensimmäisen episodin käsittävän Shareware version kaveriltani ja myöhemmin kokoversion kopion serkultani. Aiemmin mainittujen asioiden opettelua helpotin koodien käytöllä, joista kuolemattomuuskoodia en pitkään aikaan tiennyt, vaan latasin aina pelin lopusta olevan serkkuni tekemän tallennuksen, jossa se oli päällä. Näin tappamalla loppuvastuksen pystyin aloittamaan uuden pelin tai lataamaan vanhan tallennuksen kuolemattomuuskoodi päällä. Sittemmin olen kyllä läpäissyt pelin monta kertaa ilman koodejakin. Jonkin aikaa sitten hankin pelin Atomic Editionin ja monia lisäosia, joita olen sittemmin välillä pelaillut ja jotka arvostelen viikon kuluessa jos jaksan ja ehdin.

Hyvää:
+ Monipuoliset ja hyvin suunnitellut kentät ja niiden puzzlet
+ Sen aikaiseksi peliksi elävä maailma täynnä interaktiivisia esineitä
+ Aseäänet, musiikki, vihollisten ääntely ja niiden luoma tunnelma
+ Duken heittämät läpät
+ Muu runsas huumori
+ Moderni tarkasti säädettävä näppäimistö- ja hiiriohjaus…


Huonoa:
- … joka tosin takkuilee pystysuunnassa tähdätessä
- Osa kaksiulotteisista esineistä karun näköisiä
- Liiankin nopea suunnanvaihtonopeus helpottaa peliä

sunnuntai 18. maaliskuuta 2007

VHS-kokoelmani esittely: Osa XI

The Patriot
Genre: Sotadraama
Ohjaaja: Roland Emmerich
Pääosassa: Mel Gibson
Maat: Saksa/USA
Vuosi: 2000
Kesto: 2h 39min
Ikäsuositus: S-14
Arvosana (0-10): 7,5

Benjamin Martin oli oman aikansa sotasankari ja legenda, joka taisteli ranskalaisia ja intiaaneja vastaan. Nyt hän haluaa vain elää kaikessa rauhassa. Mutta kun brittisotilaat marssivat South Carolinaan ja riistävät Martinilta perheen ja vapauden, on aika tarttua aseisiin. Rinnallaan vanhin poikansa Gabriel - nuori, isänmaallinen idealisti- Martin käy taistoon raakalaismaisia sotilaita vastaan. Pian Martin saa havaita, että vapauttaakseen perheensä hänen on vapautettava koko maa... Oscar ® voittaja Mel Gibson (”Payback”, ”Braveheart - taipumaton”, ”Tappava ase 1-4”) esittää pääosaa tässä toiminnalla, näyttävillä taisteluilla ja mahtipontisella kuvauksella maustetussa tarinassa, joka kertoo legendaarisesta sotasankarista ja hänen osastostaan Amerikan vallankumouksessa eli vapaussodassa. Hänen Gabriel poikaansa esittää nouseva tähti Heath Ledger (”10 Things I Hate About You”). Tämän historiallisen mestariteoksen on ohjannut Roland Emmerich (”Independence Day”) ja käsikirjoituksesta vastaa Robert Rodat (”Pelastakaa sotamies Ryan”).

The Patriot on Amerikan sisällissotaan sijoittuva mahtipontinen sotaspektaakkeli. Varsin komeissa taisteluissa nähdään kerralla tuhansia näyttelijöitä sotimassa aidon näköisissä vetimissä sen ajan aseilla ja tavoilla. Välillä leffa jopa naurattaa, sillä tuolloin sotaa käytiin pysymällä tiukassa rivissä vaikka tykinkuulia satelee niskaan, joten monet sotilaat kuolivat koska eivät saaneet väistää kuulia poikkeamalla muodosta. Joukot marssivat hölmösti riveissä ampumaetäisyydelle vailla mitään suojaa ja vuorotellen suolasivat rivi kerralla vastustajia. Onpas järkevää. No ainakin The Patriot on historiallisesti tarkka ja taistelut ovat hyvin toteutettuja. Leffassa kyllä ihmetyttää sen saama S-14 luokitus, vaikka siinä mm. tykinkuulat silpovat hienosti veri roiskuen sotilaita palasiksi minkä kerkiävät ja pistimet sekä miekat ovat ahkerassa käytössä. Taistelujen välissä onkin leffan huonoin puoli: Lukuisat tylsät kohdat ja niiden paikoin puuduttava dialogi. Elokuva olisi saanut olla lyhyempi ja vähemmän runsas tylsän keskustelun osalta ollakseen nautittavampi. Nyt se ansaitsee hädin tuskin kahdeksikon hienojen taisteluiden, niiden tunnelman ja toteutuksen ansiosta. Juoni perustuu historiallisiin tapahtumiin, joten sitä ei voi kehua yllättäväksi kuten ei vuorosanoja tai dialogiakaan, joka siis on paikoin liian pitkäveteistä. Mel Gibson hoitaa hommansa riittävän hyvin eikä muista näyttelijöistä ole pahemmin sanottavaa. Sain leffan vuonna 2001 lahjaksi vanhemmiltani tai joltain sukulaisiltani. Se on ihan kelpoa hyvin toteutettua ja kuvattua, mutta paikoin tylsää sotadraamaa, eli parempiakin olen nähnyt.

lauantai 17. maaliskuuta 2007

DVD-kokoelmani esittely: Osa X

Minority Report
DVD versio: Twinpack
Genre: Sci-fitoimintatrilleri
Ohjaaja: Steven Spielberg
Pääosassa: Tom Cruise
Maa: USA
Vuosi: 2002
Kesto: 2h 21min
Ikäraja: K-15
Arvosana (0-10): 9,4

Supertähti Tom Cruise tarjoilee ”väkevintä toimintaroolin tulkintaa” (David Ansen, Newsweek) ohjaaja Steven Spielbergin ”terävimmässä, vahvimmassa ja viihdyttävimmässä ohjaustyössä sitten Kadonneen aarteen metsästäjien” (Richard Corliss, Time). Washington D.C.:ssä ei ole tapahtunut yhtään murhaa kuuteen vuoteen - kiitos uskomattoman ’Precrime’ -teknologian, joka tunnistaa murhaajat ennen kuin he syyllistyvät rikokseen. Kun yksikön päällikkö (Cruise) saa yllättäen syytteen tulevaisuuden murhasta, on hänellä 36 tuntia aikaa selvittää kuka hänet on lavastanut tai hän päätyy ”täydellisen” järjestelmän – jonka kehitysprosessissa hän oli itse osallisena – uhriksi. Tiedossa on tajunnan räjäyttävä toimintatrilleri ja elokuvallinen saavutus, joka ”muistuttaa meitä miksi ylipäätään käymme elokuvissa” (Roger Ebert, Chicago Sun-Times).

Ollessani perheen kanssa kesällä 2002 Yhdysvalloissa näin siellä Minority Reportin trailerin ja mainoksia ja siitä lähtien halusin malttamattomana nähdä sen leffateatterissa. Meninkin sitten katosmaan sen heti Suomen ensi-illan aikoihin elokuussa isäni kanssa samalla testaten uutta leffateatteria Iso-omenassa. Enkä ollenkaan katunut… päinvastoin. Minority Report on ainakin toistaiseksi yksi 2000-luvun parhaista, ellei paras sci-fileffa sekä Tom Cruise leffojen ehdotonta parhaimmistoa. Sen juoni on harvinaisen onnistunut, kiinnostava sekä jännittävä, toiminta näyttävää sekä hienosti toteutettua ja käsikirjoitus sekä näyttelijöiden suoritukset onnistuneita. Eli jälleen loistavaa ohjaustyötä mestariohjaaja Steven Spielbergiltä, jonka hienoista leffoista, kuten Indiana Jonesit, Jurassic Park ja Pelastakaa sotamies Ryan, olen aina pitänyt.

Spielbergin monille leffoille uskollisesti Minority Reportkin tapahtuu komeissa puitteissa. Siinä on viety kiehtovilla ja komeilla tulevaisuuden futuristisilla maisemilla ja laitteilla kikkailu I, Robot ja The Island -elokuviakin astetta pidemmälle. Yksi mieleenpainuvimmista kohtauksista on kun Tom Cruise hyppii satoja kilometrejä tunnissa pystysuoraa ”autotietä” pitkin kiitäviä autoja pitkin paikasta toiseen. Edellä mainittujen leffojen tapaan myös Minority Reportissa nähdään merkittävän autovalmistajan pääosin elokuvan tekoa ja merkkinsä mainostusta varten suunnittelema ja rakentama upean näköinen futuristinen konseptiauto, jossa silmä lepää. Tom Cruisen toimintatähtikarisma toimii jälleen mainiosti ja muutkin roolisuoritukset ovat varsin onnistuneita. Onnistuneissa sivuosissa nähdään mm. Neal McDonough, Colin Farell ja Peter Stormare. Ekstroja levyllä valitettavasti ei ole edes kommenttiraidan vertaa, mikä on sääli, sillä Steven Spielbergin kaltaisen mestariohjaajan kommentit kiinnostavat paljon enemmän kuin tavallisten ”riviohjaajien” vastaavat. Itse leffa on lähes kympin arvoinen, mutta ekstrojen puutteen takia DVD:kään ei ansaitse sen enempää. Hyvillä ekstroilla se olisi noussut kymppiin. Melkein pitäisi vähentää pisteitä ekstrojen puutteen takia, mutta kyseessähän on halpa tupla-DVD, jonka levyt ovat ilmiselvästi peräisin kahden levyn versioista, sillä niissä lukee ”Disc 1”, joten mitään ekstroja en olettanutkaan välttämättä olevan.

perjantai 16. maaliskuuta 2007

Muuttopuuhia ja muistelmia

Viikonloppu vierähti vaihteeksi käyntiin, mutta tällä kertaa se ei merkannutkaan lepoa vaan työtä :o! No ihan vapaaehtoista palkatonta "työtä" tein käymällä läpi kertynyttä turhaa poisheitettävää roinaa, sillä olemme muuttamassa! Uusi pienempi kämppä tuli ostettua muutama viikko sitten ja muutto olisi tarkoitus tehdä ensi kuussa. Pikkuhiljaa tai nopeasti riippuen siitä kuinka pian saadaan vanha kämppää myytyä. No… koska uusi kämppää on lähes puolet pienempi kuin nykyinen (nykyisessä on mm. uima-allas B), isosiskoni entinen makuuhuone tyhjillään ja jättimäinen piha, jota vanhemmat eivät enää jaksa tai ehdi hoitaa ostettuaan Turun suunnalta mökin, jossa faija asuu arkipäivät), niin pitää päästä eroon kaikennäköisestä turhasta roinasta, jota vuosien varrella on kertynyt ihan liikaa.


Toiseksi vanhin säästetty kone (Pentium 133MHz)
Olen jo mm. pienentänyt vaatteideni määrään puoleen viemällä pieneksi jääneet vaatteet kirpparille ja heittänyt vanhoja lehtiä, lautapelejä sun muuta turhaa pois. Tänään vuorossa oli elektroniikkaromu, koska huomenna käy keräysauto lähistöllä. Ekassa kuvassa näkyy kaikennäköistä mitä heitetään pois. Löytyy vanhoja hiiriä, näppäimistöjä, modeemeja, kovalevyjä, CD asemia, korppuasemia ja jopa lerppuasema. Kahdet rätisevät kajaritkin olin melko turhaan säätänyt. Roskiin päätyi myös vanha ja paska Hama gamepad. Mutta pääsyy noiden pois heittämiseen on kolmen vanhan koneen ja yhden näytön poisheittäminen (kuvat 2, 3 ja 4). Noista koneista kun tuo kaikista vanhin eli pystymalli (uusimmasta ei nyt ole kuvaa) on ainoa johon ikivanhat hiiret ja näppikset sopivat, ja uudemmasta hiirestäkin puuttuu kätevä rulla, niin roskiin vaan… tai siis kierrätykseen. Tota vanhinta konetta tulee kyllä vähän "ikävä", sillä sen parissa on koettu vaikka mitä pelielämyksiä ja muistoja. Rest in peace my dear old friend :D! Oli kyllä aika homma käydä toi kaikki paska (:D) läpi irrottaen hyödylliset osat, joten kokoelmani esittelyä ei ole tänään tulossa. Mutta ensi viikolla jos jaksan ja ehdin, niin joka päivä tulee yksi arvostelu, sillä kyseessä on yhden pelin monet eri "osat"… näette sitten.















Vanha 17" putkinäyttö




Vanhin säästetty kone (Pentium 120MHz)

keskiviikko 14. maaliskuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XXXIV

Driver
Genre: Autopeli
Kehittäjä: Reflections Interactive
Julkaisija: GT Interactive
Vuosi: 1999
Arvosana (0-10): 8,0

Driver on autopeli, jossa pelaaja astuu Tanner -nimisen soluttautujakytän saappaisiin tehtävänään soluttautua Mafiaan ja nousta vähitellen kohti sen huippua. Nousu tapahtuu suorittamalla erilaisia ajotehtäviä rikollisille. Vaikka Tanner on rikollisten tietämättä kyttä, eivät katupoliisit pidä häntä sen enempää puhtaampana kuin muita mafian jäseniä, joten tehtävissä hänen tekonsa hälyttävät yhtälailla poliisin huomiota eikä kiinnijääminen ole vaihtoehto. Tehtäviä suoritetaan läpi neljän kaupungin vievän juonen, jota kuljetetaan tehtävien välillä videopätkillä. Pelattavat kaupungit ovat Miami, San Francisco, Los Angeles sekä New York, ja ne ovat tyyleiltään selvästi erilaisia ja niissä on muutamia tunnistettavia maamerkkejä. Autokanta sen sijaan vaikuttaa melko identtiseltä, eikä liikenteessä näe esim. busseja tai pitkiä rekkoja. San Franciscossa sentään kulkee ratikoita. Kaupunkien katuverkko on varsin mielikuvituksellinen aitoon asiaan verrattuna, eikä vinoja, kaarevia tai esim. siltoina risteäviä katuja nähdä ollenkaan. Erityisesti kaarteiden ja vinojen katujen puute tekee katuverkosta paikoin todella tylsän neliöiden ja suorakulmioiden viidakon.

Tehtävien tavoitteen vaihtelevat ihmisten tai tavaroiden kuljettamisesta paikasta toiseen autojen seuraamisen kautta niiden runnomiseen. Kokonaisuutena tavoitteet ovat varsin vaihtelevia ja loogisia. Monet tehtävistä ovat myös moniosaisia, jolloin esim. ensin haetaan ryöstäjät heidän piilopaikastaan, sitten viedään heidät huomiota herättämättä pankkiin, ja lopuksi karistetaan poliisit ja kuljetetaan heidät ja saalis turvaan. Moniosaiset tehtävät ottavat päähän joskus todella lujaa, kun vaikka selviää vihdoin perille lähes romuttuneella autolla ja saakin tiedon, että samalla autolla tulisi vielä jatkaa seuraavan osion läpi varovasti kuljettaen lavalla keikkuva räjähdelaatikko turvaan poliisien hönkiessä niskaan. Tallennus ei konsolityyliin onnistu kuin tehtävien välillä, ja jos vaikka läpäisee kolmiosainen tehtävän toisen osan hädin tuskin kasalla olevalla autolla, tulee koko sarja aloittaa alusta jos haluaa kolmanteen osioon parempikuntoisen auton. Onneksi välillä tehtäviä voi valita kolmestakin vaihtoehdosta, jolloin kaikkien läpäiseminen ei ole pakollista, eikä myöskään mahdollista, sillä muita vaihtoehtoja pääsee kokeilemaan vain lataamalla vanhan pelin tai aloittamalla uuden.

Kaikki tehtävät epäonnistuvat jonkun kahdesta ehdosta täyttyessä: Aika loppuu tai auto hajoaa. Näiden toteutumista edesauttaa rikosmittari, joka täyttyy pelaajan rikkoessa lakia lisäten perässä olevien poliisien määrää. Mitään varsinaista pidätystapahtumaa ei ole, vaan homma loppuu kuin seinään auton hajotessa vaikka pollareita ei olisi näkyvissä, sillä uutta autoa ei GTA-tyyliin voi napata kadulta. Rikosmittari täyttyy onneksi vain poliisien ollessa näköpiirissä todistamassa pelaajan rikkovan lakia. Jokaisen poliisiauton edessä on eräänlainen tutka, jolla he havaitsevat pelaajan tekemät rikkeet. Normaalitilassa tutka on vain pieni kapea kolmio jokaisen poliisiauton edessä, joten sen välttäminen on melko helppoa tarkkailemalla karttaa, jossa jokainen lähistöllä oleva poliisi erottuu selvästi. Pelaajan tehdessä ensimmäisen rikkeen, kasvaa kolmio noin kolminkertaiseksi ja poliisien aggressioaste lähes raivohullun partaalle. Rikokseksi riittää vaikka lyhtypylvään hipaisu, jonka jälkeen poliisiautot yrittävät henkensä uhalla runnoa pelaajan autoa käyttökelvottomaksi, kun taas he itse saavat vapaasti runtata tieltään satojakin siviiliautoja. Vaikeimpia ja ärsyttävimpiä tehtäviä ovat ne, joissa autoon ei saa tulla naarmun naarmua ja poliisit ovat alusta alkaen pelaajan kintereillä. Näitä tehtäviä joutuu joskus junnaamaan todella monta kertaa pääsemättä puusta pitkälle, jolloin huijauskoodien suuntaan kääntyminen on enemmän pakollista kuin vapaaehtoista.

Autoja pelissä on paljon erilaisia, mutta kaikki pelaajan käytössä olevat tuntuvat pitkään olevan kaupungin hitaimpia ruostekasoja - Ainakin poliiseihin verrattuna, jotka paahtavat urheiluautovauhtia pelaajan perässä alusta lähtien. Autojen pelti ruttaantuu näyttävästi ja kolarit ovat realistisen näköisiä. Teillä on myös kaikkea pikkuroinaa, joka saa kyytiä autojen suhahtaessa läpi tai ohi. Ikävä kyllä lyhtypylväät tai lenkkimakkaran paksuiset pikkupuut eivät anna periksi senttiäkään. Kaduilla kuljeksii harvaan myös jalankulkijoita, jotka ehtivät aina pois alta, joten heidän päältään ajaminen ei ole mahdollista. Ajomalli on toimiva ja näppäimistölläkin ohjaaminen on luontevaa. Kaikki kontrollit tulevat kätevästi tutuiksi kun tarinamoodin alussa pelaajan tulee suorittaa lyhyen ajan sisään useita ajotemppuja todistaakseen ajotaitonsa mafiosoille. Ensimmäisellä kerralla tämän temppuradan suorittaminen voi olla todella vaikeaa, mutta pienellä harjoittelulla ja oikeilla ajoituksilla kenestä tahansa tulee Häkkinen alta aikayksikön.

Rennommin ajotaitojaan voi testailla vapaalla ajamisella tai erilaisilla minipeleillä, kuten keilojen kaatamisella, fysiikan lakeja uhmaavalla betonimöhkäleautolla mahdollisimman suurta tuhoa aiheuttamalla tai yrittämällä pysyä hengissä mahdollisimman kauan viiden hurjistuneen poliisien hengittäessä niskaan. Minipelit ovat yksin tai kavereiden kesken varsin hauskaa ajanvietettä ja rentoutusta pääpelin välillä ärsyttävän vaikeista tehtävistä ja tiukoista aikarajoista. Erityisesti parin metrin päähän jääminen tavoitteesta ajan loppuessa ärsyttää, sillä luulisi pankkiryöstäjien osaavat itse kävellä pari metriä piilopaikkaan.

Driverin grafiikka on varsin näyttävää, mutta kärsii konsolirajoitteista maisemien putkahtaessa tyhjästä esiin varsinkin kovassa vauhdissa. Parasta grafiikassa ovat sääefektit. Erityisesti sateella syntyvä kiiltävä tienpinta on hieno. Myös auton ohjattavuus muuttuu sateella hienosti, mutta ehkä vähän liikaakin, sillä paikoin tuntuu kuin ajaisi jäällä kesärenkailla. Kelvot äänet koostuvat moottoreiden murinasta ja liikenteen hälystä sekä hyvästä ääninäyttelystä tyylikkäiden välivideoiden muodossa. Musiikki ei ole erityisen mieleenpainuvaa tai ärsyttävääkään. Tunnelma on kohdallaan erityisesti uusinnassa, jossa yksinkertaisella filmieditorilla voi vaihdella zoomauksia ja kamerakulmia hienoksi filmiksi, jonka voi tallentaa myöhemmin katseltavaksi.

Kokonaisuutena Driver on hyvällä ajotuntumalla varustettu ja hyvin toteutettu juonellinen kaahauspeli, joka kuitenkin kärsii liiaksi konsolitaustastaan ollakseen klassikkoainesta. Vapaammalla tallennuksella ja paremmin säädettävällä vaikeustasolla siinä olisi enemmän ainesta. Sain pelin yhdeltä isäni vironmatkalta ja - CD:n lakatessa toimimasta - myöhemmin myös kaveriltani. Pelin vaikeuden takia en ole koskaan onnistunut läpäisemään sitä noin kolmea neljäsosaa enempää, enkä uudempien parempien pelien sekä yleisen mielenkiinnottomuuteni autopelejä kohtaan ansioista ole pahemmin jaksanut edes yrittää uudestaan menetettyäni pelin tallennukset.

Hyvää:
+ Ajotuntuma ja auton käyttäytyminen
+ Kolarit ja peltien ruttaantuminen
+ Monipuoliset tehtävät

Huonoa:
- Tallennusrajoitukset
- Keinotekoinen vaikeuttaminen