Kyllästyttyäni viime kuun loppupuolella pelaamaan uusia
Assassin’s Creed II ja
Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City -pelejä melko alhaisilla grafiikka-asetuksilla, päätin pistää lisää kesätöistä ansaittua rahaa haisemaan sijoittamalla uuteen näytönohjaimeen. Varsin lyhyen tutkiskelun jälkeen päädyin Eteläkorealaisen
Palit Microsystems -yhtiön valmistaman
GeForce GTX 460 -mallin 768 megatavun muistilla varustettuun versioon, koska se on pärjännyt testeissä hyvin saaden
lukuisia palkintoja ja sattui olemaan sopivasti Jimm’s PC-Storessa erikoistarjouksessa hintaan
189,40€. Silloin hinta oli vielä kaikkialla muualla yli 200 euroa, mutta nyt se näyttäisi olevan maksimihinta. Saatanpa siis ostaa vielä toisen mokoman jatkaakseni lähes tuplatehot antavaa
SLI-perinnettä :D! Ostin samalla kahden metrin pituisen HDMI-johdon hyödyntämään ohjaimessa sekä
Acer H233H-näytössäni olevaa HDMI-porttia. Yhden metrin pituinenkin olisi hyvin riittänyt, mutta parempi olla vähän pituutta varalla, sillä eihän sitä koskaan tiedä josko huonekalujen järjestystä tulee muutettua niin, että yksi metri ei enää riitäkään. Itse näytönohjaimen tapauksessa liiasta pituudesta sen sijaan voi olla haittaa, mutta onneksi tämä tyylikkään puna-musta-oranssi vehje on vain pari senttiä vanhaa pidempi (
2. kuva). Suurimmat muutokset vanhaan ovat tehon ja ulkonäön lisäksi tuuletin sekä lisävirran tarve suoraan virtalähteestä.

Vanhat
Asus EN8600GT Silent -näyttikseni ovat melun (0 desibeliä) osalta mahtavia, mutta sen haittapuolena niiden peruslämpötila on varsin korkea ja ne saattoivat kovassa rasituksessa kuumentua jopa 80 asteeseen saakka. Pariin otteeseen erittäin vauhdikkaissa ja pitkissä Team Fortress 2 -pelisessioissa se tarkoitti tekstuurien sekoilua peliä haittaavan rajulla tavalla (
3. kuva). Uusi näytönohjain pysyttelee peruskäytössä 34 asteen tuntumassa ja on toistaiseksi noussut korkeimmilla vain 65 asteeseen. Silloinkaan melua ei erota muiden komponenttien hurinasta, sillä näytönohjaimen tuuletin on toistaiseksi pyörinyt automaattiasetuksella ainoastaan 40 % minimiteholla. Melun erottaa vasta käsin nopeutta huomattavasti kasvattamalla mukana tulleella kätevällä ohjelmalla. Sadassa prosentin teholla melu vastaa suunnilleen liesituulettimen hurinaa minimiteholla. Tosin nopeuden säädölle tulee varmasti todella harvoin tarvetta, sillä 65 astetta ei ole vielä lähelläkään vaarallisia lukemia ja jos niitä koskaan lähestytään, säätänee automaatti tuulettimen nopeutta itse suuremmaksi.

Näytönohjain on malliltaan niin uusi, että jo kaksi peliä (
3. kuvassa esiintynyt
Team Fortress 2 sekä
Far Cry 2) on väittänyt sen ajurien olevan liian vanhat, vaikka ne nimenomaan ovat kaikkein uusimmat saatavilla olevat. Molemmat pelit sitä paitsi toimivat nyt täysillä asetuksilla suurimmalla mahdollisella resoluutiolla
(1920x1080). TF2 tapauksessa tämä ei ole ollenkaan yllättävää – onhan peli jo kolme vuotta vanha ja grafiikaltaan sarjakuvamainen – mutta Far Cry kakkosen toimiminen
ultra high -grafiikka-asetuksilla
(asteikkona low, medium, high, very high ja ultra high) oli erittäin positiivinen yllätys. En tosin älynnyt ottaa yhtään täyden grafiikan kuvakaappausta ennen pelin poistoa tilan vapauttamiseksi. Luulisi kolme vuotta vanhan
Intel Core 2 Duo E6550 -prosessorini muodostuvan pullonkaulaksi, mutta ei näköjään tässä tapauksessa. Myös kolme vuotta uudempi peli
Mass Effect 2 toimii upeasti täysillä asetuksilla ja resoluutiolla. Siitä riittää kuvakaappauksia
Xfire-sivustollani.
GTAIV ja sen lisäosat sen sijaan eivät jostain syystä hyötyneet päivityksestä niin paljon kuin odotin, vaan ne toimivat edelleen varsin nihkeästi, mutta sentään isommalla resoluutiolla ja jonkin verran paremmilla asetuksilla. En myöksään enää ole törmännyt
neljännen kuvan kaltaiseen graafiseen sekoiluun, mutta se voi hyvinkin olla korjautunut pelin eikä näytönohjaimen päivityksen myötä, sillä vanha näytönohjain ei käynyt erityisen kuumana tuon tapahtuessa. Surkeaa ohjelmointia joka tapauksessa (eli konsoliversion kääntämistä PC:lle), sillä monet paremman näköiset pelit toimivat paljon paremmin. No, ehkä prosessorin päivitys auttaa enemmän.

Se tosin voi olla edessä paljon aikaisemmin kuin haluaisin, sillä kuumeisesti odottamani
Sid Meier’s Civilization V -pelin suosituksena on neliytiminen prosessori. Onneksi nykyinen kaksiytiminen prossuni sentään täyttää pelin minimivaatimuksen. Joka tapauksessa odotan kyseistä peliä niin suurella innolla, että voisinpa melkein jäädyttää itseni, jotta pääsisin pelaamaan peliä nopeammin =)! Tosin silloin saattaisi käydä kuten Wii -konsolin takia itsensä jäädyttäneelle Eric Cartmanille kävi eräässä South Park jaksossa :D! Puhumattakaan siitä, että menettäisin
MatoApina HQ:ssa viikonloppuna pidettävän peli/leffaillan
Halo: Reach ja
Left 4 Dead -pelejä Tontsan
uudella Xbox 360 S konsolilla raiskaten. Tiistaina ilmestyi Civ vitosen demoversio, jota pari tuntia testattuani pistin pelin
Bonus Edition -version ennakkotilaukseen (se sisältää kolme lisäskenaariota). Onneksi peli näyttää toimivan mainiosti nykyisellä kahden ytimen prossullani. Peli ilmestyy sopivasti perjantaina eli synttärinäni =). Tein tilauksen
Verkkokauppa.comin Ahvenanmaalla toimivasta
verottomasta suoramyynnistä loistavan
36,40€ hinnan takia. Olen jo aiemmin onnistuneesti tilannut samasta suoramyynnistä pari Blu-ray leffa, joten systeemin luotettavuus on todettu hyväksi. Kyseisistä leffaostoksista myöhemmin toisessa blogauksessa, sillä nyt palaan takaisin raiskaamaan demoversiota :p.
Nyt soi: "Flo Rida feat. David Guetta - Club Can't Handle Me" 3:52