torstai 11. tammikuuta 2007

Lisää DVD-hankintoja

Taas tuli käytyä Anttilan alennusmyynnissä DVD-ostoksilla. Tällä kertaa V niin kuin verikoston kahden levyn versio oli päässyt loppumaan :/. Otin tämän merkkinä siitä, että minun tulee ostaa jo eilen harkitsemani Riddickin aikakirjan kahden levyn Director's Cut versio. No sen kanssa sitten painelin kassalle ja ilokseni sen hinta oli pari euroa alempi kuin mitä hintalapussa luki =)! Matkalla ulos kaupasta huomasin vielä Sky Captain and the World of Tomorrow kahden levyn version halpaan hintaan, joten nappasin sen kainaloon ja juoksin :o! No ei… ihan kassalle maksoin senkin kiltisti. Se tosin maksoi saman verran kuin hintalapussa sanottiin, mutta kotona huomasin eilistä kuittia katsellessa, että The Rockin kahden levyn versio myös maksoi pari euroa vähemmän kuin hintalapussa sanottiin… mahtavaa =)!

Lisäksi hankin Clas Ohlssonilta viiden metrin pituisen kullatun komponentti johdon sekä optisen digital audio johdon. Niiden avulla pääsen nauttimaan uuden HD-telkkuni (kuvassa) HD ominaisuuksista entistä paremmin!

Tai siis itse asiassa vain komponenttijohdon ansiosta, sillä äänihän ei mitenkään liity HD-valmiuteen :D!

keskiviikko 10. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa VI

Age of Empires III
Genre: Reaaliaikainen strategia
Kehittäjä: Ensemble Studios
Julkaisija: Microsoft
Vuosi: 2005
Arvosana (asteikolla 0-10): 8,8

Age of Empires 3, kokonimeltään Age of Empires III: The Age of Discovery, sijoittuu kokonimensä mukaan löytöretkien aikaan sekä teollistumisen aikakauden alkuun. Pelin kampanja alkaa vanhalta mantereelta ja seuraa kolmen kampanjan verran Blackin suvun kuvitteellista tarinaa pohjois- ja väli-Amerikoissa heidän taistellessa mystistä järjestöä vastaan tämän etsiessä nuoruuden lähdettä. Eli peli ei siis ole tarinan osalta historiallisesti tarkka. Mutta pelin yksiköt ovat tyypillisiä aikakaudella ja suurin osa niistä perustuu ruudin käyttöön. Saavuttaakseen voiton niillä ei kuitenkaan tarvitse olla mikään ruudinkeksijä (:D), sillä tekoäly on pelilajille tyypillisesti paikoin heikkoa. Ei kuitenkaan onneksi yhtä heikkoa kuin sarjan edellisessä osassa, sillä vihollinen osaa tällä kertaa hyökätä isollakin joukolla kerralla.

Age of Empires sarjan kolmas osa on peruskaavaltaan samaa tuttua huttua kuin kaksi edellistä osaa. Suurimpana uutuutena on Euroopassa sijaitseva kotikaupunki, joka on mukana lähes jokaisessa tehtävässä. Kun kokemusta kertyy tietty määrä saa pelaaja valita jokaisen tehtävän jälkeen kotikaupungista jonkin lukuisista avustuskorteista, joita voi käyttää tehtävien kuluessa saatavilla kokemuspisteillä. Kortteja on monenlaisia kuten esimerkiksi lisäjoukkojen tai lisäresurssien lähetyskortteja, palkkasotureista koostuvia miniarmeijoita, parannuksia eri rakennuksille tai yksiköille sekä alkuperäiskansoihin liittyviä kortteja. Useimmat korteista voi käyttää vain kerran jokaisessa tehtävässä. Useimmissa tehtävissä jostain kartalta löytyy myös alkuperäiskansoja, joiden kanssa voi useimmiten liittoutua ja käydä kauppaa sekä ostaa ainutlaatuisia intiaanisotureita.

Useimmissa tukikohdan rakennustehtävissä on myös kauppareitti, jonka varrelle määrättyihin paikkoihin kauppoja rakentamalla saa resursseja tai kokemuspisteitä joka kerta kun reittiä kulkeva kauppias kulkee ohitse. Myöhemmin kauppareitin voi päivittää vankkureilla kuljettavaksi ja vielä myöhemmin rautatieversioksi. Siirryttäessä aikakaudelta toiselle valitaan kahdesta vaihtoehdosta jokin historiallinen henkilö. Henkilöstä riippuen siirtyminen tuo uusien rakennusmahdollisuuksien lisäksi mukanaan yksiköitä, resursseja, intiaanisotureita tai vaikka jo käytettyjen yksikkökorttien uudelleenkäyttömahdollisuuden.

Suurin osa tehtävistä on rakenna ja tuhoa tyyppisiä, mutta nyt mukana on edellisiä osia enemmän vaihtelevia tehtäviä ja tavoitteita. Tavoitteiden ja paikoin esiintyvien aikarajojen mukaan tulee tarkkaan harkita mitä kortteja missäkin vaiheessa valitsee. Tosin ensimmäistä kertaa pelatessa ei voi mitenkään tietää kannattaako esim. laivastokortteja valita tehtävien välillä vai ei, jos jatkossa ei enää tulekaan vahvaa laivastoa vaativia tehtäviä.

Hankin pelin syksytalvella 2005 jolloin aloittelin peliä, mutta kiireiden takia pelasin sen läpi vasta viime kesä-syksynä. Skirmish tehtäviä tai moninpeliä en ole pahemmin ehtinyt testailla. Age of Empires 3 on samankaltaisuudestaan huolimatta sarjansa selvästi paras osa. Uudistukset ja pikkuparannukset siellä täällä (kuten loputtomat pellot ja muu pikku automatisointi työläisten suhteen, sekä kevyet sotalaivat jotka myös osaavat kalastaa) tekevät siitä kakkososaa tuoreemman ja mielenkiintoisemman kokemuksen. Grafiikkakin on edellistä osaa selvästi hienompaa ja äänistä erityisesti bassoa kumisevat komeat tykinlaukaukset ovat hienoja.

Hyvää:
+ Useat uudistukset
+ Grafiikka
+ Äänet, erityisesti jyhkeät tykinlaukaukset
+ Vaihtelevat tehtävät ja tavoitteet


Huonoa:
- Tekoäly varauksin

DVD-hankintoja

Tänään tuli ruokaostosreissulla käytyä samalla Anttilassa alennusmyynnin takia. Sieltä tarttui mukaan kaksi lisäystä DVD-kokoelmaani: The Rock - paluu helvettiin (2 Disc Collector's Edition) ja Resident Evil: Apocalypse. The Rock on yksi lempi toimintaelokuvistani ja kun vielä kahden levyn version sai halvalla, niin pitihän se kokoelmaan saada. Resident Evil löytyy kokoelmastani jo, joten hankin halvalla kakkosen sen rinnalle. Huomenna voisin ehkä mennä uudestaan käymään Anttilassa, sillä siellä oli V niin kuin verikosto kahden levyn erikoisversio hintaan 9,99€. Shirazilla/Tonsalla on jo yhden levyn versio kyseisestä leffasta, joten täytyy vielä harkita jonkun aikaa. Pistinpä muuten kuvaan samalla leffaeväät vähän niinku Tontsa-style :D!

tiistai 9. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa V

Age of Empires II: The Age of Kings
Genre: Reaaliaikainen strategia
Kehittäjä: Ensemble Studios
Julkaisija: Microsoft

Vuosi: 1999

Arvosana (asteikolla 0-10): 8,4

Age of Empires II: The Age of Kings on palkitun Age of Empires reaaliaika strategiasarjan toinen osa. Peli sijoittuu nimensä mukaan kuninkaiden (ja kuningaskuntien) aikaan eli keskiajalle ja renessanssin alkuun. Pelaaja ohjastaa useita Euroopan keskiaikaisia valtioita läpi usean kampanjan sekä skirmish tehtävien. Pelissä työläiset käsketään keräämään resursseja kuten ruokaa, puuta, kultaa ja kiveä, jotka he kantavat tukikohtaan, jotta niillä voi rakentaa taloja, kouluttaa uusia sotilaita sekä parannella vanhoja. Sitten eri yksiköistä kuten keihäsmiehistä, jousimiehistä, ratsumiehistä ja piirityskoneista koostuvalla armeijalla yritetään kukistaa vihollinen.

Pelissä on mukavan paljon eri kansoja, yksiköitä, rakennuksia ja monta kampanjaakin, mutta käyttöliittymässä voisi olla hiotumpi. Esim. pellot joutuu "rakentamaan" uudestaan kun niiden ennalta määrätty ruokamäärä loppuu. Grafiikka on tarkkaa ja yksityiskohtaista ja korkeuserojakin löytyy. Strategia on yleensä rakenna jättiarmeija ja rushaa vihollinen, mutta muutama poikkeuksellinen tehtäväkin löytyy, jossa ei välttämättä rakenneta rakennuksia ollenkaan. Tekoäly ei osaa hyökätä kovin isolla joukolla kuin skriptatuissa kohdissa, joten yleensä siitä ei ole paljon vastusta. Omat yksiköt saa erilaisiin muodostelmiin, joiden hyöty tosin on kyseenalainen. Reitinhaku ei ole kovin ihmeellinen ja omat saattavat itsekseen jahdata havaittua vihollista koko kartan poikki. Resurssienhallinta on puutteistaan huolimatta mukavan laajaa, kun esimerkiksi ruokaa voi mm. viljellä pelloilla, kerätä marjapuskista, kalastaa rannalta tai laivoilla, metsästää, kasvattaa teuraseläinten muodossa ja käydä kauppaa liittolaisten (lähinnä skirmish peleissä) kanssa. Resurssienhallinta on jopa niin lumoavaa ja aikaa vievää puuhaa, että sitä seuratessa unohtaa puolustusten seuraamisen kokonaan. Onneksi pelaajaa kuitenkin informoidaan viestillä heti, kun jonkun hänen yksikkönsä tai rakennuksensa kimppuun hyökätään.

Sain pelin muistaakseni siskoni exältä joskus hyvin lähellä sen julkaisuaikaa. Vaikka peli on puutteistaan huolimatta varsin jämäkkä strategiapaketti, en koskaan jaksanut pelata kaikkia kampanjoita läpi. Moninpeliä en saanut toimimaan. Varsin laaja ja kelpo strategia siis joka ei kuitenkaan pärjää seuraajalleen eikä varsinkaan usealle vuoropohjaiselle vaihtoehdolle.

Vihdoin päästiin hyvien pelien pariin :)!

Hyvää:
+ Grafiikka
+ Monipuolisuus
+ Tarjoaa historian oppitunteja sitä haluaville


Huonoa:
- Tekoäly
- Osa käyttöliittymästä


Tentti ohi 2/3

Toinen kolmesta tentistä on vihdoin ohi. Se meni kyllä huonommin kuin eka, koska yllätys yllätys aihe oli vaikeampi kuin ekassa :D. Mutta kuitenkin on semmonen tutina että läpi se ainakin menee. Mutta sitten on perjantaina edessä kolmas ja pahin tentti :/.

Blogiuudistuksia:

Poistin Youtube profiilini linkin muiden linkkien joukosta ja tein sille tommosen hienon liekehtivän tekstin B)! Siis en ite tehnyt vaan kopion alla olevalta sivustolta :D!



Klikkaa tota niin pääset Tilazonen sivustolle, josta myös vasempaan alakulmaan ilmestynyt kartta on peräisin. Sen pitäisi laittaa piste kartalle osoittamaan jokaisen tällä sivulla käyneen henkilön sijainnin. Tosin toistaiseksi on vaikea tietää toimiiko se ollenkaan, sillä ainoat kävijät ovat minä sekä pari kaveriani jotka myös asuvat pääkaupunkiseudulla :D!



Pelikokoelman esittely jatkuu... uutuutena "hyvää" ja "huonoa" osio, jonka lisäsin myös sarjan aiempiin osiin.

maanantai 8. tammikuuta 2007

Pelikokoelmani esittely: Osa IV

Abomination: The Nemesis Project
Genre: Reaaliaikainen taktinen strategia
Kehittäjä: Hothouse Creations
Julkaisija: Eidos Interactive

Vuosi: 1999
Arvosana (asteikolla 0-10): 3,5

Abomination: The Nemesis Project on niin surkean kökkö X-Com klooni, että en edes jaksa selittää sen juonta tai sitä millainen peli se on omin sanoin, vaan kopion selostuksen suoraan IGN:stä:

Eidos Interactive's action/strategy title Abomination feeds on ominous visions of apocalyptic hell - plagues sweeping the Earth, unbridled chaos as millions die and thousands more suffer as they are left to fend for themselves in a world now devoid of law and order. From among these survivors rises The Faithful, a growing band of zealots who have embraced the plague and chant liturgies in praise of The Brood. You and your team of eight genetically altered, super marines are given orders to stop The Faithful and their agenda before their influence spreads. As a player you control this team, plus a ragtag assortment of plague survivors, four at a time entering into the depths of a biological nightmare world. As you go about your mission, you must gather intelligence, obtain technology and discover new weapons. You must be the one to free humanity of the Abomination.

Sain pelin ulkomailta ostamani Welcome to the New World -nimisen "kokoelman" (:whistle:) mukana. Olin jo lukenut peliarvosteluista kuinka surkea peli on, mutta ihme ja kumma jaksoin silti kokeilla sitä jonkin verran, enkä ole sen jopa traumaattisen kokemuksen (:D) jälkeen koko peliin hipaissutkaan. Se kyllä kertoo jotain.

Aakkosten alkupäässä näyttää olevan tätä paskaa, mutta älkää huolestuko, sillä kaksi huonointa arvosanaa saanutta kokoelmaani kuuluvaa peliä on jo esitelty, eli tästä ei voi päästä kuin ylöspäin :D! Tämänpäiväinen esittely nyt tuli näin aikaisin, sillä huomenna keskityn... tai ainakin yritän keskittyä sataprosenttisesti tiistaiseen tenttiin lukemiseen. Tiistain peliesittely tulee sitten joskus tentin jälkeen.

Hyvää:
+ Idea
+ Hyvä yritys


Huonoa:
- Kaikki muu

sunnuntai 7. tammikuuta 2007

VHS-kokoelmani esittely: Osa I

Kuten tuli jälleen kerran luvattua alkaa nyt (mahdollisesti) joka sunnuntainen VHS-kokoelmani esittelysarja. Kuvatkin tällä kertaa toimivat niin kuin pitääkin :).

The Animatrix
Genre: Animaatio
Kirjoittajat: Andy & Larry Wachowski
Maa: USA
Vuosi: 2003
Kesto: 1h 45min
Ikäraja: K-15
Arvosana (asteikolla 0-10): 5,0

Animatrix on arvostetuimpien anime-ohjaajien luoma yhdistelmä tietokone animaatiota ja japanilaista animea Lyhytelokuvat kertovat ajasta ennen Matrixin tapahtumia, ihmiskunnan viimeisistä kaupungeista, sodasta koneita vastaan ja ihmissuvun kukistumisesta.

Osoriksen viimeinen lento luo pohjan Matrix Reloaded -elokuvalle ja Enter the Matrix -pelille. Elokuvat sisältävät ainutlaatuista taustatietoa Matrixista. On aika kytkeytyä keinoteollisuuteen.

Sain Animatrixin sedältäni joululahjaksi vuonna 2003, ja koska Matrix on mielestäni paras leffa ikinä - tai ainakin paras sci-fileffa ikinä - niin odotukseni Animatrixia kohtaan olivat korkealla. Ehkä juuri siksi, ja sen takia että muutama kasetilla olevista lyhytelokuvista oli jo näytetty MTV3:lla, Animatrix osoittautui suureksi pettymykseksi. Tosin en ole animestakaan koskaan pitänyt. Mutta onhan tuo lahjana ihan kiva. Jos olisin sen itse hankkinut, niin kyllä olisi harmittanut paljon enemmän.