keskiviikko 28. helmikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XXXI

Crazy Taxi
Genre: Autopeli
Kehittäjä: Strangelite / Hitmaker
Julkaisija: Activision Value / Sega
Vuosi: 2002
Arvosana (0-10): 6,7

Crazy Taxin PC versio on suora käännös alun perin pelihalleissa aloittaneelle ja myöhemmin mm. Dreamcastille, Playstation 2:lle ja GameBoy Advancelle käännetystä Crazy Taxista. Ainoastaan musiikkiraita eroaa alkuperäisestä. Alkuperäisen pelin teki Segan alaisuudessa toiminut Hitmaker ja julkaisun hoiti itse Sega. PC käännöksen teki Strangelite ja julkaisun hoiti Activision Value. Suoran käännöksen takia grafiikkaa ei ole yhtään parannettu vastaamaan PC:n tehoja ja äänetkin ovat samat melko yhdentekevät kuin pelihallissa. Ääninäyttely on hirveän ylinäyteltyä, mutta ei onneksi liian ärsyttävääkään. Animaatiokin on paikoin melko jäykkää, mutta selvästi parempaa kuin esim. the Italian Job -pelissä, jossa pois auton tieltä syöksyvät ihmiset vaihtuvat pystyasennosta suoraan vaaka-asentoon.

Crazy Taxin pääpeli tapahtuu suuressa kaupungissa, jossa tehtävänä on kuskata mahdollisimman paljon asiakkaita paikasta toiseen ennen ajan loppumista. Pelaaja voi valita muutamasta eri hahmosta, joilla jokaiselle on erinäköinen auto. Autojen tehot tosin ovat identtiset. Paitsi nopeasta palvelusta ihmisiä kuskatessa saa bonuksia myös hypyistä ja tiukoista ohituksista. Matkustajia on myös useaa eri vaikeusastetta, mikä tarkoittaa pidempää reittiä ja tiukempaa aikarajaa. Matkustajien kuskailu kaoottisessa kaupungissa on hauskaa jonkin aikaa, mutta alkaa todella pian toistaa itseään. Myös vaikeustaso on varsin korkea ja auton ohjaaminen on paikoin hankalaa, johtuen omituisesta ajotuntumasta ja ohjaustavasta. Ärsyttävästi myös valikoissa liikutaan samalla tavalla kuin autolla vaihdetaan vaihteita.

Kaupunkiseikkailun lisäksi pelissä on sarja erilaisia temppuja ja tehtäviä, kuten pituushyppy hyppyristä tai ison asiakasporukan kuskaaminen monimutkaisen radan läpi. Pituushypyssä tavoitepituutta on yleensä mahdoton saavuttaa ilman turboa, jonka tekeminen opetetaan vain tekstin muodossa. Turbon tekeminen vaatii sekunnin sadasosan tarkkaa ajoitusta, joka tekee kaikista sitä vaativista tempuista turhauttavan vaikeita. Sama koskee käsijarrukäännöstä, joka on todella vaikeaa turboakin hankalampi tehdä. Kaikissa tehtävissä on myös erittäin tiukat aikarajat, jolloin useimmiten yksi pienikin virhe tarkoittaa turhauttavaa alusta aloittamista. Aikarajoja voi tosin hiukan höllentää asetusvalikosta. Tehtävien läpäisy ei avaa mitään bonuksia kuten uutta kaupunginosaa pääpeliin tai uusia kuskeja vaan ainoastaan entistä vaikeampia lisätehtäviä.

Kokonaisuutena Crazy Taxi on varsin hupaisaa arcade ajelua, jossa kuitenkin on liikaa puutteita ja huonoja puolia ollakseen kiinnostava kovin pitkään. Pieninä annoksia sen voisi jaksaa läpäistä paremman puutteessa. Sain pelin kopion sedältäni muutama vuosi sitten. Peli on kuitenkin niin vanha ja hankala, että en ole pahemmin tosissani jaksanut yrittää sen läpäisyä.

Hyvää:
+ Musiikki
+ Pieninä annoksina hauskaa

Huonoa:
- Aikarajat ja vaikeusaste yleensä
- Käyttöliittymä ja auton ohjaus
- Grafiikka ja ääninäyttely

tiistai 27. helmikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XXX

Commandos: Beyond the Call of Duty
Genre: Reaaliaikainen taktinen strategia
Kehittäjä: Pyro Studios
Julkaisija: Eidos Interactive
Vuosi: 1999
Muuta: Lisäosa, joka ei vaadi alkuperäistä peliä
Arvosana (0-10): Ei arvosanaa

Commandos: Beyond the Call of Duty on itsenäinen lisäosa Commandos: Behind Enemy Lines peliin. Se koostuu vain kahdeksasta tehtävästä, jotka ovat vaikeusasteeltaan pääpeliä entistäkin vaikeampia. Vaikeutta kompensoidaan sotilaiden uusilla aseilla ja taidoilla. Mukana on myös kaksi uutta hahmoa, jotka ovat pelattavissa joissain tehtävissä. Tehtävät ovat entistä isompia ja tavoitteet vaihtelevat sotilaidensa pelastamisesta natsivankilasta salaisten dokumenttien varastamiseen. Uusia käteviä taitoja ovat mm. hämääminen heittämällä kivi tai jättämällä maahan tupakka-aski. Osa sotilaista voi tappamisen lisäksi kolkata viholliset takaapäin ja laittaa heidät käsirautoihin. Käsiraudoissa vihollinen ei pääse mihinkään, mutta tätä voi myös liikuttaa ja esim. pakottaa hämäämään muita sama- tai alempiarvoisia vihollisia, kunhan vanki pysyy liikuttelijan näkökentässä. Vakooja voi napata keneltä tahansa tajuttomalta viholliselta puvun hämätäkseen vihollisia. Sain pelin The World of Strategy III ”-kokoelman” mukana, mutta alkuperäisen Commandosin vaikeudesta johtuvan läpäisemättömyyden, entistä vaikeamman vaikeustason ja pelin vanhuuden takia en ole kokeillut sitä kuin muutaman ensimmäiseen tehtävään kohdistuvan yrityksen verran.

maanantai 26. helmikuuta 2007

Leffateatterikäynti Vol. 2: Saw III

Eilen tuli tosiaan hetken mielijohteesta käytyä katsomassa Saw III Tennispalatsin kahdeksanvuotissyntymäpäivätarjouksena kahdella eurolla, joten tässä on nyt pienimuotoinen arvostelu siitä.

Saw III
Genre: Kauhutrilleri
Ohjaaja: Darren Lynn Bousman
Pääosissa: Tobin Bell, Shawnee Smith, Angus Macfadyen, Bahar Soomekh
Maa: USA
Vuosi: 2006
Kesto: 1h 53min
Ikäraja: K-18
Arvosana (0-10): 8,4

Poliisi etsii kuumeisesti yhteisöä vavisuttaneiden julmien pelien taustapirua, joka on taas kerran onnistunut välttämään lain kouran. Uuden apulaisensa Amandan kanssa hän punoo yhä katalampia juonia muiden päänmenoksi. Tohtori Lynn Denlon (Bahar Soomekh) ja Jeff (Angus Macfadyen) joutuvat tahtomattaan nappulaksi hänen pirulliselle shakkilaudalleen...

Ensimmäinen asia joka Saw III:ssa nousee esiin pian alun jälkeen, on sen verisyys. Vaikka jo Saw sekä Saw II olivat verisyydeltään selvästi K-18 luokkaa, onnistuu Saw III tarjoamaan enemmän verta ja suolenpätkiä kuin edelliset osat yhteensä. Lisäksi leffassa nähdään jonkin verran alastomuutta, joten se ei todellakaan sovi lapsille tai heikkohermoisille. Paikoin verellä mässäily menee jo liiallisen puolelle ja häiritsee hiukan elokuvanautintoa, koska osan ällöttävyyksistä olisi yhtä hyvin voinut jättää mielikuvituksen varaan tehden elokuvasta kiehtovamman. Lisäksi elokuva kärsii sarjan aiemman jatko-osan tapaan nopeasta julkaisuaikataulusta: Saw ilmestyi vuonna 2004, toinen osa vuoden päästä ja kolmas osa jälleen vuoden päästä. Jos toisen ja kolmannen elokuvan tekoon olisi panostettu vaikka vuosi enemmän, olisivat ne varmasti voineet nousta lähemmäs loistavan ensimmäisen osan tasoa. Neljäs osakin on jo tekeillä ja se on edeltäjiensä tapaan tulossa ensi-iltaan jo seuraavana Halloweenina.

Kolmannen osan juoni jatkuu siitä mihin toinen osa päättyi eli Jigsaw on edelleen kuoleman kielissä otsalohkosyöpänsä kanssa. Tosin toisen osan lopussa loukkuun jääneen rikostutkija Eric Matthewsin (Donnie Wahlberg) kohtalo ei selviä aivan heti, vaan vasta myöhemmin elokuvan kuluessa. Tällä kertaa Saw on niin heikossa kunnossa, että hän ei kaappaa ihmisiä vain testatakseen heidän tahtoaan pysyä hengissä, vaan kaappaa lääkärin lähinnä pelastaakseen oman henkensä. Toisen elokuvan lopussa selvisi, että narkomaani Amanda (Shawnee Smith) auttoi heikkoa Jigsawia toteuttamaan ilkeät suunnitelmansa, ja Amanda jatkaa samaa linjaa kolmannessakin elokuvassa. Amanda alkaa kuitenkin omaksua roolinsa liiankin hyvin ja menee Jigsawiakin pidemmälle ihmisten kiduttamisessa kieroilla ansoillaan. Saw III paljastaa myös Amandan kiehtovan osuuden sarjan ensimmäisessäkin osassa.

Kaiken kaikkiaan juoni on jälleen todella kiehtova ja monisäikeinen vastaten moniin ensimmäisessä ja toisessa osassa auki jääneisiin kysymyksiin palaamalla ajassa taaksepäin useaan otteeseen. Loppu on jälleen melko yllättävä, mutta ei ollenkaan todella yllättäneen ensimmäisen osan tasolla. Lopussa moni elokuvan hahmoista kuolee, joten jos loistava juonikirjoitus jatkuu neljännessä osassa, tulee se varmasti olemaan monella tapaa hyvin erilainen kuin edeltäjänsä, jota toki myös jokainen jatko-osa on tähän mennessä omalla tavallaan ollut. Näyttelijäsuoritukset ovat jälleen mainioita ja pysyvät ehkä Saw II:ta hiukan paremmin koossa, sillä suurinta osaa hahmoista ei esitellä heti vaan vähitellen juonen edetessä ja jännitys lukuisien hahmojen kohtalosta säilyy aina leffan loppuhetkille saakka. Parhaiten loistavat koko sarjan läpi laatutyötä tehneet Tobin Bell ja Shawnee Smith. Jigsawin ansat ovat entistä kekseliäämpiä, pirullisempia ja Amandan ansioista myös epäreilumpia. Kokonaisuutena Saw III on hyvä jatko-osa loistavalle kauhusarjalle, joka on ehkä paras kauhusarja koskaan. Verisyydestään huolimatta sarjan kolmas osa on nautittavaa ja kiehtovaa viihdettä erityisesti sarjan aiempien osien paljastusten osalta. Kyllä tähän olisi voinut selvästi Night at the Museumia mieluummin tuhlata vapaalipun.

sunnuntai 25. helmikuuta 2007

VHS-kokoelmani esittely: Osa VIII

Kehdosta hautaan
(Cradle 2 the Grave)

Genre: Toimintatrilleri
Ohjaaja: Andrzej Bartkowiak
Pääosissa: Jet Li, DMX
Maa: USA
Vuosi: 2003
Kesto: 1h 37min
Ikäraja: K-15
Arvosana (0-10): 7,6

Vauhtia, glamouria, nostetta - Kehdosta hautaan hoitaa asialliset hommat! Tuottaja Joel Silver ja ohjaaja Andrzej Bartkowiak, joka yhdisti Idän taistelulajit hip-hop -estetiikkaan elokuvissa Romeon on kuoltava ja Exit Wounds, korottavat nyt panoksia uuden elokuvansa myötä. Valkokangassankarit Jet Li ja DMX ovat hurjassa iskussa kahtena entisenä kilpakumppanina, jotka olosuhteiden pakosta ovat päättyneet liittolaisiksi. Taistelupari joutuu keskelle räjähtävää katusotaa, jonka katalysaattoreina toimivat kidnappaus, varastetut mustat timantit ja sadistinen rikoslordi (Mark Dacascos). Kelly Hu ja Gabrielle Union lataavat peliin naiskauneutta ja kissamaista voimaa esittäessään vihollisia, joiden edessä on kynsiä säästelemätön välienselvittely; Anthony Anderson ja Tom Arnold taas tuovat komediallisen kosketuksen ultrakuumaan kaahauksen keskelle. Kivikovalla Soundtrackillä pauhaavat Eminem, DMX ja muut hardcore pelurit varmistavat sen, että tämä leffa rokkaa - alusta loppuun.

Kehdosta hautaan on kokenut osittain saman kohtalon kuin monet muut VHS elokuvani DVD:n valta-aikana: En ole katsonut sen kuin kerran pian sen lahjaksi saamisen jälkeen ja suurin osa sen juonesta ja tapahtumista on jo paininut unholaan. Tämä kielii siitä että elokuva ei ole mikään ikimuistoinen elokuva, mutta sen verran muistan että hienoa toimintaa ja varsinkin tappelua siinä riitti. Jet Li potkii komeilla lähitaisteluliikkeillä montakin pahista kerralla turpaan DMX:n hoitaessa perinteisemmän nyrkinheiluttelun ja ammuskelun. Sivuosissa nähdään hauskat Tom Arnold sekä mm. loistavan The Shieldin neljännestä kaudesta tuttu Anthony Anderson. Turpaanmätön ja ammuskelun ohella muistan varsin hienoja takaa-ajokohtauksia mm. mönkijöillä toteutettuna. Jet Lin lisäksi turpaanmättöä harrastavat paikoin elokuvan naiskauneuskiintiön täyttävät Kelly Hu ja Gabrielle Union. Musiikkiraitakin on täynnä suuria tähtiä kuten Eminem sekä DMX itse ja se sopii mainiosti elokuvan tunnelmaan. Juonesta nyt en pahemmin muista muuta, kuin että se oli varsin nautittava muttei kuitenkaan erityisen kekseliäs. Kelpoa lauantai-illan viihdettä siis joka sopii sekä hip-hopin että itämaisten taistelulajien ystäville.

lauantai 24. helmikuuta 2007

DVD-kokoelmani esittely: Osa VIII

Linnunradan käsikirja liftareille
(The Hitchhicker's Guide to the Galaxy)
DVD versio: Widescreen
Genre: Seikkailukomedia
Ohjaaja: Garth Jennings
Pääosissa: Martin Freeman, Sam Rockwell, Mos Def, Warwick Davis, Zooey Deschanel
Maat: USA/Britannia
Vuosi: 2005
Kesto: 1h 44min
Ikäraja: K-11
Arvosana (0-10): 9,0

Arthur Dent -nimisellä maan asukkaalla (Martin Freeman) on todella huono päivä. Kaikki alkaa siitä, kun puskutraktorit ovat ajamassa hänen talonsa nurin. Sitten Arthurille selviää, että paras kaveri on avaruusolento – eikä tässä vielä kaikki. Koko maapallo tullaan räjäyttämään, koska tarvitaan tilaa hypergalaktiselle ohitustielle. Arthurin ainoa keino selviytyä on liftata ohiajavaan avaruusalukseen. Uskomaton seikkailu alkaa maailmanlopusta, eikä sillä matkalla mikään ole sitä, miltä näyttää. Arthur saa tietää, että elämän tarkoitus on luku 42 - ja oppii, että vastaus kaikkeen löytyy sähköisestä kirjasta Linnunradan käsikirja liftareille. Linnunradan käsikirja liftareille perustuu Douglas Adamsin samannimiseen kulttiklassikkoon. Adams itse on ollut mukana kirjoittamassa elokuvan käsikirjoitusta. Loistavan käsikirjoituksen, ohjauksen ja näyttelijäkaartin lisäksi elokuva tarjoaa uskomattomia tehosteita, jollaisia ei ole ennen nähty. Elokuva nousi USA:ssa katsojatilastojen kärkeen ja on ollut valtava menestys kaikkialla!

Linnunradan käsikirja liftareille on yksi niistä harvoista DVD:stä, jotka olen uskaltanut ostaa näkemättä ensin itse elokuvaa. Shiraz oli nähnyt elokuvan jossain ja suositteli minun hankkivan sen DVD:n Stockmannin Hulluilta päiviltä hintaan 9,90€ viime lokakuussa. Noudatin hänen suositusta enkä ole sittemmin katunut tippaakaan. Elokuva on yksi hauskimmista aikoihin näkemistäni elokuvista, jonka koukkuna ei ole vyötärön alapuolelle tai vessan puolelle sijoittuva huumori. Käsikirja sisältää paitsi paljon hervotonta korkealaatuista huumoria myös monia todella hauskoja hahmoja, joista ehdottomasti hauskin on masentunut ja todella harhaluuloinen Marvin -robotti, jonka äänen tekee mainio Alan Rickman ja jota esittää lyhytkasvuinen Warwick Davis. Myös Sam Rockwellin, John Malkovichin ja Helen Mirrenin ja monien muiden näyttelijöiden hahmot ovat hauskoja, eivätkä pelkästään käyttäytymisellään tai olemuksellaan, vaan myös nerokkaalla dialogillaan. Elokuvan juoni on mielenkiintoinen ja hienosti kirjoitettu, kuten suurin osa dialogistakin. Elokuvan tehosteetkin ovat näyttäviä sekä maisemat komeita ja mielikuvituksellisia. Elokuva iskee varmasti yhdellä tai useammalla tasolla hyvin ihmisiin, jotka pitävät muutakin kuin vessahuumoria hauskana, sillä se tarjoilee lähes tauottoman ilotulituksen ns. älykkäämpää huumoria - sekä brittiläistä, että amerikkalaista sellaista - jopa nerokkaan dialogin ja todella hauskojen hahmojen muodossa hyvin käsikirjoitettuna ja ohjattuna hienoihin ja mielikuvituksellisiin maisemiin sijoitettuna. Extroja levyllä on kommenttiraidan ja Making of -dokumentin lisäksi vain muutaman poistetun kohtauksen verran, mutta eipä niitä hirveästi kaipaakaan kun itse elokuva on niin hauska.

perjantai 23. helmikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XXIX

Commandos: Behind Enemy Lines
Genre: Reaaliaikainen taktinen strategia
Kehittäjä: Pyro Sudios
Julkaisija: Eidos Interactive
Vuosi: 1998
Arvosana (0-10): 8,0

Commandos: Behind Enemy Lines on reaaliaikainen pienellä ongelmaratkonnalla höystetty taktinen strategiapeli, jossa pelaaja ohjaa maksimissaan kuuden erikoismiehen joukkoa läpi toisen maailmansodan Norjaan, Ranskaan, Egyptiin ja Saksaan sijoittuvien tehtävien. Toinen maailmansota on jo aluillaan ja natsit ovat levittäytyneet syvälle jo Ranskaan sekä Norjaan, kun pelaaja asetetaan viidestä sotilaasta ja yhdestä vakoojasta koostuvan erikoismiesryhmän johtoon, tehtävänä suorittaa vihollisen linjojen takana taktisia iskuja strategisiin kohteisiin. Peli alkaa norjan lumimaisemista pienillä tehtävillä, joissa keskitytään mm. pienen lentotukikohdan ja padon tuhoamiseen. Tehtävät etenevät tasaisesti kasvaen ja vaikeutuen Egyptin ja Ranskan kautta Saksaan, massiivisessa linnassa sijaitsevaan salaiseen, jossa lopullinen tavoite on tuhota natsien ydinkärjillä varustetut V2 ohjukset.

Jokainen tehtävä alkaa tehtävän tavoitteiden visuaalisen esittelyn lisäksi useimmiten myös aitoa kuvamateriaalia sisältävällä videolla, joka kertoo tavoitteen taustoja sekä sodan etenemisestä suuremmassa kaavassa. Tehtävien suorittamisen välineinä toimivat tehtäväkohtaisesti kaksi tai useampi kuudesta erikoismiehistä, sekä joskus kartalta löytyvät enemmän tai vähemmän tehtävän suorittamisen kannalta kriittiset varustepaketit, joissa voi olla mm. räjähteitä tai kumivene. Jokainen miehistä osaa juosta, kävellä, ryömiä ja ampua pistoolilla, mutta tärkeimmät taidot ovat jokaisen yksilölliset erikoistaidot. Tehokkain tappaja ja yleishyödyllisin kaveri on vihreä baretti, jolta osaa mm. hautautua lumeen sekä kiivetä tiettyjen seinien yli ja kantaa mukanaan äänettömiä tappoja varten veistä ja houkutuslaitetta. Muita äänettömiä tappajia ovat myrkkyruiskua kantava vakooja, kiikaritähtäimen hallitseva tarkka-ampuja sekä veitsen ja harppuunan käytön taitava merijalkaväen mies. Ajoneuvoja sekä maahan pultattuja aseita osaa käyttää vain kuski ja räjähteet sekä ansat hallitsee räjähde-ekspertti. Lääkelaukkua kantaa miehityksestä riippuen kuljettaja, tarkka-ampuja tai vakooja. Harmittavasti ainoastaan vihreä baretti ja vakooja kykenevät kantamaan vihollisten ruumiit pois näkyvistä. Vakooja taitaa myös vihollisen hämäämisen varastettuaan upseerin puvun pyykkinarulta. Ainoastaan korkea-arvoiset upseerit osaavat tunnistaa huijarin.

Jokaisella vihollissotilaalla on oma näkökenttänsä, jonka saa näkyviin klikkaamalla heitä silmä ikonilla, tosin vain yhden näkökentän saa kerralla näkyviin. Näkökenttä on jaettu lähi- ja kaukonäköalueisiin. Kaukoalueella maassa makaava tai ryömivä vihollinen jää huomaamatta, kun taas lähialueella ei jää mikään huomaamatta, paitsi lumeen tai hiekkaan kaivautunut baretti. Ruudun saa jaettua jopa kuuteen osaas ja jokaisen osan kameran voi vaikka kiinnittää johonkin viholliseen. Kuvaa voi zoomata ulos kattamaan jopa koko kentän leveyden. Kaikille solttujen käskyille ja välineille löytyy yksilölliset pikanäppäimensä. Käytännössä kaiken paitsi itse käskyjen kohteen merkitsemisen voi tehdä näppäimistöllä.

Periaatteessa hyödyntämällä sotilaiden erikoistaitoja oikeissa paikoissa ja ajoittamalla ajoituksella toimensa oikein joka ikisen tai suurimman osan vihollisista saa tapettua äänettömästi muiden huomaamatta. Käytännössä asia on toisin eli useimmiten tehtävän päättymistä tai lähes mahdottomaksi muuttumista merkitsevä hälytys pärähtää soimaan ja pikalatausnappia tulee kulutettua ahkerasti. Hälytyksen soidessa lähimmästä tai usein jopa kaikista kartalla olevista parakeista putkahtaa esiin yksi tai useampi pistoolilla aseistetusta upseerista ja konekiväärejä liipaisinherkästi heiluttelevista SS-miehistä koostuva partio, joka säntää suoraan hälytyksen paikalle etsimään syyllistä. Paikalle saapuvien partioiden välttäminen pienellä porukalla tai tappaminen suurella porukalla ei yleensä ole ongelma, mutta hälytyksen myötä ympäri karttaa asettuvat partiot sen sijaan ovat. Toki ilman hälytystäkin kartalla voi olla monia jopa viiden sotilaan partioita, mutta useimmiten partioivat joukot ovat tehtävän suorittamiseksi tarvittavien tappojen listalla melko alhaalla. Paljon lähekkäin paikallaan tai lyhyen matkalla olevia sotilaita sisältävät rauniot ovat yleensä melko hankalia, sillä usein eteneminen onnistuu vain tappamalla jokaisen sotilaan tietyssä järjestyksessä sekunnin tarkoilla ajoituksilla.

Vihollisen näkökenttään joutuminen ei aina ole merkki hälytyksestä, sillä natsit saattavat suoran tulen avaamisen sijaan käskeä sotilasta pysähtymään. Totellessaan solttu säästyy luotisateelta kunnes upseeri saapuu paikalle, mutta jos lähistöllä ei ole upseereja tai parakkia tekee sotilas pian hälytyksen ja antaa kiväärinsä laulaa. Jos kentältä löytyy vankila, vie upseeri kiinni jääneen sotilaan sinne, josta hänet voi toki pelastaa. Upseeria tai tulen avausta odotellessa voi toinen solttu helposti hiipiä kiinni jääneen sotilaan tähtäimessä pitämiseen keskittyvän sotilaan taakse ja leikata kurkun auki. Koomisesti myös maihin meneminen kadottaa pystyasennossa kiinni jääneen sotilaan vihollisen näkökentästä, jos hän on kaukonäkökentän alueella. Ruumiin nähdessään sotilaat eivät tee heti hälytystä, vaan vasta mentyään tutkimaan sitä lähemmin varmistaakseen kohteen olevan kuollut. Ainoastaan paikalleen vartioon käsketyt sotilaat tekevät hälytyksen tarkistamatta kohteen tilaa. Ruumiita voi siis käyttää houkuttimina, jos saa tarpeeksi nopeasti ja tapettua sitä kummastelemaan saapuvan sotilaan. Ruumiit voi piilottaa myös räjähdetynnyrin sisään, tosin tähän hommaan kyllin voimakas on ainoastaan baretti. Myös muut kuin parakkeina tai vankiloina toimivat pikkutalot käyvät piilopaikoista, mutta ruumiita niihin ei jostain syystä voi piilottaa. Hälytyksen aiheuttaa myös ammuskelu tai räjähdys liian lähellä parakkeja. Kauempana ammuskelulla voi houkutella vihollisia ansaan.

Tehtävät alkavat melko pian Norjassa seikkailemisen jälkeen olemaan todella vaikeita ja pitkiä, mutta niiden tavoitteet ovat varsin vaihtelevia. Yleensä tuhotaan jotain, kuten silta, öljysäiliöitä, radioantenni tai raiteilla kulkeva jättitykki. Yksi vaikeimmista ja mielenkiintoisimmista tehtävistä on vain kahden miehen voimin suoritettava tehtävä, jossa tavoite on surmata korkea-arvoinen natsikenraali keskellä kaupunkia. Todella vaikeaksi tehtävän tekee se, että kenraali ottaa hatkat pian hälytyksen alkamisen jälkeen. Myös suurilta osin Egyptiläisen kaupungin katoilla tapahtuva vangin pelastamistehtävä on mielenkiintoinen, sillä myös yksi pelaajan kuudesta soltusta on jäänyt vihollisen vangiksi. Tehtävien suorittavien sotilaiden lisäksi heidän varusteensa vaihtelevat tehtävien myötä. Vaikka vähäiset varusteet vihollislinjojen takana on varsin ymmärrettävää, tuntuu tämä silti hiukan teennäiseltä varsinkin kun sitä ja erityisesti joka tehtävässä olevaa eri miesvalikoimaa ei pelin juonessa pahemmin selitetä.

Jokaisella miehellä on ampuma-aseenaan pistooli, jonka kantama on aivan liian lyhyt. Ammuksia siihen kyllä riittää loputtomasti, mutta kantaman rajoittuessa noin seitsemään metriin ei siitä juuri ole hyötyä kuin houkutellessa viholliset ansaa kulman taakse. Kauempaa tappamisen hoitavat tarkka-ampuja tarkkuuskiväärillään ja kuljettaja konekiväärillään, mutta heillä ei välttämättä ole näitä heti tehtävän alussa, vaan ne löytyvät varustelaatikosta jostain kentältä. Tarkkuuskiväärin ammusmäärä on rajallinen, joten sitä tulee käyttää harkiten. Vihollisten aseiden hyödyntämistä muun kuin kulkuneuvojen tai paikalleen pultattujen aseiden muodossa jäin kaipaamaan. Ehdottomasti hauskin ase ovat räjähde-ekspertin mukanaan raahaamat karhunraudat. Silti olisin kaivannut enemmän hiljaisia tappokeinoja peliin joka suosii hiljaa tappamista.

Grafiikka on viistosti ylhäältäpäin kuvattua sekä käsipiirrettyä ja siten erittäin hienoa ja yksityiskohtaista, mutta toisaalta elotonta melko, sillä ainoastaan vesi on sotilaiden ja ajoneuvojen lisäksi animoitu. Värit ovat luonnollisia ja maisemat raunioineen ja kraattereineen uskottavia toisen maailmansodan maisemia. Kaksiulotteisuus tosin hankaloittaa talojen ja muiden elementtien takana liikkumista. Äänet koostuvat pyssyjen paukkeesta, tykkien kumahtelusta ja ajoneuvojen hurinasta ja kolinasta. Pistoolit kuulostavat vaatimattomilta ja tarkkuuskivääri on ilmeisesti myös vaimennettu, sillä siitä kuuluu vain pieni pihahdus. Natsien hölinää sen sijaan on hauska kuunnella, tosin he avaavat sanasen arkkunsa vain vihollisia havaittuaan. Omat soltut sen sijaan laukovat käskyjä antaessa herkeämättä muutamaa lausettaan, mutta tämän saa halutessaan pois asetuksista. Immersiota syventävästi tehtäväselostukset lukee vakuuttavasti brittikomentajalta kuulostava ääninäyttelijä. Musiikki on alkuvalikoista lähtien tunnelmallista sekä komeaa ja korostaa tiivistä tunnelmaa varsinkin välivideoissa hienosti. Itse pelin aikana musiikkia ei juuri kuule. Moninpeli onnistuu mm. lähiverkon kautta, mutta muutaman testin perusteella se sekoilee välillä melko harmittavasti.

Kokonaisuutena Commandos: Behind Enemy Lines on varsin mallikkaasti ja näyttävästi toteutettua sekä kekseliästä hiippailuun keskittyvää naksuttelua, joskin monia pieniä puutteita löytyy ja vaikeusaste on säädetty aivan liian tiukaksi. Vaikeudesta johtuen en ole koskaan päässyt peliä noin yhtätoista tehtävää pidemmälle ilman koodeja. Myöhemmissäkään tasoissa en ole pärjännyt kovin hyvin ilman kuolemattomuus koodia. Vielä kun en pitkään aikaan pystynyt asentamaan peliä uudelleen huoneessani olleelle Windows 98 -koneelle, koska Installshield ohjelma ei koskaan toiminut oikein, ei ole mikään ihme että pelin läpäisy jäi kesken. Sain Commandos: Behind Enemy Lines toivottuna lahjana vanhemmiltani sen ilmestymisen aikoihin eikä se vaikeudestaan huolimatta tuottanut pettymystä, sillä sen läpäisy on ajan ja panostuksen avulla täysin mahdollista vaikka turhautumista saattaakin esiintyä. Sarjan kahden seuraavan osan hankkimistakin olen harkinnut.

Hyvää:
+ Konsepti ja sen toteutus
+ Grafiikka, musiikki ja välivideot
+ Pitkä


Huonoa:
- Alun jälkeen vaikeustaso aivan liian korkea
- Muutamat pikkuviat ja puutteet

torstai 22. helmikuuta 2007

Lisää Riddick videoita

Pääsin muutama päivä sitten The Cronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay - Developer's Cut -pelin läpi ja sittemmin olen avannut pari lisää pelin extra sisällöstä löytyviä Riddick aiheisia videoita. Alla olevien videoiden avaavat tupakka-askit tosin löysin vasta netistä löytyvien ohjeiden avulla. Voi olla että en koskaan saa kaikkia extroja avattua, sillä netissä mainitaan että jotkin askit avaavat "extra x/extra y", mutta minulla osa niistä on avannut vain toisen extroista. Voi tosin olla että toinen extroista avautuukin esim. vasta vaikeammalla vaikeusasteella. No täytyy kattella miten käy... sillä aikaa aloitan jossain vaiheessa työstämään toista omatekoista Riddick -aiheista videotani. Huomenna mitä todennäköisemmin ehdin tehdä seuraavan osan pelikoelmani esittely sarjaan.

Riddick Prototype 1


Riddick First Playable 4