torstai 11. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa VII

Age of Mythology
Genre: Reaaliaikainen strategia
Kehittäjä: Ensemble Studios
Julkaisija: Microsoft

Vuosi: 2002
Arvosana (asteikolla 0-10): 9,1

Age of Mythology on perustasolla samaa reaaliaikaista strategiaa kuin Age of Empires -sarja, mutta kreikkalaiseen, egyptiläiseen ja viikinkien mytologiaan keskittyvää sellaista. Kullekin kansoista on oma kampanjansa, jotka on jopa sidottu toisiinsa juonellisesti. Jokaisella kansalla on lähes täysin erilaiset ja erinäköiset rakennukset sekä yksiköt. Myös rakennusten rakentamisessa on eroja, sillä kreikkalaisten käyttäessä sekä puuta että kultaa rakennustensa rakentamiseen, egyptiläiset käyttävät vain kultaa (joilla ilmeisesti ostavat kiveä, sillä rakennuksia ei ole tehty kullasta :D. Osa rakennuksista on myös täysin ilmaisia) ja Viikingit vain puuta.

Jokaisella kansalla on lisäksi omat jumalansa, joita palvoa. Pelin edetessä valitaan yksi kolmesta pääjumalasta ja monta useista pienemmistä jumalista. Eri jumalat tuovat mukanaan erilaisia jumalallisia voimia, taruolentoja ja avustuksia, joita voi käyttää pelin aikana. Taruolentoja on lukuisia erilaisista taruista tuttuja, kuten kentaureja, feeniks lintuja, tai krakeneita, sekä myös myöhemmin keksityistä saduista tuttuja olentoja kuten peikkoja tai ihmisskorpioneja, sekä muutama itse keksitty, kuten jalokivisilmistään säteitä ampuvat krokotiilit. Jumalallisia voimia ovat mm. salamoiden, meteoriittien tai tulipalojen kohdistaminen viholliseen tai sen rakennuksiin. Avustuksilla voi saada esim. resursseja tai bonuksia yksiköilleen.

Saadakseen käyttönsä jumalten apuja täytyy pelaajan ensi palvoa heitä kerätäkseen tililleen suosiota. Kaikki kolme kansaa palvovat jumaliaan eri tavalla. Kreikkalaiset työläiset keräävät suosiota rukoilemalla jumalilleen temppeleissä, ja egyptiläiset rakentamalla monumentteja sekä patsaita jumalilleen. Viikingit rakastavat taistelua joten heidän suosionsa kasvaa jumalten silmissä milläs muullakaan keinolla kuin tappelemalla. Muut resurssit ovat tutut ruoka, puu ja kulta, joista ruokaa voi kerätä usealla eri tavalla. Viikinkien työläiset kantavat mukanaan kärryjä, joihin he keräävät resurssit, joten heidän ei tarvitse palauttaa niitä kylän keskukseen tai muuhun resurssirakennukseen. Viikinkien työläiset eivät myöskään rakenna rakennuksia, vaan sen hoitavat sotilaat.

Juoni seuraa Atlantislaisen Arkantoksen matkaa ympäri välimerta pelastaakseen kotikaupunkinsa, ja se sisältää monia historiallisia ja myyttisiä kohtauksia, kuten Troijan puuhevosen ja matkan läpi Hadeksen manalan sekä manalan joen ylityksen. Juonessa ei aina taistella eri kulttuuria vastaan vaa myös omiaan vastaan, ja ollaan usein liittoutuneena jonkin toista kulttuuria edustavan kansan kanssa. Tehtäviä on paljon ja ne ovat mukavan vaihtelevia. Kansojen jyrkkien erilaisuuskien myötä eri kansalla pelaaminen tuo peliin huomattavasti Age of Empiresin kansoja enemmän vaihtelua. Taruolennot ovat näyttäviä ja kekseliäitä. Esimerkiksi Hydra, jonka päiden lukumäärä ja samalla tappoteho kasvaa jokaisen tapon myötä olennon muuttuessa entistä tehokkaammaksi tappokoneeksi. Taruolennot ovat usein melko ylivoimaisia taistelussa, mutta kyllä perusyksiköilläkin on tarvetta taistelussa. Ne on hyvin tasapainoteltu perus kivi-paperi-sakset tasolla.

Age of Mythology on erilaisuutensa takia ehdottomasti paras Age of -pelini. Kansojen erilaisuuden tuoma epätasapaino luo haastetta taktikointiin, mutta pitää samalla pelin erittäin tasapainoisena. Grafiikka on tuttuun tyyliin erittäin kaunista ja yksityiskohtaista. Äänet sekä musiikki ovat komeaa ja ääninäyttelykään ei erityisemmin ärsytä. Tekoäly ei totutusti ole maailman parasta, mutta antaa silti tarpeeksi vastusta. Juoni on hauska ja mielenkiintoinen sekä pitkä nykypuulla mitattuna. Kokonaisuutena Age of Mythology on siis erittäin hieno pelikokemus: Kokoelmani toistaiseksi paras reaaliaikainen strategiapeli.

Sain Age of Mythologyn joululahjaksi vuonna 2002. Yksi mukava bonus pelissä on sen mukana tuleva sälä. Kaipaan niitä aikoja kun jokaisen pelin (erityisesti strategia sellaisten) mukana tuli paperinen ohjekirja, sekä erilaisia hienoja taulukoita. Ei sähköisessä jakelussa mitään vikaa ole, mutta kyllä minä mieluiten ottaisin hyllyyni kotelon komistamaan kaikkine ohjekirjoineen ja taulukoineen, mutta myös mahdollisuuden tehdä pelistä levyimagen, jotta alkuperäinen tuote säilyy kotelossaan "varmuuskopiona" eikä tarvitse sählätä levyjen kanssa riskeeraten niiden kunnossa pysymisen.

Hyvää:
+ Grafiikka ja äänet
+ Monipuolisuus
+ Kansojen erilaisuus
+ Jumalat, myyttiset olennot ja teema yleensä
+ Pitkä kampanja ja sen mielenkiintoinen tarina


Huonoa:
- Myyttiset olennot joskus liiankin vahvoja
- Tekoäly varauksin

Lisää DVD-hankintoja

Taas tuli käytyä Anttilan alennusmyynnissä DVD-ostoksilla. Tällä kertaa V niin kuin verikoston kahden levyn versio oli päässyt loppumaan :/. Otin tämän merkkinä siitä, että minun tulee ostaa jo eilen harkitsemani Riddickin aikakirjan kahden levyn Director's Cut versio. No sen kanssa sitten painelin kassalle ja ilokseni sen hinta oli pari euroa alempi kuin mitä hintalapussa luki =)! Matkalla ulos kaupasta huomasin vielä Sky Captain and the World of Tomorrow kahden levyn version halpaan hintaan, joten nappasin sen kainaloon ja juoksin :o! No ei… ihan kassalle maksoin senkin kiltisti. Se tosin maksoi saman verran kuin hintalapussa sanottiin, mutta kotona huomasin eilistä kuittia katsellessa, että The Rockin kahden levyn versio myös maksoi pari euroa vähemmän kuin hintalapussa sanottiin… mahtavaa =)!

Lisäksi hankin Clas Ohlssonilta viiden metrin pituisen kullatun komponentti johdon sekä optisen digital audio johdon. Niiden avulla pääsen nauttimaan uuden HD-telkkuni (kuvassa) HD ominaisuuksista entistä paremmin!

Tai siis itse asiassa vain komponenttijohdon ansiosta, sillä äänihän ei mitenkään liity HD-valmiuteen :D!

keskiviikko 10. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa VI

Age of Empires III
Genre: Reaaliaikainen strategia
Kehittäjä: Ensemble Studios
Julkaisija: Microsoft
Vuosi: 2005
Arvosana (asteikolla 0-10): 8,8

Age of Empires 3, kokonimeltään Age of Empires III: The Age of Discovery, sijoittuu kokonimensä mukaan löytöretkien aikaan sekä teollistumisen aikakauden alkuun. Pelin kampanja alkaa vanhalta mantereelta ja seuraa kolmen kampanjan verran Blackin suvun kuvitteellista tarinaa pohjois- ja väli-Amerikoissa heidän taistellessa mystistä järjestöä vastaan tämän etsiessä nuoruuden lähdettä. Eli peli ei siis ole tarinan osalta historiallisesti tarkka. Mutta pelin yksiköt ovat tyypillisiä aikakaudella ja suurin osa niistä perustuu ruudin käyttöön. Saavuttaakseen voiton niillä ei kuitenkaan tarvitse olla mikään ruudinkeksijä (:D), sillä tekoäly on pelilajille tyypillisesti paikoin heikkoa. Ei kuitenkaan onneksi yhtä heikkoa kuin sarjan edellisessä osassa, sillä vihollinen osaa tällä kertaa hyökätä isollakin joukolla kerralla.

Age of Empires sarjan kolmas osa on peruskaavaltaan samaa tuttua huttua kuin kaksi edellistä osaa. Suurimpana uutuutena on Euroopassa sijaitseva kotikaupunki, joka on mukana lähes jokaisessa tehtävässä. Kun kokemusta kertyy tietty määrä saa pelaaja valita jokaisen tehtävän jälkeen kotikaupungista jonkin lukuisista avustuskorteista, joita voi käyttää tehtävien kuluessa saatavilla kokemuspisteillä. Kortteja on monenlaisia kuten esimerkiksi lisäjoukkojen tai lisäresurssien lähetyskortteja, palkkasotureista koostuvia miniarmeijoita, parannuksia eri rakennuksille tai yksiköille sekä alkuperäiskansoihin liittyviä kortteja. Useimmat korteista voi käyttää vain kerran jokaisessa tehtävässä. Useimmissa tehtävissä jostain kartalta löytyy myös alkuperäiskansoja, joiden kanssa voi useimmiten liittoutua ja käydä kauppaa sekä ostaa ainutlaatuisia intiaanisotureita.

Useimmissa tukikohdan rakennustehtävissä on myös kauppareitti, jonka varrelle määrättyihin paikkoihin kauppoja rakentamalla saa resursseja tai kokemuspisteitä joka kerta kun reittiä kulkeva kauppias kulkee ohitse. Myöhemmin kauppareitin voi päivittää vankkureilla kuljettavaksi ja vielä myöhemmin rautatieversioksi. Siirryttäessä aikakaudelta toiselle valitaan kahdesta vaihtoehdosta jokin historiallinen henkilö. Henkilöstä riippuen siirtyminen tuo uusien rakennusmahdollisuuksien lisäksi mukanaan yksiköitä, resursseja, intiaanisotureita tai vaikka jo käytettyjen yksikkökorttien uudelleenkäyttömahdollisuuden.

Suurin osa tehtävistä on rakenna ja tuhoa tyyppisiä, mutta nyt mukana on edellisiä osia enemmän vaihtelevia tehtäviä ja tavoitteita. Tavoitteiden ja paikoin esiintyvien aikarajojen mukaan tulee tarkkaan harkita mitä kortteja missäkin vaiheessa valitsee. Tosin ensimmäistä kertaa pelatessa ei voi mitenkään tietää kannattaako esim. laivastokortteja valita tehtävien välillä vai ei, jos jatkossa ei enää tulekaan vahvaa laivastoa vaativia tehtäviä.

Hankin pelin syksytalvella 2005 jolloin aloittelin peliä, mutta kiireiden takia pelasin sen läpi vasta viime kesä-syksynä. Skirmish tehtäviä tai moninpeliä en ole pahemmin ehtinyt testailla. Age of Empires 3 on samankaltaisuudestaan huolimatta sarjansa selvästi paras osa. Uudistukset ja pikkuparannukset siellä täällä (kuten loputtomat pellot ja muu pikku automatisointi työläisten suhteen, sekä kevyet sotalaivat jotka myös osaavat kalastaa) tekevät siitä kakkososaa tuoreemman ja mielenkiintoisemman kokemuksen. Grafiikkakin on edellistä osaa selvästi hienompaa ja äänistä erityisesti bassoa kumisevat komeat tykinlaukaukset ovat hienoja.

Hyvää:
+ Useat uudistukset
+ Grafiikka
+ Äänet, erityisesti jyhkeät tykinlaukaukset
+ Vaihtelevat tehtävät ja tavoitteet


Huonoa:
- Tekoäly varauksin

DVD-hankintoja

Tänään tuli ruokaostosreissulla käytyä samalla Anttilassa alennusmyynnin takia. Sieltä tarttui mukaan kaksi lisäystä DVD-kokoelmaani: The Rock - paluu helvettiin (2 Disc Collector's Edition) ja Resident Evil: Apocalypse. The Rock on yksi lempi toimintaelokuvistani ja kun vielä kahden levyn version sai halvalla, niin pitihän se kokoelmaan saada. Resident Evil löytyy kokoelmastani jo, joten hankin halvalla kakkosen sen rinnalle. Huomenna voisin ehkä mennä uudestaan käymään Anttilassa, sillä siellä oli V niin kuin verikosto kahden levyn erikoisversio hintaan 9,99€. Shirazilla/Tonsalla on jo yhden levyn versio kyseisestä leffasta, joten täytyy vielä harkita jonkun aikaa. Pistinpä muuten kuvaan samalla leffaeväät vähän niinku Tontsa-style :D!

tiistai 9. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa V

Age of Empires II: The Age of Kings
Genre: Reaaliaikainen strategia
Kehittäjä: Ensemble Studios
Julkaisija: Microsoft

Vuosi: 1999

Arvosana (asteikolla 0-10): 8,4

Age of Empires II: The Age of Kings on palkitun Age of Empires reaaliaika strategiasarjan toinen osa. Peli sijoittuu nimensä mukaan kuninkaiden (ja kuningaskuntien) aikaan eli keskiajalle ja renessanssin alkuun. Pelaaja ohjastaa useita Euroopan keskiaikaisia valtioita läpi usean kampanjan sekä skirmish tehtävien. Pelissä työläiset käsketään keräämään resursseja kuten ruokaa, puuta, kultaa ja kiveä, jotka he kantavat tukikohtaan, jotta niillä voi rakentaa taloja, kouluttaa uusia sotilaita sekä parannella vanhoja. Sitten eri yksiköistä kuten keihäsmiehistä, jousimiehistä, ratsumiehistä ja piirityskoneista koostuvalla armeijalla yritetään kukistaa vihollinen.

Pelissä on mukavan paljon eri kansoja, yksiköitä, rakennuksia ja monta kampanjaakin, mutta käyttöliittymässä voisi olla hiotumpi. Esim. pellot joutuu "rakentamaan" uudestaan kun niiden ennalta määrätty ruokamäärä loppuu. Grafiikka on tarkkaa ja yksityiskohtaista ja korkeuserojakin löytyy. Strategia on yleensä rakenna jättiarmeija ja rushaa vihollinen, mutta muutama poikkeuksellinen tehtäväkin löytyy, jossa ei välttämättä rakenneta rakennuksia ollenkaan. Tekoäly ei osaa hyökätä kovin isolla joukolla kuin skriptatuissa kohdissa, joten yleensä siitä ei ole paljon vastusta. Omat yksiköt saa erilaisiin muodostelmiin, joiden hyöty tosin on kyseenalainen. Reitinhaku ei ole kovin ihmeellinen ja omat saattavat itsekseen jahdata havaittua vihollista koko kartan poikki. Resurssienhallinta on puutteistaan huolimatta mukavan laajaa, kun esimerkiksi ruokaa voi mm. viljellä pelloilla, kerätä marjapuskista, kalastaa rannalta tai laivoilla, metsästää, kasvattaa teuraseläinten muodossa ja käydä kauppaa liittolaisten (lähinnä skirmish peleissä) kanssa. Resurssienhallinta on jopa niin lumoavaa ja aikaa vievää puuhaa, että sitä seuratessa unohtaa puolustusten seuraamisen kokonaan. Onneksi pelaajaa kuitenkin informoidaan viestillä heti, kun jonkun hänen yksikkönsä tai rakennuksensa kimppuun hyökätään.

Sain pelin muistaakseni siskoni exältä joskus hyvin lähellä sen julkaisuaikaa. Vaikka peli on puutteistaan huolimatta varsin jämäkkä strategiapaketti, en koskaan jaksanut pelata kaikkia kampanjoita läpi. Moninpeliä en saanut toimimaan. Varsin laaja ja kelpo strategia siis joka ei kuitenkaan pärjää seuraajalleen eikä varsinkaan usealle vuoropohjaiselle vaihtoehdolle.

Vihdoin päästiin hyvien pelien pariin :)!

Hyvää:
+ Grafiikka
+ Monipuolisuus
+ Tarjoaa historian oppitunteja sitä haluaville


Huonoa:
- Tekoäly
- Osa käyttöliittymästä


Tentti ohi 2/3

Toinen kolmesta tentistä on vihdoin ohi. Se meni kyllä huonommin kuin eka, koska yllätys yllätys aihe oli vaikeampi kuin ekassa :D. Mutta kuitenkin on semmonen tutina että läpi se ainakin menee. Mutta sitten on perjantaina edessä kolmas ja pahin tentti :/.

Blogiuudistuksia:

Poistin Youtube profiilini linkin muiden linkkien joukosta ja tein sille tommosen hienon liekehtivän tekstin B)! Siis en ite tehnyt vaan kopion alla olevalta sivustolta :D!



Klikkaa tota niin pääset Tilazonen sivustolle, josta myös vasempaan alakulmaan ilmestynyt kartta on peräisin. Sen pitäisi laittaa piste kartalle osoittamaan jokaisen tällä sivulla käyneen henkilön sijainnin. Tosin toistaiseksi on vaikea tietää toimiiko se ollenkaan, sillä ainoat kävijät ovat minä sekä pari kaveriani jotka myös asuvat pääkaupunkiseudulla :D!



Pelikokoelman esittely jatkuu... uutuutena "hyvää" ja "huonoa" osio, jonka lisäsin myös sarjan aiempiin osiin.

maanantai 8. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa IV

Abomination: The Nemesis Project
Genre: Reaaliaikainen taktinen strategia
Kehittäjä: Hothouse Creations
Julkaisija: Eidos Interactive

Vuosi: 1999
Arvosana (asteikolla 0-10): 3,5

Abomination: The Nemesis Project on niin surkean kökkö X-Com klooni, että en edes jaksa selittää sen juonta tai sitä millainen peli se on omin sanoin, vaan kopion selostuksen suoraan IGN:stä:

Eidos Interactive's action/strategy title Abomination feeds on ominous visions of apocalyptic hell - plagues sweeping the Earth, unbridled chaos as millions die and thousands more suffer as they are left to fend for themselves in a world now devoid of law and order. From among these survivors rises The Faithful, a growing band of zealots who have embraced the plague and chant liturgies in praise of The Brood. You and your team of eight genetically altered, super marines are given orders to stop The Faithful and their agenda before their influence spreads. As a player you control this team, plus a ragtag assortment of plague survivors, four at a time entering into the depths of a biological nightmare world. As you go about your mission, you must gather intelligence, obtain technology and discover new weapons. You must be the one to free humanity of the Abomination.

Sain pelin ulkomailta ostamani Welcome to the New World -nimisen "kokoelman" (:whistle:) mukana. Olin jo lukenut peliarvosteluista kuinka surkea peli on, mutta ihme ja kumma jaksoin silti kokeilla sitä jonkin verran, enkä ole sen jopa traumaattisen kokemuksen (:D) jälkeen koko peliin hipaissutkaan. Se kyllä kertoo jotain.

Aakkosten alkupäässä näyttää olevan tätä paskaa, mutta älkää huolestuko, sillä kaksi huonointa arvosanaa saanutta kokoelmaani kuuluvaa peliä on jo esitelty, eli tästä ei voi päästä kuin ylöspäin :D! Tämänpäiväinen esittely nyt tuli näin aikaisin, sillä huomenna keskityn... tai ainakin yritän keskittyä sataprosenttisesti tiistaiseen tenttiin lukemiseen. Tiistain peliesittely tulee sitten joskus tentin jälkeen.

Hyvää:
+ Idea
+ Hyvä yritys


Huonoa:
- Kaikki muu