sunnuntai 25. helmikuuta 2007

VHS-kokoelmani esittely: Osa VIII

Kehdosta hautaan
(Cradle 2 the Grave)

Genre: Toimintatrilleri
Ohjaaja: Andrzej Bartkowiak
Pääosissa: Jet Li, DMX
Maa: USA
Vuosi: 2003
Kesto: 1h 37min
Ikäraja: K-15
Arvosana (0-10): 7,6

Vauhtia, glamouria, nostetta - Kehdosta hautaan hoitaa asialliset hommat! Tuottaja Joel Silver ja ohjaaja Andrzej Bartkowiak, joka yhdisti Idän taistelulajit hip-hop -estetiikkaan elokuvissa Romeon on kuoltava ja Exit Wounds, korottavat nyt panoksia uuden elokuvansa myötä. Valkokangassankarit Jet Li ja DMX ovat hurjassa iskussa kahtena entisenä kilpakumppanina, jotka olosuhteiden pakosta ovat päättyneet liittolaisiksi. Taistelupari joutuu keskelle räjähtävää katusotaa, jonka katalysaattoreina toimivat kidnappaus, varastetut mustat timantit ja sadistinen rikoslordi (Mark Dacascos). Kelly Hu ja Gabrielle Union lataavat peliin naiskauneutta ja kissamaista voimaa esittäessään vihollisia, joiden edessä on kynsiä säästelemätön välienselvittely; Anthony Anderson ja Tom Arnold taas tuovat komediallisen kosketuksen ultrakuumaan kaahauksen keskelle. Kivikovalla Soundtrackillä pauhaavat Eminem, DMX ja muut hardcore pelurit varmistavat sen, että tämä leffa rokkaa - alusta loppuun.

Kehdosta hautaan on kokenut osittain saman kohtalon kuin monet muut VHS elokuvani DVD:n valta-aikana: En ole katsonut sen kuin kerran pian sen lahjaksi saamisen jälkeen ja suurin osa sen juonesta ja tapahtumista on jo paininut unholaan. Tämä kielii siitä että elokuva ei ole mikään ikimuistoinen elokuva, mutta sen verran muistan että hienoa toimintaa ja varsinkin tappelua siinä riitti. Jet Li potkii komeilla lähitaisteluliikkeillä montakin pahista kerralla turpaan DMX:n hoitaessa perinteisemmän nyrkinheiluttelun ja ammuskelun. Sivuosissa nähdään hauskat Tom Arnold sekä mm. loistavan The Shieldin neljännestä kaudesta tuttu Anthony Anderson. Turpaanmätön ja ammuskelun ohella muistan varsin hienoja takaa-ajokohtauksia mm. mönkijöillä toteutettuna. Jet Lin lisäksi turpaanmättöä harrastavat paikoin elokuvan naiskauneuskiintiön täyttävät Kelly Hu ja Gabrielle Union. Musiikkiraitakin on täynnä suuria tähtiä kuten Eminem sekä DMX itse ja se sopii mainiosti elokuvan tunnelmaan. Juonesta nyt en pahemmin muista muuta, kuin että se oli varsin nautittava muttei kuitenkaan erityisen kekseliäs. Kelpoa lauantai-illan viihdettä siis joka sopii sekä hip-hopin että itämaisten taistelulajien ystäville.

lauantai 24. helmikuuta 2007

DVD-kokoelmani esittely: Osa VIII

Linnunradan käsikirja liftareille
(The Hitchhicker's Guide to the Galaxy)
DVD versio: Widescreen
Genre: Seikkailukomedia
Ohjaaja: Garth Jennings
Pääosissa: Martin Freeman, Sam Rockwell, Mos Def, Warwick Davis, Zooey Deschanel
Maat: USA/Britannia
Vuosi: 2005
Kesto: 1h 44min
Ikäraja: K-11
Arvosana (0-10): 9,0

Arthur Dent -nimisellä maan asukkaalla (Martin Freeman) on todella huono päivä. Kaikki alkaa siitä, kun puskutraktorit ovat ajamassa hänen talonsa nurin. Sitten Arthurille selviää, että paras kaveri on avaruusolento – eikä tässä vielä kaikki. Koko maapallo tullaan räjäyttämään, koska tarvitaan tilaa hypergalaktiselle ohitustielle. Arthurin ainoa keino selviytyä on liftata ohiajavaan avaruusalukseen. Uskomaton seikkailu alkaa maailmanlopusta, eikä sillä matkalla mikään ole sitä, miltä näyttää. Arthur saa tietää, että elämän tarkoitus on luku 42 - ja oppii, että vastaus kaikkeen löytyy sähköisestä kirjasta Linnunradan käsikirja liftareille. Linnunradan käsikirja liftareille perustuu Douglas Adamsin samannimiseen kulttiklassikkoon. Adams itse on ollut mukana kirjoittamassa elokuvan käsikirjoitusta. Loistavan käsikirjoituksen, ohjauksen ja näyttelijäkaartin lisäksi elokuva tarjoaa uskomattomia tehosteita, jollaisia ei ole ennen nähty. Elokuva nousi USA:ssa katsojatilastojen kärkeen ja on ollut valtava menestys kaikkialla!

Linnunradan käsikirja liftareille on yksi niistä harvoista DVD:stä, jotka olen uskaltanut ostaa näkemättä ensin itse elokuvaa. Shiraz oli nähnyt elokuvan jossain ja suositteli minun hankkivan sen DVD:n Stockmannin Hulluilta päiviltä hintaan 9,90€ viime lokakuussa. Noudatin hänen suositusta enkä ole sittemmin katunut tippaakaan. Elokuva on yksi hauskimmista aikoihin näkemistäni elokuvista, jonka koukkuna ei ole vyötärön alapuolelle tai vessan puolelle sijoittuva huumori. Käsikirja sisältää paitsi paljon hervotonta korkealaatuista huumoria myös monia todella hauskoja hahmoja, joista ehdottomasti hauskin on masentunut ja todella harhaluuloinen Marvin -robotti, jonka äänen tekee mainio Alan Rickman ja jota esittää lyhytkasvuinen Warwick Davis. Myös Sam Rockwellin, John Malkovichin ja Helen Mirrenin ja monien muiden näyttelijöiden hahmot ovat hauskoja, eivätkä pelkästään käyttäytymisellään tai olemuksellaan, vaan myös nerokkaalla dialogillaan. Elokuvan juoni on mielenkiintoinen ja hienosti kirjoitettu, kuten suurin osa dialogistakin. Elokuvan tehosteetkin ovat näyttäviä sekä maisemat komeita ja mielikuvituksellisia. Elokuva iskee varmasti yhdellä tai useammalla tasolla hyvin ihmisiin, jotka pitävät muutakin kuin vessahuumoria hauskana, sillä se tarjoilee lähes tauottoman ilotulituksen ns. älykkäämpää huumoria - sekä brittiläistä, että amerikkalaista sellaista - jopa nerokkaan dialogin ja todella hauskojen hahmojen muodossa hyvin käsikirjoitettuna ja ohjattuna hienoihin ja mielikuvituksellisiin maisemiin sijoitettuna. Extroja levyllä on kommenttiraidan ja Making of -dokumentin lisäksi vain muutaman poistetun kohtauksen verran, mutta eipä niitä hirveästi kaipaakaan kun itse elokuva on niin hauska.

perjantai 23. helmikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XXIX

Commandos: Behind Enemy Lines
Genre: Reaaliaikainen taktinen strategia
Kehittäjä: Pyro Sudios
Julkaisija: Eidos Interactive
Vuosi: 1998
Arvosana (0-10): 8,0

Commandos: Behind Enemy Lines on reaaliaikainen pienellä ongelmaratkonnalla höystetty taktinen strategiapeli, jossa pelaaja ohjaa maksimissaan kuuden erikoismiehen joukkoa läpi toisen maailmansodan Norjaan, Ranskaan, Egyptiin ja Saksaan sijoittuvien tehtävien. Toinen maailmansota on jo aluillaan ja natsit ovat levittäytyneet syvälle jo Ranskaan sekä Norjaan, kun pelaaja asetetaan viidestä sotilaasta ja yhdestä vakoojasta koostuvan erikoismiesryhmän johtoon, tehtävänä suorittaa vihollisen linjojen takana taktisia iskuja strategisiin kohteisiin. Peli alkaa norjan lumimaisemista pienillä tehtävillä, joissa keskitytään mm. pienen lentotukikohdan ja padon tuhoamiseen. Tehtävät etenevät tasaisesti kasvaen ja vaikeutuen Egyptin ja Ranskan kautta Saksaan, massiivisessa linnassa sijaitsevaan salaiseen, jossa lopullinen tavoite on tuhota natsien ydinkärjillä varustetut V2 ohjukset.

Jokainen tehtävä alkaa tehtävän tavoitteiden visuaalisen esittelyn lisäksi useimmiten myös aitoa kuvamateriaalia sisältävällä videolla, joka kertoo tavoitteen taustoja sekä sodan etenemisestä suuremmassa kaavassa. Tehtävien suorittamisen välineinä toimivat tehtäväkohtaisesti kaksi tai useampi kuudesta erikoismiehistä, sekä joskus kartalta löytyvät enemmän tai vähemmän tehtävän suorittamisen kannalta kriittiset varustepaketit, joissa voi olla mm. räjähteitä tai kumivene. Jokainen miehistä osaa juosta, kävellä, ryömiä ja ampua pistoolilla, mutta tärkeimmät taidot ovat jokaisen yksilölliset erikoistaidot. Tehokkain tappaja ja yleishyödyllisin kaveri on vihreä baretti, jolta osaa mm. hautautua lumeen sekä kiivetä tiettyjen seinien yli ja kantaa mukanaan äänettömiä tappoja varten veistä ja houkutuslaitetta. Muita äänettömiä tappajia ovat myrkkyruiskua kantava vakooja, kiikaritähtäimen hallitseva tarkka-ampuja sekä veitsen ja harppuunan käytön taitava merijalkaväen mies. Ajoneuvoja sekä maahan pultattuja aseita osaa käyttää vain kuski ja räjähteet sekä ansat hallitsee räjähde-ekspertti. Lääkelaukkua kantaa miehityksestä riippuen kuljettaja, tarkka-ampuja tai vakooja. Harmittavasti ainoastaan vihreä baretti ja vakooja kykenevät kantamaan vihollisten ruumiit pois näkyvistä. Vakooja taitaa myös vihollisen hämäämisen varastettuaan upseerin puvun pyykkinarulta. Ainoastaan korkea-arvoiset upseerit osaavat tunnistaa huijarin.

Jokaisella vihollissotilaalla on oma näkökenttänsä, jonka saa näkyviin klikkaamalla heitä silmä ikonilla, tosin vain yhden näkökentän saa kerralla näkyviin. Näkökenttä on jaettu lähi- ja kaukonäköalueisiin. Kaukoalueella maassa makaava tai ryömivä vihollinen jää huomaamatta, kun taas lähialueella ei jää mikään huomaamatta, paitsi lumeen tai hiekkaan kaivautunut baretti. Ruudun saa jaettua jopa kuuteen osaas ja jokaisen osan kameran voi vaikka kiinnittää johonkin viholliseen. Kuvaa voi zoomata ulos kattamaan jopa koko kentän leveyden. Kaikille solttujen käskyille ja välineille löytyy yksilölliset pikanäppäimensä. Käytännössä kaiken paitsi itse käskyjen kohteen merkitsemisen voi tehdä näppäimistöllä.

Periaatteessa hyödyntämällä sotilaiden erikoistaitoja oikeissa paikoissa ja ajoittamalla ajoituksella toimensa oikein joka ikisen tai suurimman osan vihollisista saa tapettua äänettömästi muiden huomaamatta. Käytännössä asia on toisin eli useimmiten tehtävän päättymistä tai lähes mahdottomaksi muuttumista merkitsevä hälytys pärähtää soimaan ja pikalatausnappia tulee kulutettua ahkerasti. Hälytyksen soidessa lähimmästä tai usein jopa kaikista kartalla olevista parakeista putkahtaa esiin yksi tai useampi pistoolilla aseistetusta upseerista ja konekiväärejä liipaisinherkästi heiluttelevista SS-miehistä koostuva partio, joka säntää suoraan hälytyksen paikalle etsimään syyllistä. Paikalle saapuvien partioiden välttäminen pienellä porukalla tai tappaminen suurella porukalla ei yleensä ole ongelma, mutta hälytyksen myötä ympäri karttaa asettuvat partiot sen sijaan ovat. Toki ilman hälytystäkin kartalla voi olla monia jopa viiden sotilaan partioita, mutta useimmiten partioivat joukot ovat tehtävän suorittamiseksi tarvittavien tappojen listalla melko alhaalla. Paljon lähekkäin paikallaan tai lyhyen matkalla olevia sotilaita sisältävät rauniot ovat yleensä melko hankalia, sillä usein eteneminen onnistuu vain tappamalla jokaisen sotilaan tietyssä järjestyksessä sekunnin tarkoilla ajoituksilla.

Vihollisen näkökenttään joutuminen ei aina ole merkki hälytyksestä, sillä natsit saattavat suoran tulen avaamisen sijaan käskeä sotilasta pysähtymään. Totellessaan solttu säästyy luotisateelta kunnes upseeri saapuu paikalle, mutta jos lähistöllä ei ole upseereja tai parakkia tekee sotilas pian hälytyksen ja antaa kiväärinsä laulaa. Jos kentältä löytyy vankila, vie upseeri kiinni jääneen sotilaan sinne, josta hänet voi toki pelastaa. Upseeria tai tulen avausta odotellessa voi toinen solttu helposti hiipiä kiinni jääneen sotilaan tähtäimessä pitämiseen keskittyvän sotilaan taakse ja leikata kurkun auki. Koomisesti myös maihin meneminen kadottaa pystyasennossa kiinni jääneen sotilaan vihollisen näkökentästä, jos hän on kaukonäkökentän alueella. Ruumiin nähdessään sotilaat eivät tee heti hälytystä, vaan vasta mentyään tutkimaan sitä lähemmin varmistaakseen kohteen olevan kuollut. Ainoastaan paikalleen vartioon käsketyt sotilaat tekevät hälytyksen tarkistamatta kohteen tilaa. Ruumiita voi siis käyttää houkuttimina, jos saa tarpeeksi nopeasti ja tapettua sitä kummastelemaan saapuvan sotilaan. Ruumiit voi piilottaa myös räjähdetynnyrin sisään, tosin tähän hommaan kyllin voimakas on ainoastaan baretti. Myös muut kuin parakkeina tai vankiloina toimivat pikkutalot käyvät piilopaikoista, mutta ruumiita niihin ei jostain syystä voi piilottaa. Hälytyksen aiheuttaa myös ammuskelu tai räjähdys liian lähellä parakkeja. Kauempana ammuskelulla voi houkutella vihollisia ansaan.

Tehtävät alkavat melko pian Norjassa seikkailemisen jälkeen olemaan todella vaikeita ja pitkiä, mutta niiden tavoitteet ovat varsin vaihtelevia. Yleensä tuhotaan jotain, kuten silta, öljysäiliöitä, radioantenni tai raiteilla kulkeva jättitykki. Yksi vaikeimmista ja mielenkiintoisimmista tehtävistä on vain kahden miehen voimin suoritettava tehtävä, jossa tavoite on surmata korkea-arvoinen natsikenraali keskellä kaupunkia. Todella vaikeaksi tehtävän tekee se, että kenraali ottaa hatkat pian hälytyksen alkamisen jälkeen. Myös suurilta osin Egyptiläisen kaupungin katoilla tapahtuva vangin pelastamistehtävä on mielenkiintoinen, sillä myös yksi pelaajan kuudesta soltusta on jäänyt vihollisen vangiksi. Tehtävien suorittavien sotilaiden lisäksi heidän varusteensa vaihtelevat tehtävien myötä. Vaikka vähäiset varusteet vihollislinjojen takana on varsin ymmärrettävää, tuntuu tämä silti hiukan teennäiseltä varsinkin kun sitä ja erityisesti joka tehtävässä olevaa eri miesvalikoimaa ei pelin juonessa pahemmin selitetä.

Jokaisella miehellä on ampuma-aseenaan pistooli, jonka kantama on aivan liian lyhyt. Ammuksia siihen kyllä riittää loputtomasti, mutta kantaman rajoittuessa noin seitsemään metriin ei siitä juuri ole hyötyä kuin houkutellessa viholliset ansaa kulman taakse. Kauempaa tappamisen hoitavat tarkka-ampuja tarkkuuskiväärillään ja kuljettaja konekiväärillään, mutta heillä ei välttämättä ole näitä heti tehtävän alussa, vaan ne löytyvät varustelaatikosta jostain kentältä. Tarkkuuskiväärin ammusmäärä on rajallinen, joten sitä tulee käyttää harkiten. Vihollisten aseiden hyödyntämistä muun kuin kulkuneuvojen tai paikalleen pultattujen aseiden muodossa jäin kaipaamaan. Ehdottomasti hauskin ase ovat räjähde-ekspertin mukanaan raahaamat karhunraudat. Silti olisin kaivannut enemmän hiljaisia tappokeinoja peliin joka suosii hiljaa tappamista.

Grafiikka on viistosti ylhäältäpäin kuvattua sekä käsipiirrettyä ja siten erittäin hienoa ja yksityiskohtaista, mutta toisaalta elotonta melko, sillä ainoastaan vesi on sotilaiden ja ajoneuvojen lisäksi animoitu. Värit ovat luonnollisia ja maisemat raunioineen ja kraattereineen uskottavia toisen maailmansodan maisemia. Kaksiulotteisuus tosin hankaloittaa talojen ja muiden elementtien takana liikkumista. Äänet koostuvat pyssyjen paukkeesta, tykkien kumahtelusta ja ajoneuvojen hurinasta ja kolinasta. Pistoolit kuulostavat vaatimattomilta ja tarkkuuskivääri on ilmeisesti myös vaimennettu, sillä siitä kuuluu vain pieni pihahdus. Natsien hölinää sen sijaan on hauska kuunnella, tosin he avaavat sanasen arkkunsa vain vihollisia havaittuaan. Omat soltut sen sijaan laukovat käskyjä antaessa herkeämättä muutamaa lausettaan, mutta tämän saa halutessaan pois asetuksista. Immersiota syventävästi tehtäväselostukset lukee vakuuttavasti brittikomentajalta kuulostava ääninäyttelijä. Musiikki on alkuvalikoista lähtien tunnelmallista sekä komeaa ja korostaa tiivistä tunnelmaa varsinkin välivideoissa hienosti. Itse pelin aikana musiikkia ei juuri kuule. Moninpeli onnistuu mm. lähiverkon kautta, mutta muutaman testin perusteella se sekoilee välillä melko harmittavasti.

Kokonaisuutena Commandos: Behind Enemy Lines on varsin mallikkaasti ja näyttävästi toteutettua sekä kekseliästä hiippailuun keskittyvää naksuttelua, joskin monia pieniä puutteita löytyy ja vaikeusaste on säädetty aivan liian tiukaksi. Vaikeudesta johtuen en ole koskaan päässyt peliä noin yhtätoista tehtävää pidemmälle ilman koodeja. Myöhemmissäkään tasoissa en ole pärjännyt kovin hyvin ilman kuolemattomuus koodia. Vielä kun en pitkään aikaan pystynyt asentamaan peliä uudelleen huoneessani olleelle Windows 98 -koneelle, koska Installshield ohjelma ei koskaan toiminut oikein, ei ole mikään ihme että pelin läpäisy jäi kesken. Sain Commandos: Behind Enemy Lines toivottuna lahjana vanhemmiltani sen ilmestymisen aikoihin eikä se vaikeudestaan huolimatta tuottanut pettymystä, sillä sen läpäisy on ajan ja panostuksen avulla täysin mahdollista vaikka turhautumista saattaakin esiintyä. Sarjan kahden seuraavan osan hankkimistakin olen harkinnut.

Hyvää:
+ Konsepti ja sen toteutus
+ Grafiikka, musiikki ja välivideot
+ Pitkä


Huonoa:
- Alun jälkeen vaikeustaso aivan liian korkea
- Muutamat pikkuviat ja puutteet

torstai 22. helmikuuta 2007

Lisää Riddick videoita

Pääsin muutama päivä sitten The Cronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay - Developer's Cut -pelin läpi ja sittemmin olen avannut pari lisää pelin extra sisällöstä löytyviä Riddick aiheisia videoita. Alla olevien videoiden avaavat tupakka-askit tosin löysin vasta netistä löytyvien ohjeiden avulla. Voi olla että en koskaan saa kaikkia extroja avattua, sillä netissä mainitaan että jotkin askit avaavat "extra x/extra y", mutta minulla osa niistä on avannut vain toisen extroista. Voi tosin olla että toinen extroista avautuukin esim. vasta vaikeammalla vaikeusasteella. No täytyy kattella miten käy... sillä aikaa aloitan jossain vaiheessa työstämään toista omatekoista Riddick -aiheista videotani. Huomenna mitä todennäköisemmin ehdin tehdä seuraavan osan pelikoelmani esittely sarjaan.

Riddick Prototype 1


Riddick First Playable 4

tiistai 20. helmikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XXVIII

Command & Conquer: Renegade
Genre: Toiminta
Kehittäjä: Westwood Studios
Julkaisija: Electronic Arts
Vuosi: 2002
Arvosana (0-10): Ei arvosanaa

Command & Conquer: Renegade on Command & Conquerin maailmaan sijoittuvat toimintapeli. Pelaaja pääsee kolmannen ja ensimmäisen persoonan näkökulmasta temmeltämään Command & Conquer sotatantereella rakennusten ja yksiköiden keskellä. Rakennuksiin pääsee myös sisälle ja kaikkia kulkuneuvoja voi ajaa. Arvostelujen perusteella Renegade on Command & Conquer sarjan musta lammas: Lähinnä keskinkertaista ammuskelua ja muuta toimintaa. Siksi en olekaan koskaan edes kokeillut sitä. Hankin Command & Conquer: Renegaden puolivahingossa ”lähikioskilta”, kun yritin hankkia yhtä toista peliä, jolloin hankinnan jälkeen selvisi, ettei peli ollutkaan se mitä ”laatikon” päällä luki, vaan Command & Conquer: Renegade. Sittemmin en ole peliä siis edes kokeillut, mutta en myöskään hävittänyt sitä kokoelmastani jos vaikka joskus jaksaisin sitä kokeilla. Palailen sitten ehkä asiaa. Siihen asti vallalla on median antama käsitys keskinkertaisesta muihin pelisarjan osiin verrattuna aivan eri lajityyppiä olevasta pelistä.


maanantai 19. helmikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa XXVII

Command & Conquer: Red Alert 2
Genre: Reaaliaikainen strategia
Kehittäjä: Westood Studios
Julkaisija: Electronic Arts
Vuosi: 2000
Arvosana (0-10): 8,9

Red Alert 2 on perinteinen tukikohdan rakentamiseen ja resurssienhallintaan keskittyvä reaaliaikainen strategiapeli ja osa Command & Conquer jatkumoa. Edeltäjänsä tavoin Red Alert 2 kertoo vaihtoehtoisen toisen maailmansodan tarinan, jossa neuvostoliitto hyökkää Amerikan ja muiden liittoutuneiden kimppuun. Peli ei missään nimessä ole teknologialtaan realistista toisen maailmansodan kalustoa, vaan siinä on paljon kekseliäitä ja hienoja kuvitteellisia aseita, kuten tesla käämit, Chronosphere niminen teleportaatio -laite sekä suojapukuihin sonnustautuneet uraanitankoja kantavat autioittajat.

Pelissä on kolme kampanjaa: Lyhyt tutoriaali kampanja, sekä oma kampanja molemmille osapuolille. Liittoutuneiden kampanja alkaa New Yorkin puolustamisella neuvostoliiton hyökkäystä vastaan ja päätyy monien paikkojen kuten Puolan, Havaijin ja Jukatanin niemimaan kautta Moskovaan Punaisen torin valloittamiseen ja Kremliin tuhoamiseen. Neuvostoliitto aloittaa massiivisella hyökkäyksellä Washingtoniin tuhoamalla Pentagonin ja päätyy paikkojen kuten Pariisin, Alaskan ja Siperian kautta kuvitteellisen Neuvostojohtaja Presidentti Romanovin kapinoineen kakkosmiehen ja selvänäkijä Yurin salaiseen piilopaikkaan. Tästä jatkuukin pelin lisäosa Yuri’s Revenge. Ensimmäisestä Red Alertista poiketen tehtäviä ei jossain kohdin ole valittavana kahdesta eri vaihtoehdosta.

Molemmat kampanjat koostuvat suurilta osin perinteisiltä rakenna tukikohta ja tuhoa vastustajan vastaava -tehtävistä, mutta täysin erilaisia mukavan vaihtelevia tehtäviäkin on paljon. Parhaita näistä ovat. mm. Neuvostoliiton missio Pariisissa, jossa he vievät Eiffel -tornin juurelle muutaman kannettavia tesla käämejä käyttävän tesla trooper -yksikön, jolloin torni muuttuu jättiläismäiseksi tesla käämiksi. Liittoutuneet mm. koukkaavat amerikkalaisilla SEAL erikoisjoukoillaan Jukatanin niemimaan kautta Maya-intiaanien pyramideja vilisevän maisemissa tuhotakseen neuvostoliiton aikeet jäljitellä heidän prismatorni -aseteknologiaansa. Kaiken kaikkiaan tehtävät ovat todella hauskoja ja mielenkiintoisia sekä vaikeimmallakin vaikeusasteella läpäistävissä, kunhan osaa soveltaa taktiikkaansa eikä aina tee kaikista ilmeisimpiä ratkaisuja esim. tukikohdan sijainnen suhteen.

Kummallakin osapuolella on tuttuun tapaan täysin omat yksikkönsä tällä kertaa myös perussolttujen ja resurssirekkojen osalta. Siinä missä neuvostoliiton perusmosurit ovat halpoja kouluttaa, liittoutuneiden General Infantry -yksikkö on kalliimpi, mutta voi linnoittautua hetkessä hiekkasäkkien taakse ison konekiväärin kera. Venäläisten resurssirekka osaa puolustaa itseään konekiväärillä samalla kun se kerää rautamalmia tai timantteja maastosta. Liittoutuneiden rekka taasen pystyy hetkessä teleporttaamaan takaisin rautajalostamolle käyttäen Chronosphere -teknologiaa. Lisäksi joissain kampanjatehtävissä on jokaiselle Skirmish peleissä käytetyille valtioille ominaisia yksiköitä, kuten irakilaisten autioittajia, libyalaisten pienen ydinpommin sisältäviä itsemurharekkoja, brittien tarkka-ampujia tai saksalaisten tankintuhoajia.

Monikäyttöisin yksiköistä on liittoutuneiden jalkaväkitaisteluvaunu, joka muuttuu sen mukaan, mikä jalkaväkiyksikkö sen sisällä on. Normaaliaseistus on maahan ja ilmaan ammuttava ohjuspatteri, jonka perusmosuri muuttaa jalkaväkeä niittäväksi konekivääriksi, tai insinööri liikkuvaksi kulkuneuvoja korjaavaksi korjaajayksiköksi. Pelissä on tukku käteviä ominaisuuksia omaavia uusia yksiköitä, kuten liittoutuneiden hämäystankki, joka osaa naamioitua puuksi paikallaan ollessaan. Kätevä yksikkö on myös neuvostoliiton vikkelä hämähäkkirobotti, joka tappaa jalkaväkeä yhdellä hypyllä ja osaa tunkeutua kulkuneuvojen sisälle tuhoten ne vähitellen sisältä käsin selviten itse vahingoittumattomana, jolloin ainoa keino tuhota robotti on ehtiä korjaustelakalle ennen tuhoutumista. Myös lähes minkä tahansa yksikön hallintaansa ottamiseen kykenevä Yurin oppilas eli Yuriitti on varsin kätevä monessa tilanteessa. Mukana on myös muutamia todella omituisia yksiköitä, kuten laivoja kiusaavat jättikalmarit ja niiden häätöön erikoistuneet psyykkisillä voimilla varustetut delfiinit. Yksiköt eivät kuitenkaan ole liian turhia tai täysin naurettavia, kunhan ei ota muutenkin paljon huumoria sisältävää peliä liian vakavasti.


Vakooja on tällä kertaa aluksi yhtä haavoittuvainen kuin perussolttu, kunnes vakooja analysoi näkemänsä vihollisen (tai liittolaisen) ulkonäön ja muuttuu siksi. Koomisesti vakooja voi tästä johtuen naamioitua vaikka lehmäksi. Rahan ja teknologian varastamisen (automaattinen ylennys jonkin yksikön jokaiselle tulevalle kappaleelle) ohella vakooja voi sammuttaa tukikohdan sähköt joksikin aikaa, jolloin esim. erikoisagentti Tanya voi hipsiä tuhoamaan tesla käämit. Tätä yhteistyötä hyödynnetäänkin monessa tehtävässä. Yksiköiden hauska ääninäyttely on edelleen tallella. Tällä kertaa myös yksiköiden tasapaino on selvästi parempi, sillä esim. myös venäläisillä on muitakin laivoja kuin sukellusveneet ja kuljetusalukset, ja liittoutuneiden tankit eivät enää ole neuvostoliiton vastaavia selvästi heikompia. Kokonaisuutena yksiköt ovat todella hienoja, mielenkiintoisia ja hyvin tasapainotettuja, ja heidän erikoisominaisuutensa hallinta on helppoa pikanäppäinten ansioista.

Molempien osapuolten rakennukset ovat myös täysin erilaisia muutamaa perusrakennusta lukuun ottamatta, joilla yhteistä on vain sama nimi. Molemmilla on perusrakennusten lisäksi puolustusrakennukset, sekä kaksi erikoishyökkäysrakennusta. Neuvostoliitto luottaa puolustuksessa perinteisiin tesla käämeihin, mutta tällä kertaa niiden tehoa voi parantaa tesla trooper yksiköllä. Neuvostoliiton suurta energiankulutusta auttaa uusi kookas ydinvoimala rakennus, joka tosin tuhoutuessaan räjähtää komeasti ja tappaa kaiken elävän sekä tekee vahinkoa elottomille yksiköille lähistöllä ja jalkaväelle kauempanakin. Liittoutuneiden paras puolustus ovat prismatornit, jotka saavat lisävoimaa kantaman päässä olevista muista vapaista prismatorneista. Kehittyneimmät liittoutuneiden rakennukset sallivat keinotekoisen jättiukkosmyrskyn luomisen sekä yksikköjoukon siirtämisen mihin tahansa kartalla. Venäläiset sen sijaan luottavat perinteisiin ydinohjuksiin ja joukon yksiköitä hetken aikaa vahingoittumattomiksi tekevään rautaesirippu -laitteeseen.

Uutuutena kartalla saattaa olla myös neutraaleja rakennuksia, jotka voi vallata insinöörillä, kuten rahaa tuottavat öljypumput ja laskuvarjojoukkoja luovat lentokentät. Tärkein uudistus rakennusten osalta on kuitenkin se, että jalkaväki voi linnoittautua niihin suurellakin joukolla tuhoten helposti jopa tankkeja jotka kulkevat ohitse. Linnoitukseksi kelpaavat niin rantavahdin koppi, kuin ravintola tai kokonainen pilvenpiirtäjä. Kun tällainen siviilirakennus kärsii tarpeeksi vahinkoa, joutuu jalkaväki hylkäämään sen. Rakennuksen voi toki korjata insinöörillä, ellei vihollinen tuhoa sitä kokonaan. Parasta suojaa antavat bunkkerit. Lisäyksenä rakennusten linnoittaminen on mainio ja se tuo peliin mukanaan paljon uutta strategista syvyyttä mm. tukikohdan sijainnin suhteen. Suurkaupungin kaduille pystytetty tukikohta saa halvalla nopean ja melko tehokkaan puolustuksen linnoittamalla sotilaita lähirakennuksiin. Toisaalta tekoäly ei aina tunnu osaavan linnoittautua paikkoihin, jossa siitä olisi eniten hyötyä.

Tehtävien välissä nähdään tuttuun tapaan hienoja, hauskoja ja varsin laadukkaasti toteutettuja näyteltyjä välivideoita. Näyttelijät ovat varsin taidokkaita eikä pelin ääninäyttely muutenkaan ole usein monien pelien tapaan surkeaa tai ylinäyteltyä. Liittoutuneiden videoissa esiintyvät mm. tuttu erikoisagentti Tanya, jota esittää Kari Wuhrer, sekä hupsu ja hajamielinen professori Einstein. Neuvostoliiton puolella on vähemmän näyttelijöitä, mutta he ovat sitäkin vakuuttavia rooleissaan. Tehtävissä on toki selkeät tehtäväselostukset, mutta varsin kiehtovan juonen kärryillä ei pysy kovin hyvin jos jättää välivideot väliin. Pelin musiikki on varsin tunnelmallista ja ensimmäisen Red Alertin tapaan sen verran mieleenpainuvaa, että sitä ei halua kytkeä pois. Muut äänet toimivat kellon tarkkuudella jokaisesta konekiväärin nakutuksesta isoihin räjähdyksiin eikä pätkimistä esiinny suureleisen toiminnankaan keskellä.

Peligrafiikka on isometristä ja mukavan selkeää, värikästä sekä yksityiskohtaista. Kameraa ei kuitenkaan pysty kääntämään tai zoomaamaan mitenkään, mutta sen liikkumisnopeus on hyvin säädettävissä. Jokainen yksikkö on helposti tunnistettavissa ja rakennusten taakse jäävät yksiöt paikallistaa helposti. Animaatio on selkeää ja efektit hienoja erityisesti erikoisaseiden osalta. Käyttöliittymä on monelta osin identtinen ensimmäisen Red Alertin kanssa, mutta nyt mukana ovat myös mm. kätevät rakennusjonot. Tuttuun tapaan kaikille rakennuksille ja yksiköille on omat pikanäppäimensä ja tälle kertaa ne on jaettu kahden kategorian sijaan neljään. Peliin saa internetistä todella monikäyttöisen ja laajan skenaarioeditorin, jolla omien tehtävien tekeminen onnistuu vaivatta. Pelissä on myös moninpeli 1-8 pelaajalle, mutta sitä en ole koskaan pystynyt kokeilemaan. Tälle ei tosin ole niinkään ollut tarvetta, sillä edellisestä osasta kehittynyt tekoäly tarjoaa tarpeeksi vastusta, joskin se pärjää Skirmish -tehtävissä selvästi kampanjaa huonommin.

Kokonaisuutena Red Alert 2 on kaikkea sitä mikä teki ensimmäisestä Red Alertista todella mainion pelin: Hienoja, hauskoja ja hyvin näyteltyjä välivideoita, paljon vaihtelevia ja mielenkiintoisia tehtäviä, monipuolisia sekä mielikuvituksellisia yksiköitä yhdistettynä selkeään grafiikkaa ja hienoihin ääniin sekä musiikkiin. Periaatteessa Red Alert 2:ssa ei ole edes yhtään ensimmäisen osan vanhoista yksiköistä, vaan ainoat yhteiset tekijät ovat alkuasetelma ja osa käyttöliittymää. Silti Red Alert 2 on jo loistavaa edeltäjäänsä nautittavampi, viihdyttävämpi ja toimivampi kokonaisuus, sillä se tekee saman mutta paremmin, laajemmin, kauniimmin ja tasapainoisemmin. Hankin Red Alert kakkosen joskus sen ilmestymisen jälkeen ja sittemmin olen pelannut sen kahdesti läpi. Lisäosa Yuri’s Revengen hankkimistakin olen vakavasti harkinnut.

Hyvää:
+ Paljon monipuolisia ja mielikuvituksellisia yksiköitä
+ Hyvin tasapainotetut lähes täysin erilaiset osapuolet
+ Selkeä, pirteä ja yksityiskohtainen grafiikka
+ Mainiot välivideot ja musiikki
+ Varsin toimiva käyttöliittymä


Huonoa:
- Tekoäly Skirmish tehtävissä
- Yksiköiden reitinhaku takkuilee välillä

sunnuntai 18. helmikuuta 2007

Jälleen uusi pelivideo valmis!

Olen ollut ahkera viimeaikoina pelivideoiden tekemisen suhteen, sillä olen jälleen saanut uuden Need for Speed Most Wanted -pelivideon valmiiksi ja suunnitteilla on jo seuraava Riddick -pelivideo B)! Uusin videoni on nimeltään Need for Speed Most Wanted: FASTEN YOUR SEATBELT! ja se on nähtävissä YouTubessa tai suoraan alla olevasta playeristä. Videon ideana oli yhdistää hienoja korkkiruuvivoltteja mainioon kappaleeseen, jonka nimi sattumoisin on ”Fasten Your Seatbelt”. Viikonloppukiireiden (mm. eilinen leffassa käynti) sekä ohjelmistopuolen kenkkuilun takia julkaisen videon vasta nyt. Ei siis mitään kiirettä kommenttien kanssa, kunhan ne tulevat joskus niin olen tyytyväinen. Videon laatu on jälleen aika surkea, mutta näin näyttää tapahtuvan kaikille Most Wanted videoilleni matkalla YouTubeen laadusta huolimatta. Onneksi korkealaatuisen videotiedoston voi aina ladata täältä!